Új gyártósor, új egyfolyosós Boeing, alakul az első MAX
A hatvanas évek óta gyártásban lévő 737-es eddig is több komoly változáson esett át, az első 100-as és 200-as sorozat után a most Classic néven emlegetett 300-as, 400-as és 500-as következett, immár nagy kétáramúságú CFM-56-os hajtóművekkel. Majd jöttek a jelenleg legelterjedtebb NG 600, 700 és 800 típusok, ugyancsak módosított, megnövelt fesztávolságú és felületű szárnnyal, ami egyben sokkal több kerozint jelent a szárnytartályokban, és ezzel persze megnövelt hatótávolságot.
Sőt, az eredeti altípusokhoz „csatlakozott” a még hosszabb törzsű 900-as is, amely ER változatban, 220 üléssel a szokásos középhatótávolságú gépekénél is hosszabb járatokat képes repülni. A pilótafülkében nagyméretű kijelzők segítik a pilóták munkáját. Jelenleg ezt a családot építik Rentonban, a havi kibocsátás már negyven példány fölött jár – kivéve a legrövidebb 600-ast, amelynek nem is lesz utódja az új gépcsaládban.
A most következő verzió, a MAX stratégiai jelentőségű döntés eredménye, amelynek lényege, hogy a Boeing egyelőre nem vállalkozott teljesen új keskenytörzsű utasszállító fejlesztésére, viszont, vagy másfél év késéssel, felvette kesztyűt, és az Airbus neo-programjához hasonlóan a jelenlegi 737 NG-k alapos továbbfejlesztését határozta el. A 737 MAX-program indítását 2011-ben jelentették be, a gép kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd és kisebb lesz a zaj- és károsanyag-kibocsátása, köszönhetően a CFM LEAP-1B hajtóműveknek, az új szárnynak, az aerodinamikai változtatásoknak és az új, érdekes formájú „split” wingleteknek, amelyek önmagukban is majd két százalékkal javítják a fogyasztási paramétereket.
Ugyancsak megújul a pilótafülke, de nem annyira, hogy a 737-es pilótáknak túl sok gondot okozzon az átállás. Az utaskabin is más élményt nyújt, mint az eddigi 737-esek, egyebek mellett nagyobb befogadóképességű fejfeletti tartókkal. Ez a család is több változatban épül, a mostani 700-as, 800-as és 900-as variánsoknak megfelelően lesz MAX 7, 8 és 9, sőt, a 8-asnak fejlesztenek egy sűrűbben székezett, 200 utast befogadó, de azonos törzshosszúságú, MAX 200-ra keresztelt altípust, amelynek természetesen még jobbak az egy ülésre számított gazdaságossági mutatói.
Az új hajtóművek valamivel nagyobb átmérőjűek, a kétáramúságnak viszont határt szabtak az eredeti 737-es konstrukció rövid futói, a problémát egyrészt a hajtóművet tartó pilonok áttervezésével, másrészt az orrfutó szárának meghosszabbításával oldották meg. Több kisebb változtatást integráltak a keskenytörzsű géphez a szélestörzsű 787-esről, és csökkentették a gép tömegét is, ami megint csak segíti a hatékony üzemeltetést.
A most készülő első példány törzsét augusztusban szállította le a kansasi Spirit Aerospace, a napokban csatlakoztatták hozzá a szárnyakat, és így kezd alakot ölteni a rentoni csarnok új, harmadik gyártósorán az új típus. A szűzfelszállás jövő év elejére várható, a kibocsájtó Southwest Airlines pedig a berepülési program lezártával 2017 harmadik negyedévében kaphatja meg a gépet. A MAX gépcsalád a késői programindítás ellenére most már alaposan felfutott a piacokon, eddig 58 vásárló 2869 példányt vett vagy kötött le belőle.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!