Hétezer teherkocsi mozog havonta

iho/vasút   ·   2016.05.15. 18:45
dufi0

Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2007. októberi számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.

* * *

A százhalombattai kőolaj-finomító zárt vasúti világa – Dufi: sínek félszáz kilométeren

Olajfáklyája már a Martonvásár magasságában az M7-esen haladó autósoknak is szemet szúr, a katalitikus krakküzem és a megvilágított olajtartályok fénye pedig különös hangulatot áraszt az éjszakában. Ez a Dunai Kőolajfinomító, vagyis a Dufi, Magyarország egyedüli kőolaj-finomítója. A Százhalombatta határában, 900 hektáron elterülő üzem területén jelentős kiterjedésű iparvasút működik. Ennek a zárt világnak a kapuját tárjuk most ki olvasóink előtt.

A Dufi iparvasútjának története szinte a finomító históriájával egyidős: a Dunai Kőolajipari Vállalat (DKV) 1960-as létrehozását követően induló beruházási program keretében felhúzott első termelőüzem 1965-ben kezdett működni, míg az első mozdony, a napjainkban is szolgáló A25 005 pályaszámú, eleinte az építkezésen serénykedő ipari Bobót 1963. augusztus 10-én vették állagba. A későbbi, a teljes létszám feltöltéséig tartó beszerzések során további hat A25-ös érkezett Százhalombattára.

A 78-as Bobó a 100-as vágánycsoporton tolat vonatával. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Indoház-archív | A külön nem jelölt képeket Vörös Attila készítette)

Maga a sínrendszer 48 kilométer hosszú. A felülnézeti térképen jól áttekinthető hálózat alaprajza az euró egyezményes jeléhez hasonlít. „Fenti”, északi szárnya a battai határhoz esik. Ezt nevezik a 100-as vágánycsoportnak, és itt található a vasútüzem irányítótornya is. Deréktájon, a Duna felé ágazik ki a 40-es vágánycsoport – ezen belül található a 20-as, a 30-as, és a két vágányból (501, 502) álló 50-es vágánycsoport. A másik irányba alakították ki a 40a vonalhoz Dunai Finomító állomáson csatlakozó nagyvasúti kapcsolatot. A tízvágányos állomáson a hetediktől a tizedikig terjed a MOL területe, a közvetlen közelben pedig egy hatvágányos elegyrendező húzódik. Innen húzzák be többek között a nyersolajat is a Dufira. Az € alsó szára, vagyis a 60-as vágánycsoport a Dufi ercsi végénél található. Csoportonként egy A25-ös dolgozik, a tolatási személyzet a mozdonyvezetőből és három tolatásvezetőből áll.

A Dufi iparvasútja a számok tükrében

Mozdonyok száma: 7 (A25 005¸ A25 011, A25 023, A25 040, A25 072, A25 078, A25 115)
Hálózat hossza: 48 kilométer
Kitérők száma: 203
Fő vágánycsoportok: 40-es, 60-as, 100-as
Munkatársak száma: 71 (köztük 15 mozdonyvezető, 14 a feladást és a mérlegelést végző operátor és egy pályamester)

A vasútüzem nagyságára jellemző, hogy Bobói havonta körülbelül hétezer teherkocsit mozgatnak meg, és napi rendszerességgel adnak át a MÁV-nak feldolgozott kőolajszármazékkal teli, Európa legkülönbözőbb célállomásaira tartó irányvonatokat. Az exportkiszállítások keretében fehér- és feketeáru hagyja el a Dufi területét. Előbbi kategóriát a benzin és a gázolaj meríti ki, utóbbiba tartozik a paraffin, a pakura és a bitumen. Noha ottjártunkkor a gáz szagosítására használt etilmerkaptán szaga nem volt annyira átható, mint a MOL algyői gáztöltőbázisán, de Battán is folyik gázfejtés, méghozzá két vágányon.

Veszélyes üzemről lévén szó a biztonságtechnikai előírások roppant szigorúak – a tolatásvezetők még a szintetikus anyagból készült sárga láthatósági mellényt sem viselhetik. Oka nyilvánvaló: sztatikus feltöltődése ugyanis szikrát eredményezhet. De ez csak mellékszál abban az előírástömegben, amelynek a Dufi vasútüzemének is meg kell felelnie. A töltőre (lefejtőre) beállított tartálykocsik biztonságát kulcsos biztosítóberendezések szavatolják, és a töltőszemélyzet csak akkor tudja kiadni a jelet, ha az összes berendezés végállásban van. A mozdonyokat szikrafogóval látták el, és csak különleges, meghatározott foszfortartalmú féktuskó használata megengedett.

A megterhelő szolgálatot ellátó, átlagosan a negyvenedik évükben járó mozdonyokat a 20-as vágánycsoporthoz tartozó, kétállásos mozdonyszínben tartják karban. A napivizsgálatokat külsős cég szakemberei végzik, a nagyobb beavatkozásokra viszont a MÁV Szolnoki Járműjavítójában kerül sor, kerékesztergára pedig Celldömölkre járnak a gépek. A Bobók közül legutóbb az A25 011 és a az A25 115 kapott forgóvázjavítást. Megfelelő terhelhetőségük ellenére lassan elodázhatatlanná válik a mozdonyok remotorizációja. A tenderre csak Szolnok jelentkezett, az öt kiszemelt Bobó átfogó felújítására ott kerül sor, két gépet pedig eredeti Ganz-motorral hagynak üzemben.

Múltidéző sorozatunk korábbi írásai

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek