A Vasútvill húzhatja ki a drótot Újhely felé

Károly Szabolcs   ·   2017.06.26. 13:45
400px_80c

Még tavaly novemberben jelent meg a felhívás a 80-as vonal negyvenegy kilométeres Mezőzombor–Sátoraljaújhely szakaszának villamosításáról, biztosítóberendezésének és vasúti pályájának korszerűsítéséről, valamint a kapcsolódó munkákról. A vonalszakasz mentén élők most egy lépéssel ismét közelebb kerültek a villamos üzemű vonatokhoz: június másodikán ugyanis a NIF aláírta a megbízási szerződést a győri központú Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. és a budapesti székhelyű Vasútvillamosító Kft. (Vasútvill) konzorciumával – áll a közbeszerzési értesítőben. A páros a tenderre szintén jelentkező Strabag, az SDD Konzorcium és a Swietelsky elől happolta el a 23 milliárd 494 millió forint értékű beruházást, mely uniós források bevonásával, IKOP-projektként valósulhat meg.

A hírek szerint 2018 elején, a teljes kizárásos vágányzár kezdetével búcsúznak Miskolctól a Csörgők. 2019-ben jöhetnek a villamos mozdonyok! (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A vonalszakaszt 2012 óta szakaszosan újította fel saját forrásból a MÁV FKG. A nyíltvonali pályarekonstrukció 2016-ra Mezőzombor és Sárospatak között készült el, Erdőbénye, Szegi és Bodrogolaszi megállók korszerűsítésével egyetemben. A jelen ütem a közel tíz kilométeres Sárospatak–Sátoraljaújhely állomásköz töltésemeléssel együtt járó átépítését, Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva, Sárospatak és Sátoraljaújhely állomások korszerűsítését, továbbá a felsővezeték és a betáplálás kiépítését foglalja magában. A munkálatok során Bodrogkeresztúron öt csoport B54-XI rendszerű és három csoport B54-XIII rendszerű új kitérő beépítésére kerül sor, míg Olaszliszka-Tolcsván öt, Sárospatakon pedig hat csoport kitérőt cserélnek le új, B54-XI rendszerűre, ezek közül tizennégy számítógép által vezérelt villamos váltófűtéssel fog rendelkezni. Ennek megfelelően az állomások jelenlegi biztosítóberendezését is átalakítják: a korszerűsítés keretében jelfogós, Domino 55 berendezést építenek ki. Az állomások távkezelése a központi forgalomirányító-központból fog történni. A plusz betáplálási igény miatt bővítik a szerencsi nagy- és középfeszültségű transzformátor-alállomást. A távközlő rendszert is átalakítják a vonalszakasz négy állomásán és három megállóhelyén, továbbá Mezőzombor állomáson. Bodrogkeresztúron, Olaszliszka-Tolcsván és Sárospatakon sínkoronaszint plusz ötvenöt centiméter magas (SK+55), esélyegyenlőséget biztosító középperont hoznak majd létre az átmenő fővágány mellett. A villamosítás során összesen 69,35 kilométernyi vágány felett hoznak létre huszonöt kilovolt ötven hertzes rendszerű, váltakozó áramú nyíltvonali és állomási felsővezeték-hálózatot.

A jelenlegi tervek szerint a villamosítás az állomáskorszerűsítésekkel együtt 2019 nyarára fejeződhet be. A munkálatok már idén szeptember elején meg is kezdődnek: Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak között hetekig dolgoznak majd a villamosítás előkészítésén, éjszakai vágányzárak keretében, ami csak az esti, késő esti vonatokat fogja érinteni. Hivatalosan nem megerősített információink szerint az érdemi munka 2018. tél végén, tavasz elején indulhat be, teljes kizárás mellett, így nagy valószínűséggel már csak egy jó fél évig lehet majd látni Csörgőket a személyvonatok élén. A hírek szerint a „nagy vágányzár” kezdetével Debrecen kapja meg a miskolci M41-eseket 418-asokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek