Sürgős beruházásokra van szüksége a német vasútnak

iho/vasút   ·   2023.04.21. 11:00
nemetorszag_vasutallomas

A vasúti infrastruktúrába 45 milliárd eurót tervez invesztálni a német szövetségi kormány 2027-ig, az Allianz pro-Schiene közlekedési egyesületnek viszont kételyei vannak a megvalósulással kapcsolatban.

A német koalíciós kormány nemrégiben úgy döntött, hogy szakít a reformcsomagban felvázolt úgynevezett „út finanszírozza az utat” elvvel. Mivel a vasúti infrastruktúra elavult, ráadásul a távolsági vonatoknak közel negyven százaléka késéssel közlekedett le 2022-ben, Németországban sürgősen szükség van újabb beruházásokra a vasúti infrastruktúrát illetően, a szövetségi kormány részéről is. A változások már zajlanak: a legfontosabb, hogy 2024-től a teherautók úthasználati díjának szén-dioxid-pótlékából befolyó összeg nyolcvan százalékát közúti beruházások helyett a vasút fejlesztésére fogják fordítani.

A kormány 45 milliárd eurót (jelenlegi árfolyam mellett hozzávetőlegesen 17 ezer milliárd forintot) tervez befektetni 2027-ig vasúti infrastruktúra-fejlesztésekbe, melyeket viszont sok bizonytalansági tényező kísér. Az egyetlen pénzforrás, ami garantáltan a vasúthoz megy, a teherautók útdíjának a kijelölt hányada – a költség minden kibocsátott tonna szén-dioxid után kétszáz euró (körülbelül 80 ezer forint) lesz. Hogy ebből mennyi folyik majd be, az még nem világos. A német infrastrukturális minisztérium (BMDV) szóvivője a szén-dioxid-díjból érkező várható bevétel mennyiségével és ebből a vasútra fordított összeggel kapcsolatosan annyit árult el, hogy a bevétel előrejelzésével kapcsolatos információkat a szén-dioxid-differenciálás bevezetésére vonatkozó jogalkotási eljárás során teszik majd közzé.

Az Allianz pro-Schiene becslése szerint a pótdíj emelése nagyjából hatmilliárd euróval (cirka 2300 milliárd forinttal) növelheti a bevételt, aminek a nyolcvan százaléka közel ötmilliárd euró (1800–1900 milliárd forint), azaz ennyi pluszpénz érkezne évente a vasúti infrastruktúrába. Mivel a folyamat 2024-ben kezdődik, ez 2027-ig összesen körülbelül húszmilliárd eurót (hozzávetőlegesen 8000 milliárd forintot) jelentene a négy év alatt, ami a tervezett 45 milliárdnak még a felét se teszi ki. A fennmaradó cirka 25 milliárd sorsa pedig továbbra is a levegőben lóg, a koalíciós dokumentumban ugyanis az áll, hogy a 45 milliárdos beruházáscsomagot „a pénzügyi megvalósíthatóság lehető legnagyobb mértékéig fedezni szükséges”. Számokat azonban nem közöl, ami teret engedhet a német kormánynak ahhoz, hogy ne teljesítse az elvárásokat.

A szövetség összeségében vegyes érzelmekkel fogadta a reformot. Az Allianz pro-Schiene igazgatója, Dirk Flege azonban a csomaggal kapcsolatban elmondta: a koalíció most egyértelműen elkötelezett a mozdonyok és motorkocsik digitalizációjának finanszírozása mellett, a kísérleti projekteken felül is, ami az irány egyértelmű kijelölése a vasúti digitalizáció szempontjából. A csomagot viszont összeségében csalódásnak véli.

Az egyesület szerint Németország nem tartozik a vasútra legtöbbet költők közé, ezért fontos kiemelni, hogy a 45 milliárd euróra a jelenlegi beruházásokon felül is mindenképpen szükség lesz a következő években. Viszont ezt ki kell várni, hogy megvalósul-e. Az Allianz pro-Schiene természetesen figyelemmel fogja követni a lépéseket és folyamatosan emlékeztetni fogja a kormányt a vasúti infrastruktúrának ígért eurómilliárdokra, melyekre sürgősen szükség van – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek