Budapesti Ryanair-évforduló: nagy számok és a realitás

Márványi Péter   ·   2013.02.14. 16:30
cim2

Ahogy a tudósító Ferihegy felé közeledett a körgyűrűn, a nem túl magas felhőalapból kibontakozott egy érkező a 31 jobb pályára, kellemes hangulati előkészítésképp a reptéren tartott sajtótájékoztatóhoz: igen, a Ryanair egyik 737-800-asa volt. Valahogy így bontakozhatott ki a februári felhők közül egy évvel ezelőtt, a Malév bukásának napján az a szinte töküres Ryan-gép, amely a vezérhelyettest hozta, hogy a társaság bejelentse, az ír fapados előbb indítja ismét járatait Ferihegyről, sőt, bázist létesít Budapesten. Az évfordulón a történelmi hűség kedvéért azt ugyanis érdemes megjegyezni, hogy Michael O’Leary hetekkel a nemzeti légitársaság távozása előtt már bejelentette: a Ryan visszatér Ferihegyre, csak hát a sajnálatos események felgyorsították a folyamatot, és erőteljesebbé tették a diszkontcég nyomulását.

Jobbról Katarzyna Gaborec, a Ryanair regionális sales- és marketing menedzsere

Az azért valamicskét elárul a helyzetről, hogy az évfordulós tájékoztatóra maga a főnök vagy helyettese nem jött el, ami persze nem biztos, hogy olyan rettenetesen hiányzott a nagyérdeműnek: a szokásos durva belemenések helyett gyors ténytájékoztató hangzott el az amúgy O’Learynél nagyságrendekkel vonzóbb Katarzyna Gaborec regionális eladási és marketingfőnök szájából. Azért a Ryanairnél szokásos nagyságrendek így is stílszerűen csak úgy röpködtek a ferihegyi konferencia-központban: az egyetlen (?) európai ultra-low-cost társaság, amely Budapesten a legnagyobb forgalmat generálja, évi kétmillió utassal, miközben árai állítása szerint 28 százalékkal olcsóbbak a Wizz Air tarifáinál. Ugyanakkor azért miközben a sajtóanyag a „fantasztikus növekedésről” beszélt, a konkrét számok sorában elhangzott az is, hogy a 2012-es induláskor öt gép állomásozott nálunk és heti 280 járatot teljesített, most pedig három gép repül 170-et, a kétmilliós forgalomhoz képest az idei várakozás 1,3 millió utas.

Egyébként egy magánbeszélgetés során ezt az egy évre szóló kétmillió utast is érdekes számnak tartották a jelen lévő, szolidan a háttérbe húzódó és a sajtótájékoztatóba bele nem szóló Budapest Airport-alkalmazottak, az iho.hu tudósítója rá is kérdezett erre, konkrétan mennyi az annyi? Nos, a kérdésre válaszolva Katarzyna Gaborec két lényeges momentumot fűzött a számhoz, először is, hogy „durván” kétmillió, másodszor, hogy ez még csak becslés, mert az évet márciusban zárják. A forgalom csökkenését és a gépek kivonását pedig az emelkedő költségekkel magyarázta, vagyis ha a repülőtéri tarifák emelkednek, akkor a Ryanair így reagál, ez azért is érdekes válasz volt, mert a kollégák egyike közben felidézte, hogy a konkurens ugyanebben a periódusban emelte budapesti gépei számát.

Most csak három Ryan-737-es állomásozik Ferihegyen

Arra a kérdésre, hogy vajon mennyire váltak be a vezérigazgató őszi szavai, amelyeknek az volt a lényege, hogy a Budapest Airport gyakorlatilag össze fog omolni, amiért emelte a tarifáit, és emiatt a reptér forgalma százezrekkel esik vissza, 800 embert pedig elbocsátanak, a regionális sales-főnök azzal válaszolt, hogy a főnöke nyilatkozatát nem óhajtja kommentálni, de ha egy nagy légitársaság változtat a repülőtéri jelenlétén, az nagy változás. (Mint ezt akkor szintén megírtuk, a Ryanair az őszi–téli időszakra a forgalom természetes csökkenése miatt más bázisokról is kivonja gépei egy részét, és teljes flottájából vagy száz gépet leállít erre a néhány hónapra).

Ugyancsak az iho.hu kérdésére mondta el a vendég, hogy sem a légitársaság, sem az utasai nem túl elégedettek a mostani körülményekkel, a sátras megoldással, de folynak a tárgyalások a Budapest Airporttal a körülmények javításáért. Mint azt nem sokkal ezelőtt az iho.hu is hírül adta, a SkyCourt előtt lévő és eddig a poggyászosztályozónak helyet adó könnyűszerkezetes épületet lebontották, és ezt állítják majd fel a sátrak helyett, ez pedig azért jóval kulturáltabb körülményeket biztosít elsősorban a Ryan utasainak (több más diszkonttársaság, például a Wizz a sátrazás helyett már korábban visszatért a buszoztatásra).

Budapesten kijár a torta a járatnyitások mellett az évfordulókon is

Mindenesetre az egyéves jubileum alkalmából a Ryanair ismét akcióba kezd, a szülinapi torta mellé az ajánlat: hétfő éjfélig lehet 2790 forintos jegyeket venni a társaság hálózatának meghatározott vonalaira, amelyeket áprilisban lehet lerepülni, a részleteket a társaság honlapján tudhatják meg az érdeklődők.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.