Kipihenve és környezetbarát módon akar Amszterdamba érkezni? Válassza a nightjetet!

iho/vasút   ·   2021.05.25. 12:00
obb_nightjet_becs_fopu

Habár a pandémiás korlátozások miatt öt hónap késéssel, de elindult az ÖBB Bécset a holland fővárossal közvetlenül összekötő vasúti szolgáltatása.

Tovább bővíti az éjszakai nightjet-vonatok kínálatát az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB). Hosszú várakozást követően, május 24-én, pünkösd hétfőn eljött a történelmi pillanat: este nyolc után tizenhárom perccel kigördült a bécsi főpályaudvarról (Wien Hauptbahnhof) az ÖBB első, Amszterdamba tartó éjszakai járata; a 40490 számú nightjet a 1116 195-ös Taurusszal és tizenhárom kocsival vágott neki az Amsterdam Centraalig tartó útnak.

Az új szolgáltatással a repüléssel szemben igyekeznek zöld, egyszerű, elérhető és fenntartható konkurenciát állítani, részben az EU-s klímacélok eléréséhez. Ehhez azonban nagyon is szükség van a közvetlen, könnyen igénybe vehető járatokra: míg egy nemzetközi repülőjegy megvásárlásához csupán néhány kattintás szükséges az interneten, egy nemzetközi vasúti jegyet megvenni többnyire kész tortúra. Számos útvonal létezhet, akár több átszállással, több vasúttársaságot igénybe véve, ráadásul van, hogy a jegyet interneten meg sem lehet vásárolni, csak jegyirodában. Ezzel szemben a repülést választva az internetes jegykereső oldalak szinte azonnal kész ajánlatok, útvonalak, esetleges átszállások tömkelegét kínálják fel.

A múlt század hatvanas és hetvenes éveiben Európa jónéhány országát és városát kötötték össze nappali és éjszakai közvetlen vonatok: az úgynevezett Trans Europe Express (TEE) szolgáltatás az 1970-es évek végén nem kevesebb, mint 31 útvonalon volt elérhető. A huszonegyedik század a klímaválság elleni harc és a környezetvédelem jegyében zajlik, elhozva a vasút reneszánszát, ennek érdekében a német kormány 2020 szeptemberében javasolta a TEE2.0 létrehozását. Leonore Gewessler osztrák klímavédelmi miniszter szerint ebben a harcban Európának még inkább klímabarát mobilitásra van szüksége, ebben egy erős és kiterjedt éjszakai vonathálózatnak különösen fontos szerepe van, ezért a következő évek során körülbelül 500 millió eurót (több mint 170 milliárd forintot) fektetnek majd be az éjszakai vonatokba. A fenntartható európai hálózat létrehozásához azonban rendkívül fontos, hogy az uniós tagállamok vezetése és a vasutak is elkötelezettek legyenek a határon átmenő forgalom és az uniós vasúti csomagok jogszabályainak érvényesítése iránt.

A nemzetközi hálózat, azon belül is az éjszakai járatok újjáépítésében elsőnek az osztrákok léptek: az ÖBB 2016 decemberében hívta életre az éjszakai nightjet-vonatokat. Az osztrák vasúttársaság jelenleg a legnagyobb éjszakaijárat-üzemeltető Európában, a tavalyi év elején a partnerekkel együtt huszonhét útvonalon volt elérhető. 2020 elején a Bécs–Innsbruck–Düsseldorf nighjetet hosszabbították meg Brüsszelig, a napokban pedig elindult a naponta közlekedő amszterdami járat, mely a császárvárosból indulva heti háromszor megy tovább az EU-fővárosig, majd fordul onnan vissza. Az ÖBB hosszú távon számol a járatok közlekedtetésével: 2022-től már a legújabb, napjaink összes kényelmi szolgáltatásával ellátott, Siemens-gyártású háló- és fekvőkocsikkal tervezik kiadni a vonatokat.

Idén a német Deutsche Bahn (DB) is színre lép: az ÖBB-vel, a francia SNCF-vel és a svájci SBB-vel partnerségben 2021 decemberétől a Bécs–München–Párizs és a Zürich–Köln–Amszterdam vonalakon indítanak járatokat, 2023 decemberében bécsi és berlini indulásokkal Párizs és Brüsszel lesznek elérhetők, majd 2024 folyamán elindul a Zürich–Barcelona járat is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Zöldút Nagyvasút Környezetvédelem

Eléggé környezetbarát-e a vasút, avagy a közlekedés szén-dioxid-mentessé tétele

iho/vasút   ·   2022.08.05. 15:00

A Midlands Connect szubnacionális közlekedési szervezet vasúti stratégiáért felelős vezetője, Richard Mann elmagyarázza, hogy milyen különböző módokon lehet a vasút szén-dioxid-mentessé tételét megvalósítani Közép-Angliában, és hogy a Midlands hogyan képes megfelelni az ezzel járó kihívásoknak.