Új szereplő a spanyol nagysebességű vasúti piacon: itt az Iryo!
A menetrend szerinti első vonatok november 25-ével indultak el Madrid, Zaragoza és Barcelona között. A hálózat decemberben és jövőre további viszonylatokkal bővül.
A nagysebességű szolgáltatások promotálásaként november 21-én egy bemutatómenetet is tartott Madrid és Valencia között a valenciai gyökerekkel rendelkező Iryo. Az első viszonylatot követően december 16-ával a Madrid–Cuenca–Valencia útvonalon is megjelennek a szupervonatok. Jövőre újabb viszonylatok következnek: március 31-én a Madrid–Córdoba–Málaga és a Madrid–Córdoba–Sevilla útvonalakon, majd június 2-ával a Madridot Albacetén át Alacantig vezető pályán is elindul az Iryo szolgáltatása.
A Railway Gazette beszámolója alapján a bemutatómenetre kiállított 109-008-as szerelvény még úgy is simán futott háromszáz kilométer per órás tempóval, hogy az időjárási körülmények messze álltak az ideálistól: az útvonal Serranía de Cuenca-hegységben vezető magaslati szakaszán erős oldalszél fújt. Valenciában már jobb idő fogadta a menetet, itt jelentős számú utas szállt fel egy hasonló útvonalon közlekedő, Madridba tartó Ouigo-vonatra.
Az Iryót az Operador Ferroviario de Levante üzemelteti, mely részvényeinek 45 százalékát az olasz nemzeti vasúttársaság Trenitalia, 31 százalékát a valenciai központú Air Nostrum légitársaság, 24 százalékát pedig a Globalvia infrastruktúra-beruházási és -kezelő csoport birtokolja.
A vállalat 800 millió eurót (jelenlegi árfolyam mellett közel 330 milliárd forintot) invesztált abba, hogy beléphessen a spanyol nagysebességű vasúti piacra. A teljes tervezett hálózat megvalósításával az Iryo a spanyol nagysebességű vasúti szolgáltatások harminc százalékát fogja majd lefedni, évente várhatóan körülbelül nyolcmillió utast szállítva.
A spanyol infrastruktúra-kezelő Adif által aukcióra bocsátott, úgynevezett „B menetvonalcsomagot” 2019 novemberében nyerte el az Iryo. A Globalvia vezérigazgatója, Javier Pérez Fortea elmondta: már az alapítása óta a befektető DNS-ébe van kódolva a vasúti közlekedés. A Globalvia már számos vasúti projektet irányított, az egyik cél pedig az volt, hogy a nagysebességű vasúti közlekedésbe is beszálljanak. Az Iryo-vonatok elindítása kulcsfontosságú lépés a mobilitás új formája felé, melyet egy kiváló társasággal és a lehető legjobb partnerekkel tesznek meg.
A nagysebességű járatokhoz az Iryo húsz Zefiro V300 típusú motorvonatot rendelt a Bombardier és az olasz Hitachi Rail Italy (korábban: AnsaldoBreda) konzorciumától – a spanyol rendszer szerint 109-es sorozatba sorolt szerelvények hasonlóak az Olaszországban ETR 1000-es sorozatként, Frecciarossa 1000 márkanév alatt közlekedő motorvonatokhoz. A vonatokat harmincévnyi teljes körű gyári karbantartással szerzik be. A Zefiro V300-ast eredetileg a Bombardier Transportation és a Hitachi Rail Italy közösen fejlesztette ki, a látványos formaterv jórészt a híres Bertone tervezőstúdióhoz köthető. Amikor az Alstom 2021-ben felvásárolta a Bombardier Transportationt, a megállapodás részeként eladta a Hitachi Railhez fűződő jogait.
A vonat utastere kifejezetten stílusos, az olaszos hatás dominálja. A fedélzeten három osztályt különítettek el. Az üléseknél hálózati és USB-csatlakozókat helyeztek el, az utasok 5G-s internetet és ingyenes szórakoztatórendszert vehetnek igénybe.
A Trenitalia vezérigazgatója Luigi Corradi szerint az Iryo ötvözi a nagysebességű vasúti utazás és utasellátás terén szerzett olasz és spanyol tapasztalatokat. Azzal, hogy a Frecciarossa 1000 a legnagyobb spanyol városokat is össze fogja kapcsolni, a vasúti közlekedés meg fog felelni az EU által elvárt fenntarthatósági, környezetvédelmi és társadalmi céloknak.
Raquel Sánchez spanyol közlekedési miniszter arról szólt, hogy a spanyolországi nagysebességű vasúti szolgáltatások liberalizációja sikeres, és sürgette a többi uniós tagállamot, hogy fejlesszék a nagysebességű vasúti közlekedésüket. Spanyolország büszke arra, hogy megkülönböztetéstől mentes és átlátható feltételeket teremtett a vasúti szolgáltatások liberalizációjában részt vevő minden szervezet számára, anélkül, hogy külön kedvezményben részesítenék bármelyiküket. Szerinte az ország által létrehozott keretek között az Iryo egyenlő feltételek mellett száll versenybe a spanyol vasúthálózaton a francia nemzeti vasút SNCF Ouigójával és a spanyol nemzeti vasúttársaság Renfével.
A valenciai regionális kormány elnöke, Ximo Puig úgy véli, az Iryo döntő fontosságú lépés Spanyolországban a mobilitás új szintjének megteremtése, valamint az ország integrációjának és összekapcsolhatóságának javítása irányába. Az új szolgáltatás tovább erősítheti a Madrid és Valencia közötti társadalmi és gazdasági kötelékeket, támogatva a gazdaság versenyképességét a legmodernebb, leghatékonyabb és legfenntarthatóbb közlekedési mód használata mellett, mely ráadásul kisebb karbonlábnyommal is rendelkezik.
Carlos Bertomeu Iryo-elnök hozzátette: az Iryo története évekkel ezelőtt kezdődött meg, amikor azon gondolkodtak, milyennek is kellene lennie az új mobilitásnak. Intenzív munkát köbetően a projekt most már a valóság: a szolgáltatás karaktere, rugalmassága és fenntarthatósága, valamint az Iryo mögött meghúzódó alapgondolat már a spanyolországi vasúti mobilitás része.
(Nyitóképünkön a november 21-ei bemutatómenetnél tempózik az Iryo szerelvénye. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!