Felrobbantották a Szeveromujszkij-alagutat
A Bajkál–Amur fővonalon (BAM) található, fontos műtárgyban az ukránok hajthattak végre szabotázsakciót, ezzel megbénult Oroszország Kínával való fő vasúti összeköttetése.
Az orosz biztonsági szolgálatokkal kapcsolatban álló, orosz nyelvű Baza csatorna közlése szerint csütörtökön kora reggel egy üzemanyagot szállító tartálykocsi gyulladt ki egy tehervonaton, miközben az a Burjátföld északnyugati részén fekvő, 2003 májusában átadott, 15,34 kilométer hosszú, egyvágányú alagúton haladt át. Az oroszok szerint valószínűleg szabotázs történt. Az eddig ismeretlen ok miatt bekövetkezett robbanás nem követelt halálos áldozatokat. A rendőrség és a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) – az egykori szovjet Állambiztonsági Bizottság, a KGB legfőbb utódja – megkezdte a nyomozást az ügyben, a vonatok tárolására szolgáló vágányoknál rendőrök és különleges egységek dolgoznak.
Az ukrán Ukrainszka Pravda újság azt közölte, hogy az alagútban az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) hajtott végre szabotázst. Forrásokra hivatkozva azt írták: a négy robbanószerkezet okozott detonációt, miközben a tehervonat az alagútban haladt. Az FSZB azóta a helyszínen van, a vasutasoknak pedig nem sikerül minimalizálni a robbantás következményeit.
Az SZBU a robbantásban való részvételt hivatalosan nem erősítette meg, de nem is cáfolta. A szervezettől hozzátették: „a halál az egyetlen lehetőség”, amit a megszállóknak kínálhatnak, akik „háborút, emberéletek elvesztését és erőszakot” hoztak földjükre. Azt is elmondták, hogy a várhatóan hamarosan bekövetkező győzelmüket követően tudnak majd arról beszélni, ki vagy mi állt a robbantás hátterében.
A még a szovjetek által megépített, Szibérián keresztülhaladó BAM fontos tranzitútvonal, Oroszország és Kína viszonylatában a legfontosabb áruszállítási folyosó, amit ukrán források szerint az oroszok hadiellátmányok eljuttatására is felhasználtak – a szabotázsakció miatt most azonban leállt. Körülbelül 4300 kilométerre (közel 2700 mérföld) nyúlik, ezzel a világ egyik leghosszabb vasútvonala.
Vlagyimir Putyin orosz elnök korábban szorgalmazta az ország vasútjainak, köztük a BAM-nak a korszerűsítését a Kína és Európa közötti áruforgalom gyors növekedésének megfelelő kezelése érdekében, továbbá hogy csökkentsék az Oroszország távol-keleti és nyugati határán található kikötők közötti szállítási időket – számol be a Newsweek.
(Nyitóképünkön a Bajkál–Amur fővonalon található Szeveromujszkij-alagút keleti bejárata. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!