Új ékkel büszkélkedik a fehérvári állomás: elkészült a modern gyalogos felüljáró

iho/vasút   ·   2021.12.09. 15:00
fehervar_feluljaro_1

A vasút által eddig szétválasztott városrészeket összekötő műtárgy átadásával teljesen befejeződött a vasútállomás évek óta zajló korszerűsítése.

A NIF Zrt. beruházásában megvalósult fejlesztés két ütemben, a „Székesfehérvár vasúti csomópont vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények korszerűsítése” és a „Székesfehérvár vasútállomás gyalogos felüljáró” projektek elemeként jött létre.

A felüljáró első ütemeként egy 70,45 méter szerkezet tervezése, engedélyeztetése és kivitelezése valósult meg. A most lezárult második ütemben egy 76,76 méter hosszú acélszerkezet és egy 73,12 méter hosszú vasbeton szerkezet készült el, továbbá megépült az első ütemben elkészült szakasz oldalburkolata és lefedése is. A műtárgyhoz kapcsolódóan közel 21 méter hosszú acéllépcső épült az északi és a déli oldalon. Külön lépcsőt és üzemi utat hoztak létre a MÁV gépészeti telepére is, valamint kiépült a műtárgy csapadékvíz-elvezetésének rendszere. Három feljárólépcső is épült a peronokra. A fejlesztésnek köszönhetően teljessé vált Székesfehérvár Megyei Jogú Város vasútállomásának rekonstrukciója.

Elkészült a székesfehérvári modern gyalogos felüljáró, ezzel befejeződött az állomás évek óta zajló korszerűsítése (fotók: NIF Zrt.)

A megújult székesfehérvári vasútállomás a Dunántúl egyik legjelentősebb vasúti csomópontja, öt vasútvonalat (5, 20, 29, 30a-30, 45) összekapcsolva évről évre jelentős teher- és személyforgalmat bonyolít le. Az átépült pályát új peronokkal, 225 kilonewton tengelyterhelésre alkalmas vágányokkal korszerűsítették. Az utasperonok és a csarnok közötti akadálymentes közlekedés érdekében az aluljáróból a peronokhoz és a csarnokhoz liftek épültek. Az átmenő vágányok száz kilométer per órás tempóval használhatóak, a Veszprém felé kiágazó, 20-as számú fővonal irányában pedig nyolcvan kilométer per óra sebességre alkalmas vágánykapcsolatot alakítottak ki. A vasúti forgalom irányítását új elektronikus biztosítóberendezés és ETCS L2 szintű, centralizált vonatbefolyásoló berendezés segíti majd, utóbbi megvalósítása még folyamatban van. A projekt további részét képezi majd a 149, plusz három akadálymentes P+R parkolóállás, valamint két lift kialakítása is a déli oldalon, melyet a Székesfehérvár intermodális csomópont (IMCS) projekt részeként terveztek meg. A kivitelezési közbeszerzési eljárás előkészítése folyamatban van, az építési munkálatok várhatóan a jövő évben kezdődhetnek meg.

A műtárgy hivatalos átadásán elhangzott: a gyalogos felüljáró és a déli oldalon hamarosan megépülő parkoló nagyban hozzájárul a vasút elérhetőségének javításához és a vasútállomás környéki csomópontok terheltségének csökkentéséhez, mivel a város és a megye déli, délnyugati részéről a vasútállomáshoz érkezőknek már nem kell a Széchenyi út–Horvát István út kereszteződését érinteni.

A műtárgy a vasút által eddig elválasztott városrészeket köt össze, és része a leendő fehérvári intermodális csomópontnak

Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: Az elmúlt években teljesen megújult székesfehérvári vasútállomás jelentős teher- és személyforgalommal bír, éppen ezért a városhoz kapcsolódó, a térségben zajló felújításokat kiemelten kezeli a MÁV-Volán-csoport. A Budapest–Székesfehérvár (30a) vonal az egyik legforgalmasabbként a legjobb példája az elővárosi fejlesztések fontosságának, igazolja, hogy érdemes modernizálni a vasutat, hiszen ezen pályaszakasz felújítása, és a kényelmes Flirt motorvonatok bevezetése óta az utasforgalom megduplázódott: 2019-ben mintegy tízmillióan utaztak a székesfehérvári vonalon. Székesfehérvár és Balatonfüred között tavasszal fejeződött be a villamosítás, azóta a MÁV-Start villamos mozdonyokkal és korszerű motorvonatokkal szolgálja ki a komfortos, környezetbarát közlekedést Budapesttől Székesfehérváron keresztül a Balaton északi partjának fővárosáig. A nyár folyamán a közönségkedvenc, emeletes KISS motorvonatok is közlekedtek a Balaton déli partján, érintve a Velencei-tavat és Székesfehérvár vasútállomását is. A KISS-ek a jövő évi szezonban is járnak majd a Velencei-tó és a Balaton térségében. Április óta a kétóránként közlekedő Gemenc InterRégió-vonatok kötik össze Baját, Szekszárdot, Sárbogárdot és Székesfehérvárt. A MÁV-Volán-csoporthoz tartozó Volánbusz állománya pedig idén 27 új járművel bővült Fejér megyében, ezzel évente több mint négymillió utas számára teszi a társaság biztonságosabbá, kényelmesebbé a szolgáltatást. Székesfehérvár helyi autóbuszvonalain idén tíz modern, környezetkímélő busz állt forgalomba, míg 2022 első negyedévében további tizenkét új elektromos meghajtású kocsi érkezik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek