Egy sikeres svéd záróvizsga története
A tanfolyam utolsó két hetét megint az iskolapadban töltöttük. Ebből az első héten gyakorlatilag mást sem csináltunk, csak ismételtünk, és készültünk a záróvizsgára. A tananyag és a vizsgaanyag szigorúan csak utasításokból, szabályokból állt. Csak semmi műszaki jellegű kérdés, mert az itt úgysem lényeges, így hát a forgalmi utasítást, fékutasítást és a munkavédelemmel kapcsolatos dolgokat ismételgettük. Erre az ismétlésre négy napot szántak tanáraink az iskolában, majd azzal engedtek haza, hogy úgyis tudunk mindent, tehát találkozunk a záróvizsgán.
A vizsga napján reggel 9 órakor megjelentem az iskolában ismét együtt valamennyi osztálytársammal, és belevetettük magunkat a vizsgadolgozat írásába. A 113 kérdésre összesen három óránk volt. A feladatok hat csoportba voltak osztva: az ATC vonatbefolyásoló, vonatközlekedés, tolatás, fék, munkavédelem és az igen divatos "ECO DRIVING". Ezekben a témakörökben lényegében mindenféle kérdésfajta volt, az egyszerű ikszelőstől a kifejtős kérdésig. A szokásomhoz híven a kiadott feladatlapot mint mindig, most is fél idő alatt adtam be. Dolgozatírás végén még egy utolsó sétát tettem a múzeumban a régi száz éves kiállított tárgyak között, és jutott idő egy röpke visszaemlékezésre, a kezdetre. Eredményhirdetés másnap délután 4 óra után. Mégis kell egy kis idő harmincnégy diák dolgozatát átnézni a két tanárnak. Másnap este megjelent a tanfolyam honlapján, hogy mindenki sikeresen teljesítette a záróvizsgát. Hatalmas képzeletbeli kő esett le a szívemről... Ezt is elértük, ezt is megértük, jöhet a tanévzáró!
Pár szóban az osztályzásról.
Mivel ez egy szakfőiskolai tanfolyam, ezért az állami felsőoktatási intézményeket felügyelő szervnek megfelelően kell osztályozni a tanulók teljesítményét. Ez a három osztályzás az IG (inte godkänt – nem felelt meg ), G (godkänt – megfelelt) és a VG (väll godkänt – jól megfelelt). Míg a G osztályzathoz legalább 75 százalékot kellett elérni az egyes vizsgák pontszámaiból, addig a VG osztályzathoz 90 százalék volt a határ. A záró vizsgával és valamennyi felügyelet alatti vezetési gyakorlattal összesen 24 osztályzatot kaptam. Ebből 14 G, és 10 VG. Azt hiszem, hogy alaposabbnak kell lennem, mivel sokszor azért nem kaptam VG-t, mert 1–2 ponttal maradtam a határ alatt, és ezt nem minden esetben okozta a nyelvi nehézségem, hanem az, hogy nem készültem eléggé alaposan. Mindezek ellenére úgy érzem, összességében nagyon is elértem azt, amit akartam.
A bizonyítványom:
- 1 - Vasúti alapismeretek - G - megfelelt (tartalom: történelmi háttér, jogi háttér, törvényi szabályozások és előírások),
- 2 - Alapképzés - G - megfelelt,
- 3 - Vasúti jármű alapismeretek - VG - jól megfelelt,
- 4 - Vontatójármű alapismeretek - VG - jól megfelelt,
- 5 - Tolatás - G - megfelelt (tartalom: jelzők, jelzések, fékutasítás, tolatási szabályok),
- 6 - Gyakorlat - Tolatás - VG - jól megfelelt (egy hét gyakorlat Malmö teherpályaudvarán),
- 7 - ATC vonatbefolyásoló - G - megfelelt,
- 8 - Vonatközlekedés - G - megfelelt (jelzők, jelzések, vonatközlekedés szabályai, fékutasítás, megszokottól eltérő esetek),
- 9 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
- 10 - Villamos vontató járművek alap - G - megfelelt
- 11 - K-menetek - G - megfelelt (rendkívül és vonatforgalom elől elzárt pályán való közlekedés)
- 12 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
- 13 - Személyszállító vonatok - G - megfelelt
- 14 - Személykocsik - G - megfelelt
- 15 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
- 16 - Teherkocsik - alap - G - megfelelt
- 17 - Teherkocsik - vizsgálat - G - megfelelt
- 18 - Teherkocsik - veszélyes áruk - VG - jól megfelelt
- 19 - Dízel vontató járművek - alap - G - megfelelt
- 20 - Fék és vontatástechnika - átfogó - VG - jól megfelelt
- 21 - ERTMS vonatbefolyásoló - VG - jól megfelelt
- 22 - Szimulátor vezetés - G - megfelelt
- 23 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
- 24 - Záróvizsga - G - megfelelt
Összesen 300 napig tartott a tanfolyam, és négyszer voltam felügyelet alatti vezetési gyakorlaton. A négy gyakorlat alatt összesen 740 órát töltöttem oktató mozdonyvezetők társaságában. Az eredményeken nincs mit fényeznem, ezek a tények, és a teljesítményemet tükrözik. Elméletből soha nem voltam penge, egyszerűen csak tudtam, amit tudnom kell, a gyakorlat más kérdés. Mindig minden felügyelet alatti vezetésemnél valamennyi oktatóm megjegyezte már a legelején, hogy érdekes módon, nem úgy vezetek, mint egy teljesen kezdő, hanem úgy, mint aki már látott vonatot. Ezeken csak jót szoktam mosolyogni és igyekeztem nem lelőni a poént már a legelején.
Tényleg itt a vége? Tényleg elvégeztem? Hihetetlennek tűnik számomra ez az egész, olyan, mintha a tegnap kerültem volna Svédországba. És hogy mi lesz ezek után? Harmincnégyen végeztünk, de körülbelül tízen kaptunk állásajánlatot és konkrétan szerződést az egész osztályból. A többieknek pedig majd jövőre dől el a sorsuk. És én? Nos sikeresen átestem újból az orvosi vizsgálatokon, és azon szerencsések közé tartozom, akik január hetedikétől dolgozhatnak valamelyik cégnél. A tanfolyam a végéhez ért, de az élet folytatódik, és az én pályám is. Köszönöm, hogy olvastátok soraimat, hogy drukkoltatok nekem. Az pedig, hogy jövőre találkozunk-e itt az Indóház oldalán, legyen a jövő meglepetése.
Egyúttal szeretnék kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben gazdag új évet kívánni valamennyi volt mozdonyvezető kollégámnak és olvasómnak, továbbá valamennyi mozdonyvezető kollégának eseménymentes szolgálatot kívánok!
Bartus Róbert Levente - Svédacéllovag
És nem utolsó sorban köszönet T. Hámori Ferencnek a névért, valamint az Indóház valamennyi munkatársának a lehetőségért és a segítségért, hogy ezeket itt megoszthattam veletek.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!