Telematika az élőállat-szállításban

B. Cs.   ·   2012.10.30. 10:30
Renault_animal_transport_k

Évente több mint 6 millió élő állatot fuvaroznak az Európai Unió területén, többségüket közúton. Az élő állatok szállításakor nem ritkák a többnapos, több ezer kilométeres utak. A hosszú út alatt többször meg kell állni a jószágok etetése, itatása és pihentetése céljából. A megállóknak időtakarékossági okokból egybe kell esniük a sofőr pihenőidejével, miközben az is lényeges, hogy milyen parkolóban történik a megállás – áll a jármű- és flottakövető rendszereket felügyelő WebEye sajtóközleményében.

A sofőrnek felkészültnek kell lennie állattartásban és -egészségügyben (fotó: wikimedia)

Állatokkal csak a kijelölt pihentetőállomásokon lehet megállni, ahol lehetőség van a teljes körű ellátásukra és vízfelvételre a további szállításhoz. A lovakat 24 órás szállítást követően egy napig pihentetni kell, a felnőtt sertéseket 24 óra után, a szarvasmarhákat és birkákat pedig 29 óra után kell leterelni a járműről, majd élelmet, almot biztosítva kell ellátni őket. Egy hazai kormányhatározat az előírások betartásának szigorításáról rendelkezik, de a gyakorlati végrehajtást nehezíti, hogy kevés a megfelelő pihenőhely, és folyik a vita arról, hogy a szállítócégek vagy a szakminisztérium feladata-e ezek kiépítése. Magyarországon összesen három olyan (az egyik Rédicsen, másik Nagylakon, a harmadik Magyarcsanádon található) az Európai Unió által elfogadott és regisztrált állatellátó állomás működik, amely a hosszabb távú fuvaroknál segíti az előírt állatpihentetési kötelezettség betartását.

Javítja az élőállat-szállítás feltételeit, hogy 2007 januárjától életbe lépett 1/2005/EK rendelet kötelezővé teszi a menet- és pihenőidő ellenőrzésére szolgáló GPS-alapú nyomkövetést, illetve a sofőrök és fuvareszközök elektronikus nyilvántartását.

A telematikai adatgyűjtés kiterjed a felszerelt járművek olyan műszaki paramétereire is, mint például a szellőzés vagy a raktér hőmérsékletének felügyelete. A rendszer azonnal jelzi az esetleges eltéréseket, így a jól képzett sofőrök időben tudnak intézkedni, például megitatni a jószágokat. A járművek speciálisan a különböző állatfajták igényeihez vannak alakítva, azonban így is előfordul, hogy idő előtt elfogy az ivóvíz, vagy éppen nem megfelelő a hőfok és a levegőáramlás a raktérben. Ilyen esetben haladéktalanul orvosolni kell a problémát, hiszen a késlekedés az állatok életébe is kerülhet.

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil

Márpedig a karaván halad

iho.hu   ·   2024.07.14. 08:00

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.