Már Dunakeszin is épülnek az egyiptomi kocsik

iho/vasút   ·   2020.11.17. 15:00
egyiptomikocsi_djj

A TMH Hungary és a Magyar Vagon Zrt. konzorciuma a tervek szerint 680 járművet gyárt le a Dunakeszi Járműjavítóban.

Az orosz Transzmasholding (TMH) csoporthoz tartozó TMH International magyarországi leányvállalata 2018 szeptemberében nyerte el az egyiptomi államvasút ENR 1300 személykocsi szállítására vonatkozó közbeszerzését. Az üzlet igen jelentős értéket, egymilliárd eurót, vagyis körülbelül 350 milliárd forintot képvisel, a finanszírozáshoz a magyar Heximbank és az orosz Roseximbank nyújt hitel.

A magyar–orosz konzorciumnak öt kocsitípust kellett kifejlesztenie. A csak légbefúvásos szellőzéssel ellátott harmadosztályúakból ötszáz, a már légkondicionált harmadosztályúakból szintén ötszáz, a klímás másodosztályúakból száznyolcvan, a szintén klímás első osztályúakból kilencven, a légkondicionált és büfészakasszal ellátott másodosztályúakból pedig harminc készül majd el öt év alatt. A járművek előállítása két helyen zajlik: az oroszországi, tveri üzemben (TVZ), valamint az idén júniusban a magyar államtól felvásárolt Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ). Mivel a kocsik több mint fele Dunakeszin épül meg, a DJJ bevonásával jelentős mértékben újjáéledhet a magyar nagyvasúti járműgyártás. A projekt magában foglalja a felek közötti technológiaátadást is, ennek értelmében a magyar egység szakemberei egy kéthetes képzésen vettek részt Tverben, hogy megismerjék és elsajátítsák a gyártási, tesztelési és üzembehelyezési módszereket.

Már Dunakeszin is zajlik az ENR-nek szánt kocsik építése (fotók: TMH International)

Az első kocsik Tverben épültek meg. A legelső, harmadosztályú prototípus kocsit – mellyel Magyarországon is végeztek futópróbákat – idén áprilisban szállította le a TMH. A sorozatgyártású kocsik első, 22 harmadosztályú, légbefúvásos szellőztetésű járműből álló adagja májusban hajózott ki, júniusban pedig további tíz kocsi indult útnak. Az ENR eddig összesen már százhúsz járművet vehetett át az alexandriai kikötőben, közülük több mint száz már forgalomba is állt.

Idén ősszel Dunakeszin is elindult a termelés, mely négy évig fog zajlani. Első fázisként 96 légbefúvásos szellőztetéssel felszerelt harmadosztályú kocsi épül meg. Jelenleg az első négy kocsi végszerelése zajlik, ezek várhatóan jövő februárban állhatnak forgalomba Egyiptomban. A Dunakeszin végzett munkálatok során megtörténik a vonatszemélyzet kezelőpaneljeinek beépítése, az ülések, a csomagtartó polcok, a WC-k, a vízellátó rendszer, az elektromos rendszer, a kapcsolók és a fékrendszer beszerelése. Felszerelik továbbá a kapcsolószerkezeteket és az ütközőket is, valamint a kocsiszekrények is megkapják maguk alá a forgóvázakat. A tengelyeket is a DJJ végszereli: az első, száztíz kerékpárból álló csomag augusztusban érkezett meg Dunakesziből Tverbe.

A gyártás második, már klímás harmadosztályú kocsikat érintő szakasza 2021-ben kezdődik. Ennek során szintén Tverből érkeznek majd a kocsiszekrények, melyekbe a végszerelésen felül a belső falakat, a padlózatot, a szigetelést, a világítást is a magyar gyártóegységben építik be, és a festést is itt végzik el. A DJJ-ben fokozatosan fut majd fel a termelés: jövő nyárra havi huszonöt kocsi összeszerelése a cél.

A nyári átvétel óta a DJJ új vezetése az egyiptomi kocsik építésének előkészítésére fókuszált: projektcsapatot állítottak fel, elkészültek a műszaki dokumentációk és tervek, átstrukturálták a logisztikai láncokat, valamint beszerezték a szükséges alkatészeket. A TMH Hungary hazai beszállítókat keresett, hogy eleget tegyen a legalább 51 százalékban magyar alkatrészeket előíró követelménynek. A szükséges beszerzések is kidolgozás alatt állnak.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek