Itt a MÁV-Start új menetrendje

Fritz Gergely   ·   2013.10.25. 20:00
menetrend_uj_kk

December 15-ére esik az idei menetrendváltás, az európai államok többségében ekkortól egy éven át új közlekedési rend szerint járnak a vonatok. Jelen írásunkban a legfontosabb hazai változásokat foglaltuk össze.

A MÁV-Start október közepén tett pontot a menetrendtervezet végére. Információink szerint kisebb változások még előfordulhatnak, a szaktárca és a vasúttársaság ugyanis még módosíthat, ám várhatóan a legfrissebb tervezet komolyabb átrajzolása nem várható.

A railjetek mellett a Start új IC-vonatpárjával is eljuthatunk majd Budapestről Győrbe<br>(fotó: Vörös Attila)

A főbb vonalakon kisebb változások várhatók, összességében a 2012–2013-as menetrendhez képest több szakaszon finomhangolásokat végeztek el. A hegyeshalmi fővonalon például minden marad a régiben, viszont a győriek kapnak egy új, Budapest-Keletiből startoló Arrabona Intercityt. A 19.38-as győri gyors megmarad, az Arrabona ezután, 20.10-kor fut majd ki a Keletiből, s csak Kelenföldön és Tatabányán áll meg. Párja 6.18-kor indul Győrből, menetidejük körülbelül másfél óra lesz. (Ez öt perccel több mint a railjeteké.) Még egy iskolásvonat indul majd Győrből Tálentum néven Budapest-Délibe (!) vasárnaponként. Az expresszvonat 16.46-kor hagyja el Győrt, és 18.09-kor ér a budai pályaudvarra. Érdekesség, hogy egy IC-vonatpár névváltáson esik majd át: a soproni közvetlen kocsit is továbbító Budapest és Graz között közlekedő Halászbástya-Tűztorony Intercity ezután Rába néven jár majd Grazig, míg a soproni vonatrész neve Soproni közgáz lesz.

A név kötelez. A Tálentum elnevezésű győri iskolásjárat szerelvényét várhatóan Talent motorvonat képezi majd

Már most szerepel a menetrendben a nyári idényben közlekedő, Győrt Siófokkal összekötő fürdővonat, amit idén a 235-ös Púpos vontatott. A nyári időszakban Győrnek Keszthellyel is közvetlen kapcsolata létesül, az új gyorsvonat a 10-es vonalon közlekedik, 7.11-kor startol Győrből, párja pedig 21.41-kor érkezik meg a Balatonról.

A 20-as, Budapest–Veszprém–Szombathely vonalon jelentősen emelkedik a kínálat. Új, a főváros és Veszprém között közlekedő gyorsvonatok indulnak, például reggel és délelőtt a 6.30-as, 8.30-as és 10.30-as szombathelyi gyorsok közé beékelnek egy 9.00-kor a Déli pályaudvarról induló veszprémi gyorsvonatot is. Hasonló módon járt el a Start a vonal délutáni járatainak szerkesztésekor is. Külön újdonság, hogy ismét közlekedik a Citadella IC, ezúttal Budapest és Maribor között, ráadásul iskolaidő alatt vasárnapi közlekedési rend napjain büfékocsit is továbbít (67-es korlátozás). A járat 13.35-kor indul majd a Déliből, ezután munkanapokon délután kettőkor egy veszprémi gyors is elhagyja majd a pályaudvart, a 14.30-as és 16.30-as szombathelyi gyorsok között pedig 15, illetve 16 órakor egy-egy Veszprémig közlekedő gyorsvonat is indul. Ez késő délután is így lesz, akkor 17.00-kor, illetve csak munkanapokon 18.00-kor is lesz gyorsvonat Veszprémbe.

Bővül a kínálat a 20-as vonalon is<br>(A külön nem jelölt képeket a szerző készítette)

A zalaegerszegi vonal visszakapja a néhány éve megszüntetett Göcsej IC-t. A járat Boba állomást kikerülve a deltán tér rá a 25-ös vonalra. A Déliből 17.25-kor indul és 20.38-kor fut be a zalai megyeszékhelyre. Csak Kelenföldön, Fehérváron, Veszprémben és Ajkán áll meg. Új iskolásvonat is lesz Zalaegerszeg és Budapest között 67-es korlátozással (vasárnapi közlekedési rend szerint). Az IC1951 számú vonatot Hetés névre keresztelték, amely büfékocsit is továbbít. Egerszegről 17.27-kor startol és 20.34-re ér Budapestre.

A Citadella IC kanyarog a 25-ös vonalon Bagodnál még 2008 júniusában

Az elővárosi forgalomban komoly áttörést jelent, hogy végre megvalósul a magyar S-Bahn: órás ütemben követik majd egymást a járatok Székesfehérvár és Kőbánya-Kispest között. Ez azt jelenti, hogy Kelenföldről 14 perc alatt el lehet jutni Kökire.

Kelenföldről Kőbánya-Kispestre: december 15-étől óránként indul a magyar S-Bahn<br>(fotó: Vörös Attila)

Mint arról már többször beszámoltunk, a horvát összeköttetés jelentősen megváltozik, amelyet nyugodtan tekinthetünk előrelépésnek. Az Agram gyorsvonat a mostani 13.25 helyett reggel 6.05-kor indul Budapestről, mostani menetvonalán Nagykanizsáig gyorsvonat közlekedik.

A nyári idényben a Splitig közlekedő Adria az ideivel megegyező módon jár. A másik zágrábi járatot Rippl-Rónai Intercitynek fogják hívni, a vonat 14.45-kor startol Budapest-Déliből és Kelenföldtől Dombóvárig sehol nem áll meg, Dombóvártól Gyékényesig pedig Kaposváron, Somogyszobon és Csurgón lehet majd le- illetve felszállni a járatra. A szerelvény egyébként Ljubljanáig közvetlen kocsit is továbbít. A 41-es vonalon korábban is közlekedett nemzetközi járat, néhány éve a Pécs–Bécs viszonylatú Corvinus IC még azon a szakaszon kezdte pályafutását, ám hiába közlekedhetett végig villamos vontatással, a barcsi vonalon jóval rövidebb menetidőt tudott produkálni.

Zágrábba ezután az Agram és a Rippl-Rónai névre keresztelt vonatokkal utazhatunk<br>(fotó: Tevan Imre)

A pécsi fővonalon ennek következtében így jócskán bővül a kínálat. Délután 13.45-től 17.45-ig óránként indul majd Intercity Dombóvárig, a Rippl-Rónai mellett pedig a Tubes–Somogy IC is megmarad, így Kaposvárra két közvetlen minőségi vonat is indul. Utóbbi szintén minden állomáson áthalad Kelenföld és Dombóvár között.

Délutánonként óránként indul IC Budapestről Dombóvárra. Kaposvár felé új, Rippl-Rónai IC közlekedik majd egészen a horvát fővárosig<br>(fotó: Vörös Attila)

Az újjáépült 46-os vonalon lesz némi kínálatnövekedés, vasárnap kivételével 9.04-kor ismét lesz interrégió Sárbogárdról Bajára, ellenben a jelenleg naponta közlekedő 7.04-es járat csak szombati közlekedési rend szerint közlekedik. Sárbogárdról a 17.04-es indulású bajai interrégió is visszakerül a menetrendbe, de több korlátozással. Újdonság viszont, hogy felmelegítik az egyszer már kipróbált, majd megszüntetett Székesfehérvár–Sárbogárd–Szekszárd–Baja összeköttetést. December 15-étől az utolsó Sárbogárd–Baja viszonylatú személy Fehérvárról indul majd 20.01-kor és 23.16-ra ér Bajára. Párja az első hajnali vonat lesz Bajáról, ahonnan 4.25-kor indul és 7.59-re ér a fejéri megyeszékhelyre.

A 80-as, miskolci fővonalon fontos változás, hogy a Vámosgyörk–Füzesabony közötti kisebb állomásokat ismét visszakötik a vonal vérkeringésébe. A egri hibridvonatok bevezetése óta ugyanis a járatok többsége áthalad Adácson, Karácsondon vagy Ludason. Jelenleg csak hajnalban és korán reggel indul személyvonat a két nagyobb település felé, ezt követően nagyjából délután 3 óráig nincs eljutási lehetőség a központ irányába. Ezt a problémát orvosolják a Vámosgyörk–Füzesabony viszonylatú személyvonatok, amelyek kétóránként követik majd egymást. További változás, hogy a korábbi tervezettel ellentétben az egri hibridvonatok mégsem közlekednek Eger-Felnémetig.

A 80-as vonalon kétóránként közlekednek a személyvonatok Vámosgyörk és Füzesabony között. A felvétel Szihalomnál készült

A 89-es számú tiszaújvárosi vonal viszonylag ritkán szerepel a hírekben, most is egy szomorúbb esemény kapcsán: a vonal Tiszaújváros–Tiszapalkonya-erőmű közti három kilométeres szakaszán szünetelni fog a személyszállítás, a szerelvények ezután Tiszaújvárosba érkeznek és onnan is indulnak. A menetrend eddig sem volt bőséges, egy járat hajnali, egy kora délutáni és egy késő esti vonat használja december 15-éig a szóban forgó szakaszt.

Úgy tűnik, az idei menetrend kedvezni próbál a diákoknak: a 100-as fővonalon is lesz egy új gyorsvonat Kengyelfutó néven Budapest-Nyugati és Debrecen között. A vonat a kötelező zuglói, kőbánya-kispesti és ferihegyi megállások után mindenhol áthalad Debrecenig. A vonat 15.58-kor indul a Nyugatiból és 18.34-kor fut be a cívisvárosba, s csak pénteki közlekedési rend szerint közlekedik majd. Párja vasárnaponként indul, 16 órakor hagyja el Debrecent, és 18.27-kor lesz a fővárosban. A megállók kihagyása ellenére a vonal IC-ihez képest a Kengyelfutó menetideje nem lesz kevesebb, sőt, néhány perccel több lesz, mint a többi intercityé. A megoldás részben hasonlít az egykori intercityrapid-vonatokra, ám azok naponta közlekedtek Budapest és Nyíregyháza között, s csak Debrecenben álltak meg.

Egy nyíregyházi IC halad Szajolnál. Decembertől a vonal egy Kengyelfutó gyorsot is kap, igaz hosszabb menetidővel

A keleti országrész mellékvonalai közül a nagykereki vicinálison várható egy komolyabb járatbővülés, amely mind a hajnali, mind a délutáni időszakban plusz szerelvények indítását jelenti.

A Dél-Alföld vonalai közül a 135-ös, Szeged–Békéscsaba szakaszon órás ütem lesz a hajnali óráktól egészen estig. A törekvés akár pozitív eredménynek is elkönyvelhető, jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a szintén erős buszközlekedéssel szemben a vonal menetrendjét érdemes lenne újragondolni. Az ütem megtartását jelenleg görcsösen megtartani kívánó vonal nem feltétlenül elégíti ki az utazási igényeket. A 135-ösön személy- és gyorsvonatok is közlekednek, utóbbiak nem állnak meg Székkutason, Kútvölgyön, Orosházi tanyákon, Csorvás alsón, valamint Fürjesen. Menetidejük viszont teljesen megegyezik a személyvonatokéval, mivel a megtakarított időt vagy Hódmezővásárhelyen vagy Orosházán töltik el. Így viszont a fékezésen és a gyorsításon kívül a menetidőben nem jelenik meg a megállók kihagyása.

Órás ütem lesz Szeged és Békéscsaba között

A 140-es Budapest–Cegléd–Szeged vonalon az utolsó előtti gyorsvonatok intercityvé avanzsálnak: a Budapestről 19.53-kor, illetve a Szegedről 19.45-kor induló szerelvények Bugac IC néven közlekednek majd december 15-étől. Változás, hogy a jelenleg csak vasárnaponként közlekedő 20.45-ös Szeged–Budapest gyorsvonat minden nap jár majd.

Eggyel több hibrid-IC a szegedi vonalon mindkét irányba

A menetrendi jelölések is módosulnak, talán így majd pontosabban meg lehet állapítani, hogy melyik járatra milyen pótjegyet kell váltani. A félkövér időadattal eddig a gyorsvonatokat, valamint a minőségi, távolsági járatokat jelölték. Ezután a félkövér időadattal feltüntetett járatokra gyorsvonati pótjegyet kell váltani, az időadat elé rajzolt szaggatott vonal pedig az IC-pótjegy megváltására hívja fel a figyelmet.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek