Sepsiszentgyörgy: a megújulás

Biszak Ábel   ·   2013.12.24. 12:30
allomas_fooldal

Sepsiszentgyörgyön a fővonal 1975-ös villamosítását követően nem érte nagyobb felújítás a vasútállomást, lényegében semmi sem változott azóta. Akkor, megújultak a meglévő peronok, kiépült egy harmadik, új is (a négyes vágánynak), az épülethez beton perontetőt csatoltak, illetve a forgalmi iroda mellett megépült a föld alá süllyesztett mosdó, amelyek ma már csak egy romhalmazra hasonlítanak, mintsem mellékhelyiségre.

2011-ben jött a fordulat. Kiírták a pályázatot Sepsiszentgyörgy és Marosvásárhely állomások felújítási munkálataira, amit a Confer nevű onesti cég nyert el. A modernizáció sepsiszentgyörgyi részére 5 millió eurós költségvetés készült el, az első határidő a befejezésre 2013 májusa volt, ami aztán novemberre tolódott, végül még most sincs hivatalosan átadva a létesítmény, a felvételi épületen, az első vágányon, és a kijelzőkön kívül minden használható, (már/még) működik.

Az épület végnapjai: Nincs pénztár, csak kint a konténerben. </br> Kattintson a felújítás képeiért!

Habár már 2011 őszétől meg kellett volna kezdeni a munkálatokat,csak 2012 januárjában kezdtek „dolgozni”: kikapcsolták az épületben a fűtést és az áramot, a jegypénztárak kiköltöztek néhány, az állomás mellett található konténerbe. Nemsokára az épületre is lakat került, és az addig csak teherforgalom számára használt 6 és 7-es vágányokhoz ideiglenes, ácsolt deszkaperonokat építettek, azonban a forgalom még mindig a 2-es és 3-as vágányokon folyt. A negyedik vágányt nem sokkal az épület lezárása után elkezdték bontani, ezt követte a harmadik, keskenyebb peron elbontása, majd az épület tetőszerkezetének fölújítása, közben az utasforgalom fokozatosan átterelődött az ideiglenes peronokra.

2012 végére már-már világháborús hangulata lett az állomás környékének, az összes vágányt fölszedték: mindenhol törmelékkupacok, síndarabok, szemét, kerítések. Ekkor az utasok a szabad ég alatt várták a vonatot (már ha jött, és nem késett), utána meg egy akadálypályán át közelíthették meg az eső után igencsak csúszós ideiglenes peronokat.

2012 októberében kezdődött el a legelső új peron alapjának elkészítése, az előre gyártott betonelemek beemelése. Közben teljes erőbedobással ásták a jövőbeni aluljárót, és előkészítették az épület külső felületét hőszigetelésre. A jelenlegi 3-as és 5-ös vágány közti rövid fél peron 2012 szilveszterére már kész volt, azonban senki sem használhatta, mivel a vágányok föl voltak szedve mindkét oldalán. 2013-ba lépve a munkálatok csigatempóban folytak tovább, értelmetlen kivitelezéssel. A májusi határidőt természetesen nem sikerült betartani, így azt novemberre tolták, ám ez sem jelentett megoldást.

Júniusra elkészült a második és harmadik vágányok közti hosszú, fedett peron alapja, illetve beszerelték a perontető tartóoszlopait. Ekkorra az épület nyílászáróit kicserélték, illetve elkészült a tető újrafedése. A hónap végére nagyrészt elkészült az épület külső szigetelése is – a földszintet kivéve. Ugyanekkor térkövezték a korábban elkészült rövid peront, ami nem sokkal utána meg is nyílt, azonban rövidsége miatt négy kocsinál hosszabb szerelvény – így például a Corona nemzetközi gyorsvonat – nem fért be rá. Nyáron felgyorsult a munka: befedték a hosszú peront, illetve a térkövezés is nagy léptékben haladt. A második és harmadik vágányokat lefektették, azonban az aláverés még váratott magára.

A nyár végére kezdett formát ölteni a projekt, beszerelték a nagysebességű váltókat, burkolták az aluljárót, befedték a következő peront is. Az épület belsőépítészeti munkái is jól haladtak, bár sok minden hátra volt még a novemberi átadásig. Októberben már járható volt mindkét peron, azonban sem a kettes, sem a hármas vágányok nem fogadtak még vonatokat.

A váróterem is üres már...

A nagy fordulat november közepén jött el, amikor elkészült az aluljáró, és fölvették a forgalmat a kettes és a hármas vágányokon is. Ezt már csak kisebb munkák követték, mint az információs táblák, peronbútorok, szemetesek kihelyezése, azonban az épület még mindig nincs kész. Nagyjából november közepére eltűntek az ácsolt peronok valószínűleg egy szemfüles vasutas fűtését oldja meg ideig-óráig.

A hiányosságoktól eltekintve valóban megszépült az új állomás, reméljük, az épület is hamar még inkább használhatóvá válik.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek