Itt a MÁV-Start új menetrendje
December 15-ére esik az idei menetrendváltás, az európai államok többségében ekkortól egy éven át új közlekedési rend szerint járnak a vonatok. Jelen írásunkban a legfontosabb hazai változásokat foglaltuk össze.
A MÁV-Start október közepén tett pontot a menetrendtervezet végére. Információink szerint kisebb változások még előfordulhatnak, a szaktárca és a vasúttársaság ugyanis még módosíthat, ám várhatóan a legfrissebb tervezet komolyabb átrajzolása nem várható.
A főbb vonalakon kisebb változások várhatók, összességében a 2012–2013-as menetrendhez képest több szakaszon finomhangolásokat végeztek el. A hegyeshalmi fővonalon például minden marad a régiben, viszont a győriek kapnak egy új, Budapest-Keletiből startoló Arrabona Intercityt. A 19.38-as győri gyors megmarad, az Arrabona ezután, 20.10-kor fut majd ki a Keletiből, s csak Kelenföldön és Tatabányán áll meg. Párja 6.18-kor indul Győrből, menetidejük körülbelül másfél óra lesz. (Ez öt perccel több mint a railjeteké.) Még egy iskolásvonat indul majd Győrből Tálentum néven Budapest-Délibe (!) vasárnaponként. Az expresszvonat 16.46-kor hagyja el Győrt, és 18.09-kor ér a budai pályaudvarra. Érdekesség, hogy egy IC-vonatpár névváltáson esik majd át: a soproni közvetlen kocsit is továbbító Budapest és Graz között közlekedő Halászbástya-Tűztorony Intercity ezután Rába néven jár majd Grazig, míg a soproni vonatrész neve Soproni közgáz lesz.
Már most szerepel a menetrendben a nyári idényben közlekedő, Győrt Siófokkal összekötő fürdővonat, amit idén a 235-ös Púpos vontatott. A nyári időszakban Győrnek Keszthellyel is közvetlen kapcsolata létesül, az új gyorsvonat a 10-es vonalon közlekedik, 7.11-kor startol Győrből, párja pedig 21.41-kor érkezik meg a Balatonról.
A 20-as, Budapest–Veszprém–Szombathely vonalon jelentősen emelkedik a kínálat. Új, a főváros és Veszprém között közlekedő gyorsvonatok indulnak, például reggel és délelőtt a 6.30-as, 8.30-as és 10.30-as szombathelyi gyorsok közé beékelnek egy 9.00-kor a Déli pályaudvarról induló veszprémi gyorsvonatot is. Hasonló módon járt el a Start a vonal délutáni járatainak szerkesztésekor is. Külön újdonság, hogy ismét közlekedik a Citadella IC, ezúttal Budapest és Maribor között, ráadásul iskolaidő alatt vasárnapi közlekedési rend napjain büfékocsit is továbbít (67-es korlátozás). A járat 13.35-kor indul majd a Déliből, ezután munkanapokon délután kettőkor egy veszprémi gyors is elhagyja majd a pályaudvart, a 14.30-as és 16.30-as szombathelyi gyorsok között pedig 15, illetve 16 órakor egy-egy Veszprémig közlekedő gyorsvonat is indul. Ez késő délután is így lesz, akkor 17.00-kor, illetve csak munkanapokon 18.00-kor is lesz gyorsvonat Veszprémbe.
A zalaegerszegi vonal visszakapja a néhány éve megszüntetett Göcsej IC-t. A járat Boba állomást kikerülve a deltán tér rá a 25-ös vonalra. A Déliből 17.25-kor indul és 20.38-kor fut be a zalai megyeszékhelyre. Csak Kelenföldön, Fehérváron, Veszprémben és Ajkán áll meg. Új iskolásvonat is lesz Zalaegerszeg és Budapest között 67-es korlátozással (vasárnapi közlekedési rend szerint). Az IC1951 számú vonatot Hetés névre keresztelték, amely büfékocsit is továbbít. Egerszegről 17.27-kor startol és 20.34-re ér Budapestre.
Az elővárosi forgalomban komoly áttörést jelent, hogy végre megvalósul a magyar S-Bahn: órás ütemben követik majd egymást a járatok Székesfehérvár és Kőbánya-Kispest között. Ez azt jelenti, hogy Kelenföldről 14 perc alatt el lehet jutni Kökire.
Mint arról már többször beszámoltunk, a horvát összeköttetés jelentősen megváltozik, amelyet nyugodtan tekinthetünk előrelépésnek. Az Agram gyorsvonat a mostani 13.25 helyett reggel 6.05-kor indul Budapestről, mostani menetvonalán Nagykanizsáig gyorsvonat közlekedik.
A nyári idényben a Splitig közlekedő Adria az ideivel megegyező módon jár. A másik zágrábi járatot Rippl-Rónai Intercitynek fogják hívni, a vonat 14.45-kor startol Budapest-Déliből és Kelenföldtől Dombóvárig sehol nem áll meg, Dombóvártól Gyékényesig pedig Kaposváron, Somogyszobon és Csurgón lehet majd le- illetve felszállni a járatra. A szerelvény egyébként Ljubljanáig közvetlen kocsit is továbbít. A 41-es vonalon korábban is közlekedett nemzetközi járat, néhány éve a Pécs–Bécs viszonylatú Corvinus IC még azon a szakaszon kezdte pályafutását, ám hiába közlekedhetett végig villamos vontatással, a barcsi vonalon jóval rövidebb menetidőt tudott produkálni.
A pécsi fővonalon ennek következtében így jócskán bővül a kínálat. Délután 13.45-től 17.45-ig óránként indul majd Intercity Dombóvárig, a Rippl-Rónai mellett pedig a Tubes–Somogy IC is megmarad, így Kaposvárra két közvetlen minőségi vonat is indul. Utóbbi szintén minden állomáson áthalad Kelenföld és Dombóvár között.
Az újjáépült 46-os vonalon lesz némi kínálatnövekedés, vasárnap kivételével 9.04-kor ismét lesz interrégió Sárbogárdról Bajára, ellenben a jelenleg naponta közlekedő 7.04-es járat csak szombati közlekedési rend szerint közlekedik. Sárbogárdról a 17.04-es indulású bajai interrégió is visszakerül a menetrendbe, de több korlátozással. Újdonság viszont, hogy felmelegítik az egyszer már kipróbált, majd megszüntetett Székesfehérvár–Sárbogárd–Szekszárd–Baja összeköttetést. December 15-étől az utolsó Sárbogárd–Baja viszonylatú személy Fehérvárról indul majd 20.01-kor és 23.16-ra ér Bajára. Párja az első hajnali vonat lesz Bajáról, ahonnan 4.25-kor indul és 7.59-re ér a fejéri megyeszékhelyre.
A 80-as, miskolci fővonalon fontos változás, hogy a Vámosgyörk–Füzesabony közötti kisebb állomásokat ismét visszakötik a vonal vérkeringésébe. A egri hibridvonatok bevezetése óta ugyanis a járatok többsége áthalad Adácson, Karácsondon vagy Ludason. Jelenleg csak hajnalban és korán reggel indul személyvonat a két nagyobb település felé, ezt követően nagyjából délután 3 óráig nincs eljutási lehetőség a központ irányába. Ezt a problémát orvosolják a Vámosgyörk–Füzesabony viszonylatú személyvonatok, amelyek kétóránként követik majd egymást. További változás, hogy a korábbi tervezettel ellentétben az egri hibridvonatok mégsem közlekednek Eger-Felnémetig.
A 89-es számú tiszaújvárosi vonal viszonylag ritkán szerepel a hírekben, most is egy szomorúbb esemény kapcsán: a vonal Tiszaújváros–Tiszapalkonya-erőmű közti három kilométeres szakaszán szünetelni fog a személyszállítás, a szerelvények ezután Tiszaújvárosba érkeznek és onnan is indulnak. A menetrend eddig sem volt bőséges, egy járat hajnali, egy kora délutáni és egy késő esti vonat használja december 15-éig a szóban forgó szakaszt.
Úgy tűnik, az idei menetrend kedvezni próbál a diákoknak: a 100-as fővonalon is lesz egy új gyorsvonat Kengyelfutó néven Budapest-Nyugati és Debrecen között. A vonat a kötelező zuglói, kőbánya-kispesti és ferihegyi megállások után mindenhol áthalad Debrecenig. A vonat 15.58-kor indul a Nyugatiból és 18.34-kor fut be a cívisvárosba, s csak pénteki közlekedési rend szerint közlekedik majd. Párja vasárnaponként indul, 16 órakor hagyja el Debrecent, és 18.27-kor lesz a fővárosban. A megállók kihagyása ellenére a vonal IC-ihez képest a Kengyelfutó menetideje nem lesz kevesebb, sőt, néhány perccel több lesz, mint a többi intercityé. A megoldás részben hasonlít az egykori intercityrapid-vonatokra, ám azok naponta közlekedtek Budapest és Nyíregyháza között, s csak Debrecenben álltak meg.
A keleti országrész mellékvonalai közül a nagykereki vicinálison várható egy komolyabb járatbővülés, amely mind a hajnali, mind a délutáni időszakban plusz szerelvények indítását jelenti.
A Dél-Alföld vonalai közül a 135-ös, Szeged–Békéscsaba szakaszon órás ütem lesz a hajnali óráktól egészen estig. A törekvés akár pozitív eredménynek is elkönyvelhető, jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a szintén erős buszközlekedéssel szemben a vonal menetrendjét érdemes lenne újragondolni. Az ütem megtartását jelenleg görcsösen megtartani kívánó vonal nem feltétlenül elégíti ki az utazási igényeket. A 135-ösön személy- és gyorsvonatok is közlekednek, utóbbiak nem állnak meg Székkutason, Kútvölgyön, Orosházi tanyákon, Csorvás alsón, valamint Fürjesen. Menetidejük viszont teljesen megegyezik a személyvonatokéval, mivel a megtakarított időt vagy Hódmezővásárhelyen vagy Orosházán töltik el. Így viszont a fékezésen és a gyorsításon kívül a menetidőben nem jelenik meg a megállók kihagyása.
A 140-es Budapest–Cegléd–Szeged vonalon az utolsó előtti gyorsvonatok intercityvé avanzsálnak: a Budapestről 19.53-kor, illetve a Szegedről 19.45-kor induló szerelvények Bugac IC néven közlekednek majd december 15-étől. Változás, hogy a jelenleg csak vasárnaponként közlekedő 20.45-ös Szeged–Budapest gyorsvonat minden nap jár majd.
A menetrendi jelölések is módosulnak, talán így majd pontosabban meg lehet állapítani, hogy melyik járatra milyen pótjegyet kell váltani. A félkövér időadattal eddig a gyorsvonatokat, valamint a minőségi, távolsági járatokat jelölték. Ezután a félkövér időadattal feltüntetett járatokra gyorsvonati pótjegyet kell váltani, az időadat elé rajzolt szaggatott vonal pedig az IC-pótjegy megváltására hívja fel a figyelmet.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!