A Stadler motorvonatai járhatnak majd Svájc és Olaszország között
A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) még 2012-ben írt ki pályázatot a Svájcot és Olaszországot összekötő nagysebességű szolgáltatáshoz szükséges járművekre. A tenderen győztes Stadler az Alstomot és a Talgót előzte meg. A 980 millió svájci frank értékű megállapodás értelmében huszonkilenc szerelvényt szállíthat a svájci gyártó. A kontraktus további, maximum kilencvenkét vonatra szóló opciót is magába foglal.
Az SBB vezérigazgatója, Andreas Meyer úgy nyilatkozott, hogy a Stadler pályázata magasan a legjobb volt, utasbarát szerelvénye a tenderben előírtaknak maximálisan megfelelt. A hazai gyártó a két legfontosabb pontban, vagyis a pályázaton negyven százalékos fontossággal bíró költséghatékonyság, valamint a huszonöt százalékban számító innováció szempontjából is a legmagasabb pontszámokat érte el – írja az International Railway Journal.
A tizenegy kocsis, több áramnemű EC250-es motorvonatokat a svájci, az olasz és a német vasúthálózaton való közlekedésre tervezték. A 249 kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű vonatok kezdetben Bázelt és Zürichet kötik majd össze Milánóval, azonban az SBB távolabbi tervei között szerepelnek más nemzetközi, például Ausztriába tartó útvonalak is. A kétszáz méter hosszú szerelvényeket az SBB csatolva tervezi felhasználni, így körülbelül hetven százalékkal több ülőhely áll majd rendelkezésre, mint a Gotthárd-alagúton át vezető útvonalakon jelenleg közlekedő, ám ez idén év végén nyugdíjba vonuló ETR470-es Pendolino-szerelvényeken. Az ETR470-eseket az új Stadler-vonatok megérkezéséig billenőszekrényes ICN-szerelvények és ETR610-es motorvonatok váltják fel.
Az EC250-eseken étkezőkocsi és körülbelül négyszáz ülőhely várja majd az utasokat. A kocsik közepén található ajtók környékének alacsonypadlós kialakítása megkönnyíti a mozgásukban korlátozottak, az idősek, valamint a poggyászokkal utazók fel- és leszállását. Mindkét kocsiosztályon lesznek csendes, családi és üzleti részlegek, továbbá minden ülésnél található majd konnektor is. A szerelvényeken lesz külön férfi és női WC, valamint két akadálymentesített mellékhelyiség is.
A Gotthárd- és a Ceneri-bázisalagutak átadásával a menetidők jelentős mértékben fognak csökkenni. Az SBB számításai szerint a Gotthárd-alagutat használó járatokat választók száma a jelenlegi napi kilencezerről tizenötezerre fog emelkedni 2020-ra, öt évvel később pedig a tizennyolc ezret is elérheti.
Az EC250-es szerelvények alkatrészeinek nyolcvan százalékát Svájcban gyártják le, a forgóvázak Winterthurból érkeznek majd, a végszerelés pedig a Stadler bussnangi üzemében fog zajlani. Szállításuk három évvel a bázisalagút 2016 decemberére tervezett átadása után, 2019 végén indul – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!