Már vasúti útátjáróban is figyeli a forgalmat VÉDA kamerarendszer

A MÁV-csoport és az ORFK-OBB közös akcióterve alapján Siófokon, Szabadifürdőnél telepítettek először ilyen rendszert a szabályszegések visszaszorítása érdekében.
2025-ben június 15-éig eddig 26 úgynevezett idegenhibás közúti közlekedési baleset történt vasúti útátjáróban Magyarországon. Ezek közül hét halálos kimenetelű volt, melyben nyolc személy vesztette életét, ezen kívül három esemény végződött személyi sérüléssel, amiben három személy súlyos, hét személy könnyű sérüléseket szenvedett. Mindegyik útátjárós baleset a KRESZ be nem tartása miatt következett be, minden esetben a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta a tragédiákat.
Magyarországon először a MÁV 30-as vonalán, Siófokon, Szabadifürdő megállóhely mellett lévő vasúti útátjáróban épült ki a VÉDA kamerarendszer a rendőrséggel közösen pilot jelleggel; a frekventált Balaton-parti átjáró különösen a nyári időszakban jelentős gépjármű- és gyalogosforgalmat kezel. A kamerák nemcsak a tilos jelzésen áthaladó járműveket rögzítik, hanem a gyorshajtást, a biztonsági öv használatának elmulasztását és sorompórongálás esetén is bizonyító erejű felvételeket készítenek. Ez jelentősen megkönnyíti a szabálysértők azonosítását és a kártérítési eljárások gyorsítását.
Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója elmondta: 16 éve nem történt baleset a vasút hibájából vasúti útátjáróban, de a felelősség közös, így vasúttársaságként is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az átkelés biztonságos legyen. Kiemelte: a felelősség közös és egy közlekedési baleset mindenkinek fáj. Minden vonat elején dolgozik egy mozdonyvezető, aki adott esetben édesanya vagy édesapa is lehetnek, őt is hazavárják. A MÁV-csoportnál azt szeretnék, ha ilyen esetek nem fordulnának elő, ezért vissza szeretnék szerezni a sorompó tiltó jelzésének presztízsét, ezért is dolgoznak közösen a rendőrséggel. A balesetek számának visszaszorítása mindannyiunk közös ügye, amelyhez a közlekedési morál javulása elengedhetetlen.
Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, rendőrségi főtanácsadó, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke hozzátette: elvégeztek egy országos felmérést, amely során áttekintették a közlekedési balesetek szempontjából veszélyes, vasúti átjáróval érintett helyszíneket. A MÁV-csoporttal közösen kijelöltek ötven olyan vasúti kereszteződést, ahol a beavatkozás és az ahhoz kapcsolódó fejlesztés indokolt lehet. Elsődlegesen hat vasúti átjárót jelöltek ki, ahol összesen tíz kamerát telepít a MÁV-csoport, amely a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat rendszerében lesz integrálva. Ezeken a helyszíneken a gyorshajtások mellett a vasúti átjáró tilos jelzésére vonatkozó szabályok megszegését is dokumentálni fogja a rendőrség.
Az együttműködés részeként az ORFK-OBB és a MÁV-csoport az idei vasútbiztonsági kampányában az érzékszerveket befolyásoló eszközhasználat veszélyeire fókuszál, amely során forgalmas, veszélyes vasúti átjárók előtt, aszfaltra festett áthúzott telefon, áthúzott fülhallgató piktogramok felfestésével, valamint rajzpályázat útján készített táblák kihelyezésével hívják fel a figyelmet a szabályok betartásának fontosságára.
A MÁV összesen 5460 szintbeli útátjárót üzemeltet, melyek közül 1240-et fénysorompó, 1038-at félcsapórúd, 221-et teljes mechanikus sorompó véd, míg 2961 nem biztosított, andráskereszttel jelölt átjáró. A balesetek következményeként nemcsak emberi életek vesznek el, de a vasúti járműállomány is csökken: a megsérült motorvonatokat hosszabb időre ki kell vonni a forgalomból, sőt előfordul, hogy a jármű teljesen üzemképtelenné válik. A balesetek többórás késéseket eredményeznek, melyek naponta akár több ezer utas közlekedését is ellehetetlenítik.
Az anyagi károk is jelentősek: évente akár több százmillió forintos lehet. Emellett évente átlagosan 800 félsorompót törnek le a gépjárművezetők. 2024-ben 859 esetet regisztráltak, idén májusig pedig már 274 alkalommal rongálták meg a berendezéseket.
A balesetek elkerülése érdekében a MÁV-csoport a vasúti átjárókban óriásplakátokkal figyelmezteti a közlekedőket, melyeken felhívják a figyelmet, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. 2024-ben minden hónapban 46 felületen jelentek meg. Emellett a tavalyi évben 140 figyelmeztető táblát helyeztek ki a fővárosban és Pest vármegyében, melyeken a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszám, a vasútvonal/HÉV-vonal száma és a vasúti átjáró neve olvasható. A bejelentő hívása után a segélyhívó közvetítésével a vasúttársaság munkatársai azonnal intézkedni tudnak: pontosan beazonosítják az érintett vasúti átjárót, majd az elhangzott információk alapján felmérik a helyzet súlyosságát.
Idén újabb figyelmeztető eszközzel bővült a kampány, a vasúti átjárós balesetek csökkentése érdekben már az aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal is felhívják a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató-használat veszélyeire, bízva abban, hogy a jól elhelyezett, élénk figyelmeztető jelzés még a képernyőre meredés közben is feltűnik. A pilotprogram első felfestését Budapesten a 13. kerületben végezték el, és jelenleg a Balaton-part 43 vasúti átjárójában zajlik a felfestés.
A MÁV-csoport a rendőrséggel együttműködésben 2022-ben indította el az „Érj haza biztonságban!” kampányt, melynek célja a lakosság edukálása és a közlekedési morál javítása. A kampányhoz kapcsolódóan elindították a www.mavcsoport.hu/erjhaza weboldalt, ahol megrázó baleseti képekkel, oktatóvideókkal és alapvető vasútbiztonsági információkkal találkozhatnak az érdeklődők.
Írásunk a MÁV-csoport közleménye alapján készült.
(Nyitóképünkön a VÉDA-val felszerelt útátjáró Szabadifürdő megállóhelynél. Kép forrása: MÁV-csoport)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!