Szerényebben kellene repülni
Finoman szólva is nagy visszhangot keltett Nagy-Britannia miniszterelnökének legutóbbi indonéziai útja. David Cameront és kíséretét április 11-én egy bérelt Boeing 747-400-as szállította Indonéziába, ahol személyes közreműködésével írták alá a Garuda Indonesia légitársaság 11 gépes Airbus A330-300 megrendelését. A kiválasztott chartergép mérete és költsége kiverte a biztosítékot a sajtónál és persze az ellenzéki képviselőknél.
A felmerült javaslatok alapján a brit politikusoknak, sőt a királyi család tagjainak is meg kellene elégedniük a RAF bérelt Voyager KC tanker/szállítógépeinek szolgáltatásaival, ahelyett, hogy különgépet bérelnének. Ezt persze az EADS lelkesen támogatná, hiszen reklámnak sem utolsó az Airbus A330 MRTT-ből kiszálló királynő vagy miniszterelnök. Ennek megfelelően javaslatuk már ott fekszik az illetékes kormányhivatal asztalán.
Érdekes módon van, aki éppen a nem eléggé elegáns megjelenést neheztelte. Robin Southwell, a brit repülőipari lobbi vezetője és egyben az EADS UK igazgatója abbéli véleményének adott hangot, hogy David Cameron úgy nézett ki, mint egy luxusautó-kereskedő, aki egy használt Jaguárral érkezik ügyfeléhez. „Ha egy Aston Martint szeretnél eladni valakinek, akkor nem bölcs ötlet egy használt Jaguárral érkezni – sokkal inkább azzal a típussal, amit a vevőnek akarsz eladni.” Kérdés persze, hogy a komoly költségvetési gondokkal küszködő Nagy-Britannia lakosságát mennyire lehet „megfogni” ezzel a véleménnyel.
David Cameron kénytelen kínosan ügyelni arra, hogy még a látszatát is elkerülje a minimális költségvetési támogatásból küszködő Brit Királyi Légierő erőforrásai pazarlásának. Márpedig a 14 lízingelt Voyager KC2/KC3 tanker- és szállítógép elsődleges feladatának nem a VIP-szállítás számít. Ráadásul a Voyagerek nemrég pont problémáikkal szerepeltek a sajtóban világszerte.
A hivatalos közlések szerint a brit miniszterelnök kabinetje minden egyes külföldi utazás előtt több, a légiszállítást érintő, katonai és polgári lehetőséget tanulmányoz. A lehetőségek közül a költségeket, a biztonsági követelményeket és az utazni szándékozó csoport nagyságát figyelembe véve választanak. Az utazásokat általában British Airways vagy a Virgin Atlantic légitársaságoktól bérelt chartergépekkel oldják meg. Az áprilisi látogatás viszont egybeesett a zsúfolt húsvéti szezonnal, így a két társaság nem tudott gépet biztosítani az indonéziai látogatáshoz, így más partnerhez kellett fordulni.
Az EADS szóvivője szerint a királyi család utaztatására is megfelelőek lennének a le- és felszerelhető Cobham légiutántöltő konténerektől megszabadított Voyagerek. A palota szóvivője egyelőre találgatásnak tartaná, hogy az ajánlat esetleges mérlegeléséről beszéljenek.