Túl jó nekünk a Flirt?!

Arnold Balázs   ·   2012.01.11. 20:00
kiskep_flirt

Sajnos ma már megszokott jelenség, hogy a régebbi vasúti kocsikat folyamatosan rongálják. A graffitizés, tagelés, az ablakok összekarcolása sajnos mindennapos jelenség a vasúton. Szerencsére eddig a modern motorvonatok – egy-két elszórt esettől eltekintve – megúszták a rongálást. Ez valószínűleg a beltéri kamerarendszereknek és a fokozott figyelemnek köszönhető. Ezek a vonatok többnyire zárt, de legalább kamerákkal megfigyelt helyeken éjszakáznak, és a vasútőrök is jobban odafigyelnek ezekre a járművekre. Sajnos százszázalékos védelmet semmi sem tud nyújtani, és úgy látszik, a biztonsági emberek jelenléte, de még a kamerák sem elég elrettentőek.

Rövidhírben már beszámoltunk róla, hogy ismeretlen tettes vagy tettesek vasárnapról hétfőre virradó éjjel megrongáltak egy motorvonatot. Olvasóink közül többen is tudni vélték, hogy a jármű még a váci oldalban szenvedte el a támadást, ezt azonban a MÁV határozottan cáfolta. A 026-os Flirt esti pihenőidejét töltötte Budapesten a Déli pályaudvar tárolójának harmadik vágányán, amikor az elkövető vagy elkövetők nyolc ablakát összetörték, az egyik ajtó üvegét pedig bezúzták. A kár előzetesen becsült értéke három-négymillió forint, és ehhez jön még az a veszteség is, melyet az okoz, hogy a jármű hosszú hetekre kiesett a forgalomból. A helyreállítás február első felére várható. A költségek a vasúttársaságot terhelik, a biztosító csak az eset kivizsgálása után fizet, ha fizet.

Amelyik ablakon nem lehet belátni, azt törték össze<br>A képre kattintva galéria nyílik

Jól látszik a fotókon, hogy az ütésnyomok nagyjából azonos magasságban vannak, ablakonként egy-egy, magán a járműszekrényen pedig nincsenek sérülések. Ez arra enged következtetni, hogy a vonatot nem messziről dobálták meg, hanem valakik – de inkább egy valaki – a vonat mellett végighaladva, egy kisebb, de nehéz tárggyal módszeresen mért ütéseket az ablakokra. Szerencsére a biztonsági fólia megtette a hatását, az ablakok az ütéstől nem robbantak be, csak az ajtó üvegén sikerült lukat ütnie a tettesnek. Ettől még persze a Flirt sérült ablakait cserélni kell, hiszen azok az utasokra veszélyt jelentenek, és persze nem is esztétikus egy szilánkosra zúzott ablak látványa.

Menetrend szerint a szerelvénynek hajnali fél egykor kellett volna utasok nélkül, szerelvénymenetben Tatabányára indulnia, helyette egy tartalék egységet állítottak be, így vonatkimaradás, késés nem volt. Végül a pórul járt motorvonat hétfőn, szerelvénymenetben, negyven kilométer per órás legnagyobb sebességgel ment Pusztaszabolcsra, a Stadler javítóbázisára.

Egy-egy határozott ütést mértek az üvegekre

A Déli tárolóját vasútőrök őrzik és térfigyelő kamerák is üzemelnek, ezek az eset éjjelén is működtek. A vasúttársaságtól megtudtuk, hogy a felvételeken jól látható, ahogy egy vasútőr az előírt ellenőrzést végezve elhalad a motorvonat mellett. Hogy az elkövetők mennyire láthatóak a felvételen, arról sem a MÁV, sem a rendőrség nem árult el részleteket. Vasutasoktól megtudtuk, hogy a kamerák „alaposan megörökítették” az eseményeket, ennél többet azonban nem tudtak mondani.

Az iho kérdésére a MÁV azt közölte, hogy az ügyben rendőrségi feljelentést tettek, a kamerák felvételeit kiértékelésre a nyomozó hatóságnak átadták. Belső vizsgálat is indult, bár mivel a vasútőrök az előírt útvonalaikon járőröztek, így valószínűleg nem hibáztak. Hogyha a rendőrségi nyomozás eredményes lesz, azaz a tettest elfogják, a teljes kárösszeg ismeretében bírósági eljárás dönt majd a büntetés és kártérítés mértékéről.

Kapcsolódó hírek