Vmax 140 Biatorbágy és Szárliget között a jobb pályán is

iho/vasút   ·   2024.01.10. 12:00
00_vmax140

Újra 140 kilométer/órás maximális sebességgel közlekedhetnek a vonatok a győri fővonal ősszel felújított pályaszakaszának jobb vágányán. Az elmúlt két napban Biatorbágy és Szárliget között elvégezték az előírt méréseket, aminek kiértékelése után a harmadik, december 9-éig tartó fázisban felújított jobb vágányon is vissza lehetett állítani a pályasebességet.

A rekonstrukció során korábban, novemberben befejezett bal vágányon már december közepén megszüntették a sebességkorlátozást, így azóta azon akár 140 kilométer/órával is haladhatnak a személyszállító vonatok: Biatorbágy és Szárliget között – 300 méter kivételével – már korlátozás nélkül közlekednek a vonatok.

Tavasszal az utómunkálatokat is elvégzik a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték-hálózatban az elöregedett hosszláncok cseréjét. Mindez már nem jár az őszi felújításhoz hasonló kényelmetlenséggel az utasoknak, azonban az átépített szakaszon egy-egy vágányt érintően vágányzárak, ezzel együtt menetrendmódosítások várhatók.

(fotók: MÁV)

A győri fővonalon szeptember közepétől december 9-éig három ütemben elvégzett pályarekonstrukciót követően a vágányokon – a vonatkozó technológiai és biztonsági előírásokat betartva – a forgalomba helyezési eljárást követően átmenetileg 80 kilométer/órás sebességkorlátozás mellett közlekedhettek a vonatok, ugyanis a maximálisan engedélyezhető sebesség csak az új zúzottkőágyazat forgalom alatti tömörödését követően, az ilyenkor szükséges méréseket, ellenőrzéseket követően fokozatosan, néhány hét után érhető el. A korábbi, második fázisban befejezett bal vágányon december közepén hagyták jóvá a pálya építésekor meghatározott 140 kilométer/órás sebességet.

Az elmúlt két napban a MÁV leányvállalata, a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. (KFV) újra elvégezte a vágánygeometriai és járműdinamikai méréseket az FMK-007-es jelzésű merőkocsijával, ami az aljára erősített lézeres mérőegységekkel, gyorsulásmérő szenzorokkal, valamint egyéb tehetetlenségi (inercális) erőket mérő egységekkel vizsgálta meg a kétszer 29 kilométernyi vágányszakaszt. A jobb vágány hétfői mérési eredményeit kiértékelve a szakembereink megfelelőnek ítélték a pályát ahhoz, hogy azon már akár 140 kilométer/órás megengedett sebességgel is haladjanak a vonatok. Kedden pedig ellenőrző méréseket végeztettek a másik, bal vágányon is, amin szintén megfelelőek a felújítást követő paraméterek, így azon a decemberben visszaállított 140 kilométer/órás sebességgel továbbra is biztonságosan közlekedhetnek a vonatok.

Tavaszi utómunkálatok

Áprilistól a nyár közepéig több ütemben, eltérő szakaszokon a szükséges technológiai előírások alapján vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, sínfeszültség-feloldást, felsővezeték-karbantartást kell végezni, illetve Biatorbágy állomáson elvégzik a bal peron aszfaltozását is. Ezen feladatok jelentős része az éghajlatunknak megfelelő átlaghőmérséklet idején végezhető el, ugyanis a hézagnélküli vágányok kialakítását, hegesztését úgy kell végrehajtani, hogy a sín az úgynevezett semleges hőmérsékleti zónában, azaz +15 és +28 Celsius-fok között legyen, az aszfaltozás és a felsővezeték-hálózaton való munkavégzés megfelelő minősége is a hőmérsékleti viszonyoktól függ.

A felújítás során jelentős hosszban kellett az alépítményt is javítani. Herceghalom és Bicske közötti 300 méteres szakaszokon a konszolidációs folyamatok lassabban mennek végbe a jelentős mértékű újjáépítés miatt. Ezen rövid szakaszon csak a tavaszi vágányszabályozás után lehet sebességet emelni mindkét vágányon, addig itt a forgalom 40 kilométer/órás sebességkorlátozással zajlik. A menetidőben viszont ez nem érzékelhető, az nem növekszik.

A várhatóan áprilistól júliusig tartó utómunkálatok idején jellemzően napközben egy-egy vágányon fog szünetelni a közlekedés, ez néhány alkalommal a menetrend kisebb módosításával jár, mindez azonban már nem okoz majd a tavaly őszihez hasonló kényelmetlenségeket. A több szakaszra és ütemre bontott munkálatok és a menetrendi változások tervezése még folyamatban van. Az átmeneti, jellemzően több napig tartó, egy-egy sínpárt érintő vágányzárakról időben tájékoztatja a MÁV az utazóközönséget.

Az átépítési munkákkal párhuzamosan további beruházásokkal is fejlesztik a Budapest és Bécs közötti vasúti közlekedést. A folyamatban lévő CEF-es fejlesztés első üteme, a Győr–Hegyeshalom közötti beruházás lezárult, így tavaly december 10-étől pilot, azaz próbajelleggel a határállomáson való megállás nélkül haladhatnak át egyes vonatok, így a határon át gördülékenyebbé, egyszerűbbé vált a személyszállítás. 2024 szeptemberéig valósul meg a teljes műszaki tartalom kiépítése, ami Hegyeshalomban és azon kívül néhány állomáson a biztosítóberendezések fejlesztésével, központi forgalomirányítási rendszer kiépítésével, informatikai fejlesztéssel jár. A beruházás kiemelten fontos, mert így még megbízhatóbbá, pontosabbá válhat a vonatközlekedés, összességében több távolsági vonat tud majd közlekedni – a későbbiekben akár félóránként – Magyarország és Ausztria között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek