Egy sikeres svéd záróvizsga története

Bartus Robi   ·   2013.12.22. 11:15
cikk019

A tanfolyam utolsó két hetét megint az iskolapadban töltöttük. Ebből az első héten gyakorlatilag mást sem csináltunk, csak ismételtünk, és készültünk a záróvizsgára. A tananyag és a vizsgaanyag szigorúan csak utasításokból, szabályokból állt. Csak semmi műszaki jellegű kérdés, mert az itt úgysem lényeges, így hát a forgalmi utasítást, fékutasítást és a munkavédelemmel kapcsolatos dolgokat ismételgettük. Erre az ismétlésre négy napot szántak tanáraink az iskolában, majd azzal engedtek haza, hogy úgyis tudunk mindent, tehát találkozunk a záróvizsgán.

Diplomaátadás - Majdnem elsírtam magamat örömömben

A vizsga napján reggel 9 órakor megjelentem az iskolában ismét együtt valamennyi osztálytársammal, és belevetettük magunkat a vizsgadolgozat írásába. A 113 kérdésre összesen három óránk volt. A feladatok hat csoportba voltak osztva: az ATC vonatbefolyásoló, vonatközlekedés, tolatás, fék, munkavédelem és az igen divatos "ECO DRIVING".  Ezekben a témakörökben lényegében mindenféle kérdésfajta volt, az egyszerű ikszelőstől a kifejtős kérdésig. A szokásomhoz híven a kiadott feladatlapot mint mindig, most is fél idő alatt adtam be. Dolgozatírás végén még egy utolsó sétát tettem a múzeumban a régi száz éves kiállított tárgyak között, és jutott idő egy röpke visszaemlékezésre, a kezdetre. Eredményhirdetés másnap délután 4 óra után. Mégis kell egy kis idő harmincnégy diák dolgozatát átnézni a két tanárnak. Másnap este megjelent a tanfolyam honlapján, hogy mindenki sikeresen teljesítette a záróvizsgát. Hatalmas képzeletbeli kő esett le a szívemről... Ezt is elértük, ezt is megértük, jöhet a tanévzáró!

Végre a kezemben van :)

Pár szóban az osztályzásról.

Mivel ez egy szakfőiskolai tanfolyam, ezért az állami felsőoktatási intézményeket felügyelő szervnek megfelelően kell osztályozni a tanulók teljesítményét. Ez a három osztályzás az IG (inte godkänt – nem felelt meg ), G (godkänt – megfelelt) és a VG (väll godkänt – jól megfelelt). Míg a G osztályzathoz legalább 75 százalékot kellett elérni az egyes vizsgák pontszámaiból, addig a VG osztályzathoz 90 százalék volt a határ. A záró vizsgával és valamennyi felügyelet alatti vezetési gyakorlattal összesen 24 osztályzatot kaptam. Ebből 14 G, és 10 VG. Azt hiszem, hogy alaposabbnak kell lennem, mivel sokszor azért nem kaptam VG-t, mert 1–2 ponttal maradtam a határ alatt, és ezt nem minden esetben okozta a nyelvi nehézségem, hanem az, hogy nem készültem eléggé alaposan. Mindezek ellenére úgy érzem, összességében nagyon is elértem azt, amit akartam.

Bizonyítvány első oldala

Bizonyítvány második oldala

A bizonyítványom:

  • 1 - Vasúti alapismeretek - G - megfelelt (tartalom: történelmi háttér, jogi háttér, törvényi szabályozások és előírások),
  • 2 - Alapképzés - G - megfelelt,
  • 3 - Vasúti jármű alapismeretek - VG - jól megfelelt,
  • 4 - Vontatójármű alapismeretek - VG - jól megfelelt,
  • 5 - Tolatás - G - megfelelt (tartalom: jelzők, jelzések, fékutasítás, tolatási szabályok),
  • 6 - Gyakorlat - Tolatás - VG - jól megfelelt (egy hét gyakorlat Malmö teherpályaudvarán),
  • 7 - ATC vonatbefolyásoló - G - megfelelt,
  • 8 - Vonatközlekedés - G - megfelelt (jelzők, jelzések, vonatközlekedés szabályai, fékutasítás, megszokottól eltérő esetek),
  • 9 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
  • 10 - Villamos vontató járművek alap - G - megfelelt
  • 11 - K-menetek - G - megfelelt (rendkívül és vonatforgalom elől elzárt pályán való közlekedés)
  • 12 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
  • 13 - Személyszállító vonatok - G - megfelelt
  • 14 - Személykocsik - G - megfelelt
  • 15 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
  • 16 - Teherkocsik - alap - G - megfelelt
  • 17 - Teherkocsik - vizsgálat - G - megfelelt
  • 18 - Teherkocsik - veszélyes áruk - VG - jól megfelelt
  • 19 - Dízel vontató járművek - alap - G - megfelelt
  • 20 - Fék és vontatástechnika - átfogó - VG - jól megfelelt
  • 21 - ERTMS vonatbefolyásoló - VG - jól megfelelt
  • 22 - Szimulátor vezetés - G - megfelelt
  • 23 - Gyakorlat - Felügyelet alatti vezetés - VG - jól megfelelt
  • 24 - Záróvizsga - G - megfelelt

Összesen 300 napig tartott a tanfolyam, és négyszer voltam felügyelet alatti vezetési gyakorlaton. A négy gyakorlat alatt összesen 740 órát töltöttem oktató mozdonyvezetők társaságában. Az eredményeken nincs mit fényeznem, ezek a tények, és a teljesítményemet tükrözik. Elméletből soha nem voltam penge, egyszerűen csak tudtam, amit tudnom kell, a gyakorlat más kérdés. Mindig minden felügyelet alatti vezetésemnél valamennyi oktatóm megjegyezte már a legelején, hogy érdekes módon, nem úgy vezetek, mint egy teljesen kezdő, hanem úgy, mint aki már látott vonatot. Ezeken csak jót szoktam mosolyogni és igyekeztem nem lelőni a poént már a legelején.

Osztálykép az utolsó napon - mellettem a tanfolyamvezető

Tényleg itt a vége? Tényleg elvégeztem? Hihetetlennek tűnik számomra ez az egész, olyan, mintha a tegnap kerültem volna Svédországba. És hogy mi lesz ezek után? Harmincnégyen végeztünk, de körülbelül tízen kaptunk állásajánlatot és konkrétan szerződést az egész osztályból. A többieknek pedig majd jövőre dől el a sorsuk. És én? Nos sikeresen átestem újból az orvosi vizsgálatokon, és azon szerencsések közé tartozom, akik január hetedikétől dolgozhatnak valamelyik cégnél. A tanfolyam a végéhez ért, de az élet folytatódik, és az én pályám is. Köszönöm, hogy olvastátok soraimat, hogy drukkoltatok nekem. Az pedig, hogy jövőre találkozunk-e itt az Indóház oldalán, legyen a jövő meglepetése.

Vasúti járművezetői igazolvány - Lesz mit a fa alá tenni Karácsony alkalmából</br>A jogosítvány hátoldalán a 9a.1 pontban az anyanyelvem van feltüntetve

Egyúttal szeretnék kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben gazdag új évet kívánni valamennyi volt mozdonyvezető kollégámnak és olvasómnak, továbbá valamennyi mozdonyvezető kollégának eseménymentes szolgálatot kívánok!

Bartus Róbert Levente - Svédacéllovag

És nem utolsó sorban köszönet T. Hámori Ferencnek a névért, valamint az Indóház valamennyi munkatársának a lehetőségért és a segítségért, hogy ezeket itt megoszthattam veletek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Vonatdömping a 37-es vasútvonalon

György-Dávid Valentin   ·   2024.10.23. 12:00

Hetedik alkalommal szerveztek emlékvonatozást a 37-es Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonalon, a 2009-es vonalbezárások egyik áldozatán. Hiába telt el tizenöt év, a helyiek nem felejtenek és várják vissza a „Piroskájukat”, ami összeköttetést jelentett a belső-somogyi települések és a Balaton között.