Túlfűtött helyett túlfutott vonatok Csehországban
A csehországi Vasútbiztonsági Felügyelőség (Drážní Inspekce) 2013-ban lezárult baleset-vizsgálati eljárásaiból kitűnik, hogy több esetben a kötelező ellenőrzések és periodikus javítások elhanyagolása miatt történtek vasúti balesetek. A mulasztások mértéke nem kicsi, a javítások elmaradása miatt egyes vasúti kocsik a megengedett érték többszörösét futották, mígnem bekövetkezett egy baleset. A Vasútbiztonsági Felügyelőség információi szerint 2013-ban három olyan baleset történt a cseh vasúthálózaton, amit a vasúti kocsik karbantartásának elhanyagolása okozott. Két esetben bizonyítottan a javítás mulasztása volt a fő ok, egy balesetnél nem, de a vizsgálat során kiderült, hogy a kisiklott mozdony is 150 ezer kilométerrel többet futott az előírásokban megengedettnél.
Az egyik mulasztás miatt bekövetkezett baleset márciusban történt a dél-csehországi Chotoviny és Tábor között (220-as Prága–České Budějovice vonal). Itt egy gyorsvonat egyik kocsija siklott ki a tengely felfüggesztésének törése miatt. A vizsgálatok alkalmával kiderült, hogy a vasúti kocsi a megengedett 250 ezer kilométer helyett 900 ezer kilométert futott. Vasútbiztonsági szempontból ez nagyon sok, jócskán növeli a balesetveszélyt – ami be is következett. Csupán egy hónappal később egy újabb hasonló baleset mutatott rá az ugyancsak elhanyagolt periodikus javítás tényére. Klenčí pod Čerchovem állomás közelében (184-es Planá u Mariánských Lázní–Domažlice vonal) egy 810-es sorozatú cseh Bz-kocsi siklott ki tengelytörés miatt. Ebben az esetben is többet futott a motorkocsi a kelleténél. Hatszázezer kilométer megtétele után történt a baleset, miközben a nagyjavítások közti megengedett érték 240 ezer kilométer. Az elmúlt év májusában Nepomuk közelében (190-es Plzeň–České Budějovice vonal) pedig egy gyorsvonat mozdonya, egy 242-es „Pléhdoboz” siklott ki egy összekötő elem kiesése miatt. A kár meghaladta a 2,5 millió koronát, a vonatokat buszok pótolták. A vizsgálatok itt is kimutatták, hogy a mozdony 150 ezer kilométerrel többet futott a megengedettnél. Csodával határos módon egyik balesetnél sem történt személyi sérülés.
A Cseh Vasutak állítása szerint a problémákat már kiküszöbölték, a legrégebbi kocsikat már nem használják, vagy felújították azokat. A ČD évente több mint félmilliárd cseh koronát fordít a járművei karbantartására. A Vasútbiztonsági Felügyelőség szóvivője arra figyelmeztet, hogy ilyen esetekben nem áll módjában a hivatalnak büntetést kiszabni – erre jogszabály nem létezik. Az is bizonyos, hogy nem csak az állami vasúttársaságnak vannak imitt-amott problémái a vasúti járművek műszaki állapotával – erről pontosabb információk azonban nincsenek.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!