Szenzáció a párizsi szalonon, az IAG kétszáz MAX 737-est fog beszerezni!

iho   ·   2019.06.18. 15:00
cim

Délután beütött a szenzáció: miközben a párizsi szalon annak latolgatása jegyében telt eddig, mi lesz a Boeing 737 MAX sorsa, mikor áll vissza a szolgálatba és mekkora lesz a törése a típus történetének a két katasztrófa nyomán, váratlan megerősítést kapott a gyártó és a keskenytörzsű gép a világ egyik legtekintélyesebb vevőjétől. Az IAG légitársasági csoport - Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling és LEVEL - nem kevesebb, mint kétszáz MAX beszerzéséről írt alá szándéknyilatkozatot.

A bejelentés azért is hatalmas meglepetés, mert az IAG-csoport társaságainak keskenytörzsű flottája eddig elsősorban a konkurens A320-as gépcsalád különféle változataiból állt, a csoport és a British elnöke, Willie Walsh szerint ez a döntés hasznos a verseny és a diverzifikáció szempontjából is. Walsh szerint az IAG társaságoknak teljes a bizalmuk a Boeing iránt és arra a számítanak, hogy a hatóságok döntései után a MAX-ok sikeresen visszatérnek a forgalomba.

Korábban írtuk:

A Boeing az a nagy gyártó, amely Le Bourget első napján egyetlen gépre sem kapott megrendelést, az a gyártó, amelynek legfőbb gondja most főnökei szerint is a MAX visszavezetése, nemkülönben a bizalom visszanyerése a típus és egyáltalán a Boeing-gyártmányok iránt, az a gyártó, amely a korábbi tervekkel ellentétben, igaz, a GE-hajtómű problémái miatt, nem tudja az ígért időben megrepültetni első 777X prototípusát, - szóval ez a Boeing, amely körül a rossz hírek dominálnak, állt elő a legoptimistább hangütéssel a nagy párizsi aviatikai gyülekezetben.

Az amerikaiak ugyanis alaposan megemelték eddigi, húsz évre szóló piaci előrejelzésüket, az új prognózis szerint 2038-ra a világon 44040 új kereskedelmi repülőgépet állítanak forgalomba az üzemeltetők, és ennek a bővülésnek negyven százalékban a forgalom növekedése lesz a motorja. A kategóriák megoszlása: 74 százalékban továbbra is a keskenytörzsűek dominálnak, 19 százalék lesz a szélestörzsű, öt százalék a regionális utasszállító és két százalék a „dedikált”, vagyis egyenesen teherszállítónak készülő cargo-gép. A korábbi prognózis összesen 42730 gépre szólt.

Randy Tinseth, a Boeing Commercial Airplanes marketing-igazgatója az adatok elemzésekor kiegyensúlyozottabb piaci keresletre számít, és természetesen az ázsiai illetve csendes-óceáni térséget jelölte meg a legfőbb vásárlóként, igaz, arra nem tért ki részleteiben, hogy a saját cégét az USA és Kína között kibontakozott kereskedelmi háború hogyan érintheti.

Ami minimális mértékben módosíthatja a képet, az viszont Tinseth szerint épp az új Boeing típus megjelenése lehet, az NMA – New Mid-market Airplane, most már leginkább 797-esként emlegetik – mind a keskenytörzsűek legnagyobb kapacitású kategóriáiból, mind a kisebb szélestörzsű osztályokból elvehet néhány százalékot. Tavaly még sokan jósolták, hogy a programot épp itt és most, Párizsban, a 2019-es szalonon hirdetik meg, nos erre nyilván nem kerül sor, viszont Tinseth is úgy beszél róla, mint amelynek a korábban tervezett menetrendje nemcsak hogy valóságos, de a 2025-ös szolgálatba állás tartható is.

Hogy a programot érdemes komolyan venni, azt a kiszivárgó hírek is jelzik, elsősorban nem is a gyártótól, hanem a lehetséges megrendelőktől. Mint beszámoltunk róla, az Air Lease lett az első hivatalos vevője az A321XLR-nek, amely az Airbus szándékai szerint már a piaci megjelenésével meghiúsítja a Boeing 797-es terveit, azonban Steven Udvar-Hazy, a vevő elnöke kijelentette, az Airbus típusa „nem jelenti azt, hogy nem lehet egy másik gyártó, amely gépet kínál a piacközép kategóriájában”.  Vagyis maga az Airbus-típus kibocsátója állítja, hogy van tere a Boeing új típusának is.

A GE Aviation, egy másik hatalmas lízingcég főnöke, David Joyce elmondta, hogy az NMA nagyobb lesz, mint az A321XLR, valójában többféle kapacitású típuscsaládról lenne szó, amelynek a nagyobb változata a most repülő típusok közül a 767-300-ashoz hasonlítható.

Ami a párizsi szalon második napjának üzleteit illeti, a nyitónap után, amelyen 153 gépre, túlnyomórészt Airbusokra születtek megállapodások – igaz, ezek közül csak huszonnyolcra kötöttek fix szerződést, a többi lekötés szándéknyilatkozat vagy opció – kedden már komolyabban nyüzsgött a piac, egyébként a tavalyi nagy európai szalon, Farnborough első napján 406, a másodikon 587 gép jövője dőlt el.

Magyar idő szerint kedd kora délutánig a fülöp-szigeteki Cebu Pacific tizenhat szélestörzsű A330, tíz A321XLR és öt A320neo megvásárlására kötött szándéknyilatkozatot a gyártóval, a Saudi Arabian a mostani harmincötös neo-beszerzését százra növeli, így a fix rendelés-állomány hatvanaötre nő, amelyből tizenöt lesz XLR, azaz extra nagy hatótávolságú változat. Az Air Asia jelenlegi hatalmas, majd hatszáz gépes rendelésállománya számban nem nő, de értékben igen, a leszállítandó gépek közül 253 lesz 320-as helyett a hosszabb, nagyobb kapacitású 321-es neo-változat. A British Airways vezette légitársasági csoport tizennégy XLR-t rendelt, nyolcat az Iberia, hatot az Air Lingus számára.

A Delta, az a légitársaság, amely 2016-ban 75 példányos megrendelésével életben tartotta a Bombardier CSeries programját, most már Airbus A220-asként tart igényt a gépekre, a Le Bourget-ben kötött új üzlet értelmében további ötre, ráadásul a tavasszal meghirdetett, megnövelt felszállósúlyú és hatótávolságú variánsból.

A második nap megszületett az első két Boeing-üzlet is, de nem az egyfolyosós, hanem a szélestörzsű kategóriában. A Korean Air harminc Dreamlinert szerez be az Air Lease közreműködésével, tíz 787-9-est és tíz 10-est vásárol meg listaáron 6,3 milliárd dollárért, további tíz 10-esre jelentette be igényét a lízingcégnél, ezzel a légitársaság Dreamliner-flottája negyven fölé emelkedik. Az ALC ezen túl még plusz öt 787-est vásárolt a maga állományába a 9-es változatból.

Vásároltak az egyelőre nem túl népszerű 737-esből is, igaz, nem az utasszállító, hanem a cargo-változatból: az Amazon flottáját erősíti az a 15 gép, amelyet a netes kereskedő cég a GECAS lízingcégtől bérel majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.