Elfogadták a vietnámi nagysebességű vasúthálózat tervét

iho/vasút   ·   2024.12.24. 09:00
vietnam_nagysebessegu

Hanoi és Ho Si Minh-város között 1541 kilométeren épülne ki 350 kilométer per órás sebességgel használható, normál nyomtávú pálya.

Habár a nemzeti közgyűlés nem határozott meg konkrét összeget az észak–déli irányú vonal megvalósításához, a becsült költség 67 milliárd amerikai dollár, vagyis jelenlegi árfolyam alapján nagyságrendileg 26 ezer milliárd forint, mely több költségvetési időszakra is kiterjedne. A gazdasági minisztérium szerint a vonal fontos szerepet fog játszani az állami politikák megvalósításában és áttörést jelent majd a társadalmi-gazdasági fejlődésben. A jóváhagyás történelmi döntés egy olyan dinamikus és szimbolikus projekt mellett, mely lendületet ad a gazdaságnak, hozzájárulva ahhoz, hogy az ország a növekedés egy új korszakába lépjen.

A gigaberuházást tizennyolc éve tervezik. Egy korábbi megvalósíthatósági tanulmány, melyben más országok nagysebességű vasúthálózatának fejlesztését vizsgálták, arra a következtetésre jutottak, hogy a körülmények már alkalmasak Vietnámban egy ilyen vasútvonal létrehozásához.

Ráadásul porondon van a leendő nagysebességű hálózat nemzetközivé bővítése: az északi szomszéd Kína már meg is építette a maga részét Vietnámig, mely a kikötő- és határváros Tunghszingnél ér véget.

A tervezett útvonal (kép forrása: futuresoutheastasia.com)

Az első vietnámi nagysebességű szakaszok építése várhatóan 2027 végén kezdődhet meg a vonal két végén. Az egyik a bő nyolc és félmillió lakosú főváros Hanoiba tervezett Ngoc Hoi vasútállomástól vezet majd déli irányban Vinh városáig, a másik pedig a cirka tízmillió lakosával az ország legnépesebb városának számító Ho Si Minh-város Thu Thiem állomásától fut majd észak felé, az ország középső részén, a Dél-kínai-tenger partján fekvő, cirka hatszázezres Nha Trang városáig. A középső, Vinh–Nha Trang fázis munkálatai a tervek szerint 2028-ban vagy 2029-ben indulhatnak el.

A 25 kilovolt hatvan hertzes váltakozó áramú (AC) rendszerrel villamosítani tervezett, kétvágányú pálya húsz tartományt és várost fűzne fel, huszonhárom személy- és öt teherpályaudvarral, ennek megfelelően személyszállító és tehervonatok egyaránt közlekednének rajta, továbbá védelmi célokat is szolgálna.

A kormány tervei szerint a teljes vonalnak 2035-re kellene elkészülnie, az ország két legnagyobb városa viszonylatában öt és fél órás menettartamot kínálva a mostani harminc óra helyett – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünk a mesterséges intelligencia által alkotott elképzelés. Kép forrása: News.az)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek