Viszonylag sértetlenül vészeli át a pandémiát a globális vasúttechnológiai piac
Az idei nyolc százalékos visszaesés ellenére a számítások szerint évente 2,3 százalékot fog nőni a piac a következő öt év során.
A növekedési becslés Roland Berger Vasúti világpiaci tanulmány: előrejelzés a 2020–2025 közötti időszakra című, az Európai Vasúti Beszállítóipari Szövetség (UNIFE) nevében megjelent írásában található. Az UNIFE és az Alstom elnöke, Henri Poupart-Lafarge elmondta: habár a vasúti szállítási piac is megérezte a koronavírus-járvány hatásait, mely átmenetileg visszavetette az eddig tapasztalt erős növekedést. Mindezek ellenére a kihívást jelentő 2020-as év után a különféle ösztönző tervek és a fenntartható mobilitási megoldások iránti növekvő kereslet a piac szilárd fellendüléséhez fog vezetni: a 2017-től 2019-ig, valamint a 2023-tól 2025-ig tartó időszakok között évente 2,3 százalékos növekedési rátával számolnak.
A piac 2019 végére rekordmértékű, 177 milliárd eurós (bő 63 ezer milliárd forintos) forgalmat ért el, bizonyítva a vasúti közlekedés vonzerejét annak minden formájában, a városi metrótól a kereskedelmi árufuvarozásig. Ez a szektor 2017 óta évente 3,6 százalékkal nőtt. A legerősebb mozgatórugó a járművek szegmense volt, akár 6,8 százalékos növekedéssel. Ezt a vasúti irányítási megoldások követik, maximum 4,1 százalékkal, majd az infrastruktúra következik 2,3 százalékkal. Összehasonlításképp a szolgáltatási piac növekedése viszonylag mérsékelt méreteket öltött: mindössze 0,9 százalékot fejlődött.
A várakozások szerint a teljes piaci forgalom 2025-re akár 204 milliárd eurót, vagyis körülbelül 73 ezer milliárd forintot is elérhet.
A használatban álló járművek száma, valamint a meglévő vasúthálózat is folyamatos növekedésben van. A legutóbbi, 2018-as felmérés óta a globális vasúthálózat 23 ezer 300 kilométerrel bővült, a járművek száma pedig húszezerrel nőtt. A növekedés globális eloszlását tekintve egyértelmű, hogy az ázsiai-csendes-óceáni régió, valamint Nyugat-Európa járult hozzá legnagyobb mértékben a piaci fejlődéshez: előbbi térség 5,3, utóbbi pedig 3,8 százalékkal. Az utolsó tanulmány óta csak az afrikai és a közel-keleti régió mutatott enyhe, 1,2 százalékos visszaesést, minden más piac viszont erősödött.
A különböző globális fejlesztések valószínűleg a jövőben is hozzájárulnak majd a vasúti piac növekedéséhez.
Az olyan megatrendek, mint az urbanizáció, a népesség globális növekedése, valamint az egyre erősebb környezettudatosság magasabb utasszámokat fog eredményezni, a digitalizáció és az automatizálás pedig még vonzóbbá fogja tenni a vasúti szektort.
A növekvő környezettudatosság, melyet olyan politikai programok mutatnak be, mint az úgynevezett európai zöld megállapodás, a közlekedésnek egyre inkább a vasútra tervezett átirányítása, valamint a nagyvárosok tömegközlekedésének elkerülhetetlen bővülése mind a vasút pozitív fejlődését fogják előidézni. Ezek eléréséhez azonban biztosítani kell és fenn kell tartani az állami finanszírozást.
Azonban kevésbé pozitív dolgokra is felhívja a figyelmet a tanulmány, például hogy az olyan nemzetközi kereskedelmi akadályok, mint az ázsiai piacokhoz való hozzáférés csökkenése, a vasúti ágazat növekedésének komoly gátjává váltak. Ennek eredményeként az európai vállalatok számára továbbra is elérhető vasúti technológia világpiaci részesedése a 2018-as tanulmány óta, ha minimálisan is, de csökkent: 63-ról 62 százalékra. A 67,1 milliárd eurós (körülbelül 24 ezer milliárd forintos) piaci forgalom továbbra is elérhetetlen marad az európai cégeknek, a helyzetet ráadásul súlyosbíthatja a jelenlegi gazdasági visszaesés.
Az UNIFE szerint a piacnak egyformán nyitottnak kellene lennie minden vasúti szolgáltató előtt, legyen az belföldi vagy külföldi. Az egyenlő versenyfeltételek döntő fontosságúak a hatékony vasúti rendszerek számára, ezért arra kérik az intézményeket, hogy a piaci hozzáférhetőség további csökkenésének megakadályozása érdekében biztosítsák a verseny tisztaságát – számol be a Rail Freight.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!