Utazási statisztikák 2022-ben: egyre többen vásárolunk menetjegyet bérlet helyett
A MÁV-Start járatain 2022-ben közel 97 millió, a MÁV-HÉV járatain 63 millió fizető utas utazott vonattal. Ez annak figyelembe vételével is jó eredmény, hogy az év elején még éreztette hatását a pandémia és a korlátozások egy része, ám az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év, 2019 adataihoz képest. Az otthoni munkavégzés számos munkakör esetében részlegesen azóta is megmaradt, ennek hatására – a MÁV-Start adatai alapján – eltolódás mutatkozik a bérletvásárlások felől a menetjegyes utazások irányába.
Más szempontból is a vásárlási szokások változása érzékelhető, ugyanis egyre nagyobb teret nyernek az online és önkiszolgáló felületek.
- Az online, azaz az Elvira menetrendi tervezővel vagy a MÁV applikációval jegyet váltó utasok aránya a tavalyelőtti huszonnyolc százalékról harmincöt százalékra emelkedett 2022-re a MÁV-Start esetében.
- Mobilalkalmazással vásárolt az utasok huszonnégy százaléka,
- az Elvirán pedig tizenegy százaléka.
A MÁV-Start pénztári értékesítése a 2021-es negyvenkét százalékról harmincnyolc százalékra esett tavaly,
- a fedélzeten vásárolt jegyek aránya tizenhat százalékról kilenc százalékra mérséklődött, míg
- az automatás jegyvétel részesedése tizenkét százalékról tizennyolc százalékra emelkedett.
Ez utóbbi köszönhető annak is, hogy a legutóbb megrendelt 375 új jegykiadó automata túlnyomó részét, 350-et, már kihelyezte tavaly a MÁV-Start. Jelenleg már több mint félezer automata áll az utasok szolgálatában főként Budapest elővárosi hálózatán és a jelentősebb forgalmú vidéki, illetve balatoni állomásokon, megállóhelyeken.
Tavaly nemcsak többen utaztak, de hosszabb távot is tettek meg:
míg 2021-ben 3 milliárd 100 millió utaskilométert regisztrált a MÁV-Start, addig 2022-ben már 4 milliárd 75 milliót.
A rövid távú utazások száma a fővároson kívül lecsökkent, a város és város közötti hosszabb távú utazások száma viszont növekvő pályán van. Ide sorolható az is, hogy tavaly a vasútvillamoson 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között, az utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már közel egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamosokat.
Budapest tizenöt elővárosi vasútvonalán zajlik Magyarország személyszállítási forgalmának döntő többsége, amik közül utasforgalom szempontjából az első helyeken a MÁV-HÉV Zrt. vasútvonalai állnak. A HÉV vonatai szállítják a kötöttpályás városi- és elővárosi forgalom több mint felét. Bár az elővárosi HÉV-vonalakon összességében a fizető utasok száma a járvány előtti mértéket még mindig nem érte el, átlagosan mintegy kilencven százalékos arány tapasztalható, de az utasszám ismét határozott növekedésnek indult. Minden HÉV-vonalon harminc százalékkal nőtt az utasok száma, ami a menetdíjbevételek növekedésében is megnyilvánult.
Az új díjtermékek népszerűsége is kedvezően alakult. Az időben jegyet váltók számára rendkívül kedvező áron megváltható Okosjegyekből 172 ezret adtak el 2021-ben, míg tavaly már 487 ezret, – köszönhetően annak is, hogy több új viszonylatra is kiterjesztette a MÁV-Start. Már Okosjeggyel utazhatunk Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg és Békéscsaba felé is.
- A Dunakanyar napijegyből a duplája, 3100 kelt el, annak ellenére, hogy sokszor nem volt hajózható a Duna az alacsony vízszint miatt.
- A Kajla jegyek is kiemelkedően népszerűek voltak: 2021-ben összesen 76 ezret váltottak, míg 2022-ben 122 ezer 900-at. A nyári időszakban 48 ezerrel több ilyen jegyet váltottak, mint 2021-ben.
- A Balaton24/72 termék tovább tudta növelni a sikerességét. A szezonális jelleggel bevezetett Balaton24 változata a korábbi évhez képest még több helyközi buszjáratra és vasúti vonalszakaszra volt érvényes, ennek is köszönhetően 2021-ben eladott 29 ezer jegy után 2022-ben már 35 ezret értékesítettek.
A 2021-es egész szezon alatt elért évtizedes rekordnál is többen választották a MÁV-Start járatait a Balatonhoz történő utazáshoz. A menetrendi fejlesztések, a gyakoribb eljutási lehetőségek, a korszerűbb járműpark is éreztették a pozitív hatásukat. A teljes szezon során több mint 3 millióan utaztak vonattal a tóhoz, vagy onnan tovább, illetve a balatoni állomások között. Azonban nemcsak a megugrott utasszám fémjelezte a tavalyi évet, számos kedvezménnyel is igyekezett a társaság népszerűsíteni a járatokat mind a távolsági, mind a turisztikailag kiemelt vonalain. A 2022-es főszezon elejére több tóparti állomásra és megállóhelyre is telepített jegyértékesítő automatát a vasúttársaság, a számuk így harminchétre nőtt a balatonparti állomásokon. Ennek is köszönhetően a Balatont érintő utazásra szóló jegyekből a 2021-es 180 ezres értékesítéssel szemben a tavalyi főszezonban közel 510 ezret automatákból vásároltak az utasok.
A legforgalmasabb nap augusztus 26-a volt, amikor 316 ezren vették igénybe a vasutat. Ezen a napon érvényes volt az egységesen 2000 forintos alkalmi Tűzijáték-jegy, amiből több mint 14 ezret adtak el.
A vasútvonalak élmezőnyét a H5-ös, szentendrei HÉV-vonal vezeti éves szinten több mint 26 millió utazással, a második helyen a több 14 millió utazást biztosító gödöllői H8-as HÉV áll, míg a harmadik Budapest–Vác–Szob vonal, évi 11,4 millió utassal, ezen a vonalon jórészt már emeletes Kiss motorvonatok teszik kényelmesebbé és megbízhatóbbá az ingázást. A csak Budapesten belül közlekedő H7-es csepeli HÉV utasszáma ismét dinamikus növekedésnek indult, 11,1 millió utast szállított, míg a H6-os HÉV-en Ráckeve és Budapest között több mint 10 millió utazás történt. 9,2 millióval igen jól szerepelt a ceglédi, ezt 8,7 millióval követi a székesfehérvári vonal.
A távolsági viszonylatok sorában a Budapest és Győr közötti áll az élen 970 ezer utassal, a főváros és Debrecen között 820 ezren, míg Budapest és Szeged között 680 ezren szálltak vonatra tavaly.
A legforgalmasabb pályaudvar a Nyugati, ahol 18 millió utas fordult meg 2022-ben, az állomások közül kiemelkedik Vác 3,7 millió utasával, a szintén ugyanezen vonalon található a legforgalmasabb megálló, Dunakeszi-Gyártelep 2 millió utassal. Különleges helyzetben van Filatorigát megállóhely a H5-ös HÉV-en, ahol fesztiválidőszakban naponta, irányonként 187 vonat érkezik, így Magyarország legforgalmasabb vasúti pontjává válik.
Rekordot döntött a kerékpáros jegyváltás is:
- 2020-ban 613 ezer,
- 2021-ben 647 ezer kerékpárhoz köthető jegyet értékesített a MÁV-Start,
- 2022-ben már több mint 1 millió 40 ezer kerékpáros jegyet vettek a bringások.
A Volánbusz 2022-ben 6,9 milliárd utaskilométer-teljesítménnyel 539 millió utast szállított a járművein. Az utazási kedv is kezd visszatérni, a járvány előtti teljes év, 2019 utasforgalmának már több mint nyolcvan százalékát elérte a busztársaság. A helyközi szolgáltatás mellett a Volánbusz helyi járatai hatvannégy település lakosságát szolgálják ki, a nagyvárosok közül
- Szegeden harmincöt,
- Egerben huszonnyolc,
- Győrben huszonöt,
- Székesfehérváron csaknem húsz,
- Nyíregyházán tizenhárom,
- Szolnokon pedig csaknem tizenkét
millióan utaztak a társaság helyi járatain.
Az eladási arányokat tekintve az összes országosan eladott helyi és helyközi díjtermék nyolcvankét százalékát a buszok fedélzetén, nyolc százalékát pénztáraknál, három-három százalékát automatákból, illetve mobiljegyként, a fennmaradó részt ügynöki rendszerben, a MÁV-Start jegyértékesítési rendszerében, illetve internetes csatornákon vették meg tavaly.
A Volánbusz esetében – hasonlóan a MÁV-Starthoz – a Kajla-jegyek értékesítésében egyértelműen a nyár volt a csúcsidőszak: a nyári vakáció ideje alatt 14 ezer 700-an, a téli szünetben 1300-an, a tavaszi szünetben pedig 550-en vásároltak Kajla-jegyet.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!