Saarbrücken, az éltanuló

Mészáros Gergely   ·   2011.10.16. 11:00
cimkepCRW_7128

A regionális villamos 1997-es megnyitása egyúttal a közúti vasutak visszatérése is volt a városba, ahol 1965-ben megszűnt a villamosközlekedés. Az újonnan megnyílt szakasz részben az utolsóként megszüntetett 5-ös viszonylat vonalvezetését követte. A város belsejében már annyira sűrű volt a buszközlekedés, hogy a járművek szinte egymást akadályozták, így a probléma megoldásával két legyet is ütöttek egy csapásra: kiválthatták a buszok egy részét, illetve az elővárosokból ingázóknak az addiginál színvonalasabb szolgáltatást is nyújthattak. Az első szakaszt a Trierer Straße–Hauptbahnhof (főpályaudvar)–Römerkastell–Brebach–Saarreguemines (német neve: Saargemünd) útvonalon 1997. október 24-én helyezték üzembe. Érdekesség, hogy a Franciaország területén fekvő Saarreguemines állomást elsőként egy Karlsruhétől kölcsönkért jármű érte el – igaz, még jóval az átadás előtt, 1993-ban, bemutató céllal.

Mint majdnem mindenhol, Saarbrückenben is a főpályaudvar a legnagyobb közlekedési csomópont<br>Kattintásra galéria nyílik

A városon belüli szakasz északi irányban hosszabbodott, először 1999-ben a Cottbusser Platzig, a következő évben Siedlerheimig, majd 2001-ben Riegelsbergig. A következő hosszabbítást 2009 szeptemberében adták át, azóta Etzenhofenig járnak a szerelvények. A jelenlegi tervek szerint ismét egy meglevő DB vonalon egészen Lebachig hosszabbítják a vonalat – előreláthatóan 2013-ban. A saarbrückeni regionális villamos egyetlen vonala az S1-es számot viseli, de ez nem az S-Bahnt jelenti, hanem az üzemeltető SaarBahn&Busra utal. Különleges eseményekkor, pl. vásárok alkalmával a Cottbusser Platz előtt egy összekötő vágány segítségével a DB hálózatán keresztül az S2-es viszonylat is jár, de ezt normál forgalomban nem használják. Jelenleg a Riegelsbergtől egészen Römerkastellig villamosként közlekednek a szerelvények, csak onnantól váltanak üzemmódot. Römerkastell megálló után egy összekötő vágányon az államvasúti pályát használják a villamosok, amelyet az ott szokásos 16 2/3 hertz frekvenciájú 15 kilovolt feszültséggel villamosítottak.

A városi szakaszon Brebach és Siedlerheim között hétköznap reggeltől estig 7-8 perces követéssel jár a villamos, Siedlerheim és Riegelsberg, illetve Brebach és Kleinblittersdorf között 15 percenként, míg a francia határon át 30 percenként jár – immár vasúti üzemben. A vonalon a Bombardier által gyártott Flexity Link típusú járművek közlekednek. Felépítésük hasonlít a későbbi kasseli kocsikra: háromrészesek, a két szélső kocsirészen alacsonypadlósak. Itt találhatóak az ajtók is, a középrész magaspadlós, ajtó nélküli. Szélességük 2,65, hosszúságuk 37 méter és óránként legfeljebb 90 kilométer megtételére képesek. A vasúti üzem kívánalmainak megfelelően mind a 28 kocsi kétirányú. Az állomány azzal együtt is bőségesen elegendő, hogy iskolaidőben csúcsban csatolt szerelvények is közlekednek. A tervezett vonalhosszabbítások tehát így nem igényelnek további járműbeszerzést.

Érdekesség, hogy mivel a Saar-vidéken francia kisebbség is él, továbbá mivel a vonal Franciaország területére is átjár, így a megállóhelyek és egyéb információk bemondása kétnyelvű: német és francia. A kezdeti időkben a német nyelvű bemondás a helyihez közeli dialektusban volt hallható, de mára felváltotta az irodalmi, úgynevezett Hochdeutsch.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.