Kerékpár a pótlóbuszokon

Arnold Balázs   ·   2013.04.02. 15:15
kiskep_bicaj

A BKV járatain csak a HÉV-eken és a fogaskerekűn (60-as villamos) van lehetőség a kerékpárszállításra. Ám hogyha üzemzavar vagy vágányzár miatt a szerelvények nem közlekednek, és helyettük pótlóbuszok állnak forgalomba, a kerékpárszállítás lehetősége egyszer csak hopp, megszűnik. Ezt a problémát oldotta meg most a BKK.

Március 24-étől a HÉV vagy a fogaskerekű buszos pótlása esetén a kijelölt, piktogrammal ellátott autóbuszokon az eredetileg a kerekesszékes, babakocsis utasok részére kijelölt helyen szabad egyszerre legfeljebb két kerékpárt szállítani. Azonban ha a helyre kerekesszékes vagy babakocsis utasnak van szüksége, akkor ő előnyt élvez a kerékpárosokkal szemben.

Vitézy Dávid még 2012. nyarán ígérte meg a kerékpáros civil szervezeteknek, hogy a HÉV-pótló buszokon lehetővé teszi a kerékpárszállítást. A szükséges hatósági engedélyek beszerzése után 2013. tavaszán módosult a BKK Üzletszabályzata is, lehetővé téve a kerékpárszállítást a piktogrammal megjelölt pótlóbuszokon. Ha az adott jármű zsúfolt, vagy a kerékpár az utasok ruházatában, poggyászában illetve a járműben kárt okozhat, beszennyezheti, akkor a járművezető megtilthatja a kerékpárszállítást.

Vajon egy havas biciklit fel lehet majd rakni a pótlóbuszra?<br>(fotó: Arnold Balázs)

Egy kerékpárt az érvényes díjszabásnak megfelelően kerékpárbérlettel vagy egy vonaljegy érvényesítésével lehet szállítani. Hogyha a pótlás csak a vonal egy szakaszát érinti, a buszra illetve buszról átszálláskor nem kell újabb jegyet kezelni, csak a már korábban érvényesített jegy másik felét kell kilyukasztani. A kisméretű, legfeljebb 41 cm külső kerékátmérőjű kerékpár valamint a roller, továbbá méretkorlát nélkül az összecsukott kerékpár, kézipoggyászként díjtalanul szállítható valamennyi járművön, amennyiben az utasok ruházatát, a jármű berendezéseit nem rongálja meg, illetve nem szennyezi be.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK általános célkitűzései között szerepel a kerékpáros közlekedés részarányának növelése Budapesten. A főváros közlekedésszervezőjeként a BKK fontosnak tartja a kerékpározás közösségi közlekedéssel való integrációját, a kombinált utazási lehetőségek támogatását. Ezek alapján a BKK a fővárosi kerékpárszállítási szolgáltatások ütemezett kibővítéséről koncepciót készített, mely tartalmazza a rövid és középtávon javasolt intézkedéseket is. A fővárosi tömegközlekedésben jelenleg csak a héven, a fogaskerekűn és a dunai hajón szállítható kerékpár, azonban ezek kapacitása nem elegendő. Más városrészekben is mutatkozik igény a kerékpárok eseti szállítására.

A HÉV-en is csak a kijelölt kocsikban szállítható kerékpár<br>(fotó: Arnold Balázs)

Ennek érdekében az alábbi célokat tűzte ki a BKK:

  • A város egész területén a megbízható kerékpárszállítási feltételek megteremtése.
  • A kerékpárszállítás szempontjából várhatóan frekventált hálózati szereppel bíró villamos, trolibusz és autóbusz vonalakon, a szabad kapacitással rendelkező időszakokban is biztosítsuk a kerékpárszállítás lehetőségét.
  • Célunk a fogaskerekű és hév kocsik fokozatos átalakítása, kerékpárszállítási kapacitásuknak bővítése és komfortosabbá tétele.
  • A rendszer a későbbiekben további felszíni viszonylatokkal bővíthető, azonban a férőhelyek kihasználtsága alapján időkorlát bevezetése válhat szükségessé.

A  fenti lépéseket a következő hónapokban fokozatosan tervezzik bevezetni. Budapest számára kiemelten fontos a környezettudatos közlekedés fejlesztése, melynek célja, hogy a város lakói tiszta és fenntartható környezetben között élhessenek. Ezért a kerékpározás, mint a legtisztább közlekedési forma, kiemelt szerepet foglal el Budapest és a BKK stratégiájában, áll a BKK közleményében.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.