Így telt az év vasútfotós szemmel

Vörös Attila   ·   2015.12.29. 13:45

Lassan vége 2015-nek, ideje számot vetni, hogy alakultak idén a vasúti fotótémák. Talán nem hazudok, ha azt mondom, az idei év a hatnohabos különvonatról lesz emlékezetes, ezen kívül nem történt semmi igazán kiemelkedő. Nem volt egy árvíz vagy egyéb olyan esemény, ami izgalmasabb tereléshez vezetett volna – mint mondjuk 2013-ban a komáromi áradásnál. Se nem nyíltak új gyárak, amelyek alapjában forgatták volna fel a vasúti áruszállítási bizniszt, mint mondjuk 2012-ben. Volt viszont nyári balatoni nosztalgiázás Szergejjel és Nohabbal – ahova mondjuk nem volt időm eljutni idén – és egy Isonzó Expressz, ami a másik olyan esemény lesz, amire 2015-ből emlékezni fogok.

Rövid összefoglaló képekben...

Az alábbiakban a hónapokra bontott élményeimet olvashatják, és bátran kattintsanak a linkekre, ha már órákat szöszmötöltem velük! :)

Január

Szokatlanul tartalmasan telt az év kezdete. Beindult a szénszállítás az Oroszlányi Erőműbe, aztán egy jól sikerült többnapos miskolci kiruccanásunk is volt. Emellett az újrainduló felsőcsingeri vasút és a 20-as vonalon egy random gabonavonat okozott örömöt.

Hatoska vonul felújításra Diósgyőrben. A képre kattintva galéria nyílik!

Február

Februárban végre megjött a hó, néha kicsit még soknak is tűnt, amikor a 83-as úton küzdöttem az elemekkel. De túléltem, így a CER első saját Transmontanájának első útjait és az Ausztriából beszerzett használt Schlieren kocsiknak a bejövetelét is meg tudtam örökíteni. Az M4-es autópálya építéséhez egyre több kővonat érkezett Szolnokra, ideje volt egy kicsit megismerkedni a helyi deltarendszerrel – korábban sosem fotóztam errefelé.

A 271-es küzd a hóviharral Kisbér közelében

Március

Közben bezárták a Déli pályaudvart, az üres terminál hátborzongatóan nézett ki. A galériába mégis egy olyan képet választottam, ahol hosszú idő után végre újra vonat közlekedik: március végén mentette ki a 438-as Bobó a bentragadt személykocsikat. Emlékszem, alig értem oda Kőbányáról biciklivel, szerintem rekordidőt futottam, pontosabban tekertem, de végül sikerült. Márciusban volt még egy izgalmas téma, ez pedig a franciavágási favonat. Rendszeresen adódott olyan hosszú szerelvény, hogy a remot Dácsiának kétszer kellett Pápa és Franciavágás közt fordulnia, Pápától pedig előfogatot, a 203-as Púpost küldték segítségül. És azt se feledjük, hogy újra járt vonat az Északi Járműjavítóban: az Operaházhoz került csarnok avatóján a 114-es Púpos és a teakfa étkező volt az egyik sztárvendég.

Combos kővonat ereszkedik a 260-as Szergejjel Szolnoknál az ipartelepi rendező felé

Április

A tavaszelőn végre elindultak a MÁV-Nosztalgia Kft. különvonatai. A Balkánt bejáró és az iráni luxusvonat volt a legizgalmasabb, végre a 424-esnek is volt pár jó pillanata. A lovasberényi favonat is régóta váratott magára, végre sikerült alaposan lefotózni – a tízzel töszmörgő tolatóst simán lehetett biciklivel előzgetni. A hónap végére teljesen kizöldült és besárgult a vidék és végre a Repcevasút is felnőtt a feladathoz az igazán a tájba illeszkedő Flirtjeivel.

Repcevasút

Május

A május részemről a lábadozással telt, miután az április végi szekszárdi Borvidék félmaratonon (ajánlom mindenkinek, remek program!) sikerült lesérülnöm a bal bokámnál. Bár a kuplungot alig bírtam benyomni az autóban, biciklizés közben érdekes módon nem fájt a lábam. Még fára is lehetett vele mászni, mondjuk attól biztos, hogy nem javult gyorsabban a helyzet, először augusztusban kezdett nem fájni a lábam... A fő témáim ebben a hónapban a Lakitelekre tartó kővonatok voltak, de a 35-ös vonal kisállomására, Somogymeggyesre tartó anyagvonat is örök élmény marad. Meg az ideges totyogás a zúzott kövön...

Tószegnél tart Lakitelek felé két Bobóval a napi kővonat

Június

Júniusban igazán beindult az élet, tereltek tehervonatokat Börgönd és Bátaszék felé; elkészült Dombóváron a 265-ös Szergej, és csuda egykocsis bokorugrók vették be a 140-es vonal alsó szakaszát. A DB Schenker imázsfilmjének forgatásán töménytelen mennyiségű fotót tudtam készíteni a foktői kiszolgálásról, egész nap kint voltunk a kánikulában. A Balatoni nyárra nem is maradt időm, szerencsére a sokszáz többi vasútfotós azért szépen helytállt helyettem is.

Imázsfilmforgatás Foktő és Kalocsa között

Július

Ha július, akkor Isonzó Expressz. A szervezők, köztük az Indóház és a MÁV Nosztalgia Kft. fantasztikus programot rittyentettek össze, én meg magamat mindenkitől függetlenítve, biciklivel járhattam a vonat szlovéniai útját két napig. Ez a két nap volt a legnagyobb kikapcsolódás számomra egész évben: végig a magam ura voltam, senkihez sem kellett alkalmazkodjak, csak egyet kellett teljesítenem: jó képeket a különvonatról. Annyi, hogy egy kicsit meleg volt, azt nem szeretem annyira, este 9-kor is 37 fok volt még Nova Goricában. Jövőre mehetnénk októberben – nem fogunk, a kirándulás dátuma július 17-21.!

A Nyugati pályaudvar részleges felújítása miatt a vonatok jelentősen módosult végállomásokkal közlekedtek. A járatok egy része csak Kőbánya-Kispestig, másik részük a Városligeti elágazáson át Rákosrendezőig közlekedett. Ezt a deltát ritkán használják, inkább csak szerelvénymenetek és nagyon ritkán tehervonatok. Izgalmas volt az erre dülöngélő intercityk látványa!

Számomra az év legszebb látványa volt az Isonzó folyó fölött áthaladó Isonzó Expressz

Augusztus

Augusztusban megérkezett a századik startos Flirt, elkezdték elhordani a vasat a józsefvárosi pályaudvarról (épp most volt tíz éve, hogy bezárták...), újra elindult a forgalom az esztergomi és a lajosmizsei vonalon. De a legszebb a Dombóváron felújított 224-es Púpos szereplése volt a különféle nógrádi anyagvonatok élén.

Acsánál rotyog Balassagyarmat felé a 224-es kővonattal

Szeptember

Szeptemberben két terelés kezdődött el: Székesfehérvár kiesése miatt novemberig a Moha-rakodói kiszolgálómenet Komárom felől járt. Jóval rövidebb időre esett ki a 42-es vonal, ami miatt a dunaújvárosi tehervonatok Rétszilas–Mezőfalva felé közlekedtek. Elkészült a 006-os Nohab felújítása is, a futópróbáján készült képek közül mégis egy Bobo kft-s tehervonat lett a kedvencem.

Moha felé robog a 265-ös Szergej Tárkány-Csépnél

Október

Októberre már mindenhonnan a migránsok folytak, de végre igazi fotótémát is generáltak a vasúton: napi 5-6 pár migránsvonat közlekedett Gyékényes és Hegyeshalom között. A Kanizsa–Zalaszentiván vonalon mutattak ezek a szedett-vetett kocsikból összekukázott, Szergejjel az élükön mégis impozáns vonatok a legjobban, erre ilyen méretű ablakos vonatok csak nagyon ritkán tévednek. A MÁV-Start saját építésű mérőkocsijának, az FMK-008-asnak a futópróbái voltak még izgalmasabb menetek, a mérőkocsit sokszor Púpos továbbította az éppen bejárt vasútvonalon.

A 235-ös Púpos pendlizik Galgamácsa és Váckisújfalu közt az FMK-008-assal

November

Az október végétől november elejéig két héten át tartó esős időszakban nem volt sok kedvem kimozdulni. Tavaly annyiszor megszivatott a lepsényi répavonat, hogy idén alaposan belehúztam, és sikerült néhány jobb képet készítenem. Az 50-es vonalon elakadt 021-es Nohab történetére emlékezhetünk még novemberből...

A Lepsényben megrakott répavonat halad Sárbogárd felé a 45-ös vonalon

December

Ha egyszer megkérdezik, mire emlékszem 2015 év végéről, a nem szűnő makacs ködöt fogom válaszolni. Aztán azt, amikor hat Nohab vitte különvonatát Négyeske torzójának Tapolcai avatására. Ilyet még tényleg nem láttunk, méltó zárása volt az évnek!

Ha már a 001-es Szergej az istennek sem akart összejönni.

Kicsit sok volt a mozdony a látási viszonyokhoz, ez van...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek