Szerb pusztametró Röszkén

Fritz Gergely   ·   2013.02.14. 19:00
roszke_kk

Február 12-én megtörtént az őrségváltás, a szerb vasúttársaság az új, orosz gyártmányú motorvonatokkal szolgálja ki a Szabadka–Horgos–Röszke vonal forgalmát. Az egyébként is eszközhiánnyal küzdő szerb vasút egyik legnagyobb dízelmotorvonat-vásárlása valósult meg 2012-ben, fokozatosan kivonhatják a forgalomból a kiöregedett sinobuszokat.

Röszke bejáratán csattog az új szerelvény<br>A képre kattintva fotógalériánkat tekinthetik meg<br>(a külön nem jelölt képeket a szerző készítette)

Ha a Dél-Alföld szempontjából vizsgáljuk a Röszkén keresztülhaladó magyar-szerb kishatárforgalmat, elmondható, hogy a fejlesztés rendkívüli hatással bír. Bár Szeged és Szabadka vasúti összeköttetése nem mondható versenyképesnek a busszal szemben, a Szeged–Horgos határátmenet a szörnyű pályaállapotok és a hosszú menetidő ellenére mind a mai napig jelentős személyforgalmat bonyolít. Ez a határon túli, főként magyarlakta településekről (Magyarkanizsa, Zenta) Szegedre bejáró diákoknak köszönhető, akik elsősorban a kötött pályát választják.

Kora délelőtt és délben Röszkéig közlekedik az új motorvonat Szabadkáról, délután a Bézé megy át a határon Horgosig. Utóbbi esetben az utasok ott szállnak át a szabadkai járatra

A horgosi vonal felújítására kevés az esély, azonban várhatóan elmaradnak a sorozatos járatlemondások, amelyek igen bizonytalanná tették a Szeged–Röszke–Horgos kishatárforgalom működését. Ezek oka legtöbbször az volt, hogy a feladatra kijelölt sinóba, azok egyre rosszabb műszaki állapota miatt, nem sikerült életet lehelni Szabadkán, más jármű pedig egyáltalán nem volt kéznél.

Ha stabilizálódik a helyzet, akár az utasszám is növekedhet (hasonló pozitív tendencia indult meg az új járművek forgalomba állítása után a Szabadka–Zombor vonalon, erről már korábban is olvashattak az ihón). Emellett az új, DMV 711 sorozatú motorvonatok sokkal kényelmesebbek, s a kulturált utastérhez a 21. század elvárásainak megfelelő vezetőállás is társul. A magyarszo.com értesülései szerint az új szerelvények a jövőben Szegedig is eljuthatnak, ennek lehetőségéről a szerb és a magyar vasúttársaság még egyeztet. (Korábban a sinók is Szegedig jártak.)

Sino jár ki Röszkéről 2012 kora őszén<br>(fotó: Kozma Attila)

A sinók, bár igen népszerűvé váltak az elmúlt években (még egy kortárs művészeti fesztivál nevét, a kultúrcsempész sínbusz rendezvényt is a jellegzetes jármű ihlette), olyannyira elöregedtek, hogy szinte fenntarthatatlanná tették számos mellékvonal közlekedését. A magyarszo.com szerint a szerb vasút vezetősége további motorvonatok vásárlásáról tárgyalt Moszkvában, ezen felül pedig számos vasútvonal felújítását is célul tűzték ki.

A legégetőbb a (Magyarország)–Szabadka–Újvidék–Belgrád–Niš–Dimitrovgrad–(Bulgária) vonal felújítása lenne, a fejlesztésekből a vajdasági mellékvonalak egyelőre kimaradnak. Ellenben a lap szerint a Zenta–Csóka–Karlova (Banatsko Miloševo) vonalra is hamarosan az új motorkocsikat vezénylik, így az ott is komoly problémát jelentő járatkimaradások megszűnhetnek.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.