Újabb, a kamionokra nézvést kötelező GSR-előírások léptek életbe
Július elsejétől az EU-ban értékesített összes újonnan regisztrált teherautónak meg kell felelnie az Általános Biztonsági Szabályzatnak.
A még 2019-ben kiadott, 2022 óta fokozatosan bevezetett uniós rendelet számos olyan biztonsági technológiát ír elő, amelyekkel a teherautókat fel kell szerelni. Az összesen tizenegy rendszerből nyolc vált kötelezővé az új teherautók esetében ez év júliusától. A fennmaradó három 2026-től, illetve 2029-től lesz elengedhetetlen kellék. Az Általános Biztonsági Szabályzat (General Safety Regulation, GSR) az Európai Unió „Vision Zero” kezdeményezésének fontos eleme, és azzal a céllal hívták életre, hogy 2050-re a lehető legkevesebb halálos, vagy súlyos sérüléssel járó baleset történjen az európai utakon. A mostantól kötelezővé tett vezetéstámogató rendszer közé tartozik:
- a vészfékezésre figyelmeztető rendszer (emergency stop signal, ESS), ami egy fényjelző funkciót takar, és a jármű mögött haladó közlekedőknek jelzi az adott útviszonyokhoz képest bekövetkezett jelentős lassulást,
- a vezető esetleges ittasságára reagáló alkoholos gyújtásreteszelő, vagyis indításgátló (alcohol interlock installation facilitation, ALC),
- a vezető álmosságára és a figyelem tompulására reagáló rendszer (driver drowsiness and attention warning, DDR-AW),
- a guminyomást ellenőrző rendszer (tire pressure monitoring system, TPMS),
- a véletlen gyorshajtást megelőző intelligens sebesség-asszisztens (intelligent speed assistance, ISA),
- a tolatásérzékelő rendszer (reversing detection system, REV ), ami a jármű mögött tartózkodókra hivja fel a vezető figyelmét,
- a járműszerelvény fordulásakor a közelben tartózkodó gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő rendszer (pedestrian and cyclist collision warning, PCW), továbbá
- a holttérfigyelő asszisztens (blind spot information system, BLIS).
Ezzel azonban még nincs vége, két év múlva újabb asszisztensek veszik át a volánt a sofőrtől: a speciális, a járművezető figyelmének elterelődésére figyelmeztető berendezés (advanced driver distraction warning, ADDW) és az esemény adatrögzítő (event data recorder, EDR). Újabb három év elteltével, 2029-ben pedig már csak a kiterjesztett GSR szellemében mehet a kamionok értékesítése.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!