Kész a szlovéniai Vinjan-viadukt
A Divača–Koper vasútvonal kulcsfontosságú új műtárgyán – és az új második vágányon – várhatóan 2026-ban indulhat meg a forgalom.
A Szlovénia délnyugati részén létrehozott, 620 méter hosszú viadukt a Mlinarji- és a Škofije-alagutakat kapcsolja össze a Vinjan-völgy felett. A műtárgy építése két éve, 2022 tavaszán kezdődött. A terveket időközben módosították a pillérek számának csökkentése érdekében. A beruházást az Európai Unió 80 millió euróval (jelenlegi árfolyam alapján 30 milliárd forinttal) támogatta.
Az egyvágányú Divača–Koper vaspálya teherszállítási szempontból az egyik legforgalmasabb vonalnak számít Szlovéniában; a sínpár az ország legfontosabb kikötőjéhez, a Luka Koperhez vezet. A vonal kapacitásnövelése elkerülhetetlenné vált, amit egy új, az eredetitől eltérő nyomvonalú pálya megépítésével oldanak meg, mely lerövidíti az utat és megkétszerezi majd a vonal kapacitását. A pályaszakasz a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) Spanyolországtól Romániáig húzódó Földközi-tengeri folyosójának kulcsfontosságú része.
Az olasz határhoz közel, Črni Kalon és Zgornje Škofijén át vezető új vonalszakaszon összesen három viaduktot és nyolc alagutat építenek meg, a projekt teljes költsége átlépi az 1,1 milliárd eurót (bő 400 milliárd forintot).
Az Európai Bizottság szerint az új sínpár számos előnyt fog majd nyújtani a vasúti árufuvarozásnak a térségben, többek között a napi jelenlegi kilencven helyett 231 szerelvény haladhat végig Koper és Divača között, ezzel az áruszállítási volumen a háromszorosára növekedhet: évi 14 millió tonnáról 43 millióra – jelenti a Rail Freight.
(Nyitóképünkön a Vinjan-völgy felett átívelő Vinjan-viadukt. Kép forrása: 2TDK / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!