Eladná a Messereket a Cseh Vasutak, decembertől már csak hét gépet forgatnak

iho/vasút   ·   2025.09.11. 11:10
380front

Jövőre már a Prága–Linz tengelyen is Vectronokat állít csatasorba a vasúttársaság.

Nagyon úgy tűnik, lassanként, de megmásíthatatlanul eltűnnek a České dráhy (ČD) állományából a nem éppen sikeres karriert befutó, 109E gyári sorozatú Škoda-villamosmozdonyok: a cseh vasúttársaságtól arról számoltak be, a 380-as sorozattal már nem terveznek a jövőben, a jelenlegi legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a nyílt piacon keresnek majd nekik vevőt.

Az eredetileg húszpéldányos 380-as flotta a híres, második világháborús német vadászgép, a Messerschmitt által épített Bf109-cel megegyező típusszám után kapta becenevét. A 2008–2011 közötti gyártás okán viszonylag fiatalnak mondható, többáramnemű sorozatból napjainkban már csak tizennyolc példány üzemel: a 004-es 2024. június 27-én ütközött busszal és égett ki Érsekújvár közelében, a 017-es pedig idén május elején pottyant a fordítókorong alatti mély aknába a prágai Vršovice állomáson.

A ČD jelenleg tizenkét Messert forgat a fordákban, elsősorban a Prága–České Budějovice–Linz/Český Krumlov útvonalon közlekedő Jižní expresszeken, az idei decemberi menetrendváltástól pedig már csak hét fordás, plusz három tartalékgéppel számolnak.

A vasúttársaság többek között azért is látja veszett fejszének a sorozatot, mert nincs rajtuk az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) fedélzeti egysége, aminek telepítése túl sokba kerülne. A Siemens azonban már gyárilag ellátja ezzel a Vectronokat, ezért ígéretesebbnek vélik a németek univerzális mozdonytípusát. A Cseh Vasutaktól úgy nyilatkoztak, száznál is több Vectront terveznek használni, több konfigurációval, többek között a Jižní expresszeken is 2026-tól – számol be a cseh Zdopravy közlekedési hírportál.

A Cseh Vasutak 2004-ben írt alá szerződést a cseh Škoda Trasportation járműgyártóval húsz új, többáramnemű mozdony beszerzésére 2,7 milliárd korona (mai árfolyamon 44 milliárd forint) értékben. A mozdonyokat 2009-ig kellett volna leszállítani a gyártónak, ami viszont csak négyéves késéssel sikerült, és akkor is csak úgy, hogy a gépeket csak Csehországon belül vethették be, mivel nem szerezték meg az összes környező országban a futásengedélyt. A Škoda akkoriban azzal védekezett, hogy a fejlesztés ideje alatt megváltoztak az európai előírások az új mozdonyok gyártásával kapcsolatosan. Sőt, a Škoda egy perben további 1,4 milliárd koronát is kicsikart a vasúttársaságtól, ezen felül az inflációs záradékot is megfizettették velük, ami még többszáz milliós költséget vont maga után. A Messerschmittek a Cseh Vasutak legdrágább mozdonyává váltak: minden költséget beszámítva egy példány 170 millió koronába, vagyis bő 2,7 milliárd forintba került.

Korai azonban még végleg temetni a Messereket. Nemrég a Banán becenevű, szintén a Škoda által, ám sokkal régebben, 1978-ban épített, huszonhét példányos 151-es villamosmozdony-sorozatot is leállította a ČD. Majd fordult a kocka: piaci konzultációt indítottak korszerűsítésükre, ami a három kivoltos egyenáramon felül a 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramról történő üzemelést, valamint az ETCS-telepítést is magába foglalná. A projekt iránt érdeklődés mutatkozik, így most a gazdasági hatékonyságot értékelik – így ezen sorozat sorsa sincs végleg megpecsételve.

(Nyitóképünkön három a Messerek közül)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek