Trák sasok délkeleten: Eagle–MiG gyakorlat
Bulgária az ukrán–orosz-konfliktus kezdete óta, NATO tagként, gyakorlatilag az Atlanti Szövetség peremén, Romániával, és Törökországgal együtt Európa déli részén frontország. Ez a hétköznapokban nem érzékelhető, azonban a NATO stratégiai változásként megemelte a keleti országokban lévő erőit. A hírekben kevesebb szó esik erről a földrajzi térségről, mint Ukrajnáról, vagy a Balti Légtérrendészet feladatáról, illetve az orosz távolsági bombázóknak az Északi-tenger térségében végrehajtott portyáiról. Románia és Bulgária azonban éppúgy rászorul a NATO-csapatok, és a haditechnika jelenlétére, mint a balti államok. Törökország nagy és erős hadserege elkötelezetten NATO-tag, azonban etnikai, vallási és politikai okokból, a jelenlegi vezetés közeledik Oroszországhoz, és a nyugati demokráciák számára nem biztos a határozott török fellépés.
A román és bolgár légierő minimális erőt képvisel, a fekete-tengeri hajózó útvonalak biztosítása és védelme, valamint az országok légtérrendészeti feladatai maximálisan lekötik erőiket. Ne feledjük el, hogy Románia LanceR (modernizált MiG-21MF) vadászbombázói, Bulgária MiG-21BISz, MiG-29B (9.12) vadászai és Szu-25K csatarepülői orosz gyártásúak, alkatrész-utánpótlásuk a szembenállás élesedésével kétséges. Különösen a gázturbinák helyzete aggasztó, amelyek nagyjavítását az oroszok végzik.
A két ország harci repülőinek mennyisége is a szokásos kelet-európai légierők egyszázados mintáját mutatja. Románia két gyenge századnyi LanceRe, Bulgária egy század 9.12-es Fulcrumja, és félszázadnyi repülőképes 21-ese, illetve Szu-25-öse nagyobb, hosszabb hadműveletre nem alkalmas.
A NATO délkeleti határának védelmére és megerősítésére nincs a Balti Misszióhoz hasonló kezdeményezés, itt elsősorban az Egyesült Államokkal kötött kétoldalú szerződések alapján tartózkodnak NATO fegyveres erők.
Románia kilenc amerikai gyártmányú F-16 Viper vadászbombázót is vásárolt használtan Portugáliától és hozzájuk még három amerikai second-hand példányt. A gépeket teljesen felújítva kapják az egyik legkorszerűbb MLU modernizálással, amelybe például már integrálva van az AIM-120C7 AMRAAM használata is. Az Egyesült Államok használja 2014 óta a Mihail Kogalniceanu repülőbázist, amely évente 30-40 ezer katona tranzitállomása a kirgizisztáni Manas helyett. Az Aranyosgyéresi repülőbázison pedig jelenleg egy tucat amerikai A-10C csatarepülőgép és hasonló mennyiségű portugál F-16 állomásozik, utóbbi valószínűleg kiképzési céllal is.
Bulgária 2015-ben az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának alakulatait fogadja. Tavasz óta állomásozik Graf Ignatyevo repülőbázison a Tharican Star gyakorlat keretében a floridai és az oregoni Nemzeti Gárda közös expedíciós százada F-15C/D vadászrepülőgépekkel. A gárda hajózói és műszakiai háromhavonta cserélődnek, a gépek maradnak, és majd június végén, július elején távoznak Bulgáriából, hogy helyet adjanak a New Jersey gárdisták F-16-osainak, amelyek a Thracian Star gyakorlat keretében előreláthatóan szintén fél évig lesznek Bulgária vendégei.
A gárdisták nem tevékenykednek a légtérrendészeti feladatokban, de jelenlétük megerősíti az amúgy nem túl acélos bolgár légierőt. A bolgárok a MiG-21BiSz vadászrepülőgépekkel nem adnak már készültségi szolgálatot, lévén a legócskább orosz határsértő is egy pillanat alatt ledurrantja az égből az elaggott elfogóvadászt, és jelenleg egyre több az orosz légtérsértés, jóval nagyobb számban kell emiatt a levegőbe emelni a QRA-t, mint elkódorgott polgári repülőgépek elfogására, ami még a 21-essel is rutinfeladat. Előreláthatólag ismét, de most már véglegesen decemberben kivonják a 21-eseket, a feladatuk a 2-3 kétüléses UB, és 6-8 harci 9.12-es változatú MiG-29 géppel felszerelt második harcászati repülőszázadra marad. Már, ha az alkatrész-utánpótlás engedi.
Bolgár katonai vezetők szerint Oroszország horrorisztikus pénzt kér a gépek alkatrészei, elsősorban tartalékhajtóművek ellentételezésére. Felmerült Lengyelország, mint potenciális 29-es üzemeltető, de ott a saját gépeik gázturbináinak helyi nagyjavítása is problémákba ütközött, bár baleset nem történt, de a 29-es democsapat több fellépését Európában visszamondták, hajtóműgondokra hivatkozva. Ukrajna nem tud RD-33-asokat biztosítani, ezért Bulgária saját iparára és javítóbázisára hagyatkozva még körülbelül egy évig tudja üzemeltetni a Fulcrumot. Külföldi repülőgép beszerzésére jelenleg nem látszik forrás, bár a SAAB nagyon nyomul a Gripennel, és más repülőgép gyártók, illetve légierők is használt, kivont gépeket, és új gyártású harci madarakat egyaránt ajánlanak.
Ott jártunkkor a Tharcian Eagle II. keretében közösen repültek a bolgár és ANG-s vadászok. A bolgárok csak kétüléses MiG-21UTI és MiG-29UB repülőgépekkel hajtottak végre feladatokat, az amerikaiak hat-nyolc Sast emeltek a levegőbe. A bevetések körülbelül ötven percig tartottak, mivel az amerikai gépek sem vittek póttartályt, a bolgár vadászok meg eleve kurta repülési idővel rendelkeznek. Az amerikai vadászok az AMRAAM és a Sidewinder gyakorlóváltozatokat hordoztak, a bolgár gépek csupasz függesztőkkel repültek.
A bolgárok komolyan veszik a QRA-készültséget, és három 29-es is állt a beton végén, hogy riasztás esetén a levegőbe emelkedjen. Ebből kettő a készültségi géppár egy a tartalék. Ott is látszik a pénzhiány, a készültség a jóisten szabad ege alatt volt, viszont a gépekkel való törődés is látszik, a vadászaik nagy részét hangárokban tartják. Jelenleg a Bezmeri bázis betonját javítják, így Ignatyevóba települtek a repülőgépes Szu-25K/UBK csatarepülőik. A fél tucat gép egy része szintén fedezékben, a többi ponyvázva van.
A Thracian gyakorlatokról sok információ nem szivárgott ki, sajtótájékoztató sem volt, de azt lehet tudni, hogy a bolgár–amerikai gyakorlaton nem a két légierő gyakorol közösen, hanem a nemzeti gárdisták elsősorban a sajátjuktól eltérő légiirányítással végzett bevetéseket gyakorolják. Az amerikai gépek repülnek sok esetben Piros és Kék oldalon is.
A bolgárok a New Jersey gárdisták gyakorlatára is meghívták az IHO munkatársait, és ígérték, hogy még jobban fog pezsegni a légtér, mert akkor már vadászaikon és az amerikai Vipereken túl a Szuhoj csatarepülőiken kívül a lengyel légierő MiG-29-es vadászai is rész vesznek a repüléseken (ha megoldódnak a hajtóműproblémák).
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!