Szeged szenzációi: Jak-vadász, Blanik-kötelék és sokan mások

iho/repülés   ·   2022.09.09. 12:00
301144443_2862034147435616_8727246059826966570_n

Megint lesz éjszakai show, hazai és külföldi nagyágyúk műrepülése, Gripen-forszázs, a dögerős amerikai iskolagép és a könnyed vitorlázó a hatszoros világbajnokkal.

Péntek délutántól vasárnap délutánig ismét tele lesz a légtér, de feltehetően maga a reptéri zöld is, méltán, a Szeged International Airshow szervezői megint olyan műsort szedtek össze szerte Európából, ami miatt érdemes kilátogatni a patinás kis légikikötőbe, mondhatni minden napszakra esik néhány különlegesség. A mai napot a modellezők, siklóernyősök és sárkányosok nyitják délután, majd következik a magyar KFU Team hetes formaugrása, és ahogy az ugrók csendben földet érnek, repül majd a show egyik legzajosabb résztvevője, a T-28 Trojan, ez a méretes, majd másfélezer lóerős csillagmotoros kiképző az ötvenes évekből. Igazából a földön nem tűnik a legszebb repülőszerkezetek versenye esélyesének, de a levegőben több, mint impozáns.

(fotók, illusztrációk: SZIA)

Sokkal csinosabb a műrepülők sorozatának első fellépője, a Silver Chiken, amit az egykori nagyszerű olasz pilóta, Sergio Dallan alakított ki egy „mezei” CAP-21-esből. Majd a légtér felett átveszik az uralmat a második világháborús légiharcokat igen látványosan imitáló szlovák Retro Sky Team Trénerei.

Következik hazai ászunk, Besenyei Péter, majd az egyik, nálunk sosem látott különlegesség, igazi világháborús csemege, egy szovjet Jak-vadász. Aki alaposabban megnézi a holland Yak-3 Association fotóit, és hozzárendeli az UPW típusjelzést, kiderül, hogy a híres harci gép egy ritka változata látogat Szegedre, ne kerülgessük a kását: soros helyett a Lavocskin vadászokban használt csillagmotorral.

A régi kedves ismerős, orvosprofesszor és zene-, illetve repülésimádó Dr. Martin Graef műrepülése zárja a délutánt.

Szeged volt az első, ahol a magyar nézők sötétedés után is gyönyörködhettek a kifejezetten éjszakára összeállított bemutatókban, fény- és pirotechnikával, nos ezt fél hét tájban Vári Gyula vezeti fel Jak-52-esével, majd a Red Bull Blanix Team repül – két, nálunk is jól ismert, kétüléses, fémépítésű Blanik iskolagéppel, majd bedörög a légtérbe a honi légierő egyik JAS-39 Gripenje, feltehetően utánégetővel festve az eget és egyben egyértelműen elnyerve – megjósolható – a legdinamikusabb és legzajosabb szegedi bemutató címet. Darazsec Bandi egyik remek gépe, a megunhatatlan kétfedelű, az An-2-es is szép hangon muzsikál a maga csillagmotorjával, majd a csend világa: Hársfalvi Pál vitorlázó műrepülése. Jön a lengyel Marek Choim – olyan erős a pirotechnikája, hogy két éve ha jól emlékszem, neki sikerült felgyújtania a gyepet földközeli görögtüzes szlalomozás közben. A „Tűzzsonglőrök” és a Drón Show után pedig az éjszakai repülések egyik csúcsprodukciója következik, Imreh Lajos azaz Lujó, a szenzációs helipilóta és az ő szenzációs Mi-2-es helikoptere.

Szombat a főnap: a bevezető (sárkányosok, modellezők, ejtőernyősök) után a péntekhez képest is bőven lesz plusz műsorszám. Bemutatkozik például az elmúlt fél évben híreinkben sokat szereplő „pontonos”, hidroplán Cessna 206-os, amellyel az Aeroexpress újraindítja hazánkban a vízirepülést. A házigazda DAC-Délvidéki Aeroklub Góbéja is repül, illetve a az oldtimer sugárhajtású kiképzőgép, annyi magyar katonai pilóta kedves repülője, az L-29 Delfin. A Red Bull elhozta a világ egyik legismertebb harci helikopterét, az AH-1-est, Tóth Ferenc pedig a sokadik vitorlázó-műrepülő világbajnoki győzelme után suhog ismét hazai közönség előtt. Repül a Goldtimer Li-2-ese, egy mozgékony mezőgazdasági helikopter, a Kamov Ka-26-os, majd a Red Bull BO-105-öse, amely merev bekötésű rotorjával forradalmasította a forgószárnyas világot.

Szombat délután a katonák indítanak a Gripennel, majd az „Okostojás” H-145M helikopterből is ugranak ejtőernyősök, megint repül a csillagmotoros Jak, a Cap, a Blanik-csapat, a Retro Sky Team meg a többiek, estefelé csatlakozik a bemutató csapathoz a szépvonalú Altus movit. Az este ezalkalommal a hőlégballonosoké, akik vagy indulnak a reptérről, vagy ide kell, hogy érkezzenek, bármelyik verzió is adódik, a hatalmas színes lufik megjelenése mindenképp látványos.

A vasárnap több résztvevő és csapat számára az elköszönéssel indul, majd átveszik a légteret a forgószárnyasok: a világ egyik legnépszerűbb utility-helikoptere, a Bell 206 Jet Ranger, a Bo-105, az AH-1-es, a Ka-26-os, a rotorok csattogása közepette azért lesz alkalom megint látni a Retro Sky Team vad harci jeleneteit és Martin Graef szelíd műrepülését. Ki ne felejtsük: minden napszakban, minden felvonás előtt és után sétarepülés Cessnától Li-2-esig, vasárnap a földi látnivalók körét a földön a veterán járművek bevonulása és kiállítása gazdagítja.

Ezek után csak az kell, hogy megint csak a fejlett szegedi hagyományoknak megfelelően, csodaszép meleg idő és derült ég várja ennek a remek bemutató-sorozatnak a résztvevőit és szokásos mód rengeteg nézőjét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek