MI-alapú távirányítású vonatok kifejlesztésén dolgozik a Siemens

iho/vasút   ·   2025.12.13. 12:00
siemens_ai_vonat

A munkálatok részeként egy ICE4-es szerelvényt 5G technológiával szerelnek fel, lehetővé téve a vonat egy központi állomásról való távvezérlését a karbantartótelepen.

A Siemens Mobility vezette konzorcium egy biztonságos, mesterségesintelligencia-alapú akadályérzékeléssel ellátott távirányítórendszer fejlesztésén és tesztelésén dolgozik a vasúti műhelyekben közlekedő vonatok számára. A RemODtrAIn elnevezésű projekt célja a biztonságos és magas rendelkezésre állású távirányítású vonatüzemeltetés bemutatása moduláris technológiák és 5G mobilhálózatok használata által.

A kezdeményezés részeként egy ICE4-es motorvonatot 5G-vel látnak el, amely lehetővé teszi a távirányítást egy vasúti telephelyen található irányítóközpontból.

A Siemens Mobility-n felül a Siemensből, a Deutsche Bahnból (DB), a DB Fernverkehrből, a DB Systemtechnikből, a DB RegioNetz Infrastrukturból és a Mirából álló konzorcium keretében – a Smart Rail Connectivity Campus, a Német Repülési Központ (DLR), a Berlini Műszaki Egyetem (TU Berlin), a Chemnitzi Műszaki Egyetem (TU Chemnitz) és a Müncheni Műszaki Egyetem (TUM) mint tudományos partnerek támogatása mellett – az iparág, az üzemeltetők és a tudományos partnerek együttműködnek annak érdekében, hogy olyan technológiai megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek a nyilvános 5G-hálózatokban, változó kommunikációs körülmények között is garantálni tudják a működési megbízhatóságot.

Maga a RemODtrAIn a vonatok elérhetőségével, a telephely tevékenységeivel és az azon belüli mozgásokkal kapcsolatos műveletekre fókuszál. A kifejlesztett járműérzékelőket minden üzemmódban tervezik használni. A fejlesztők szerint a projekt az automatizált és távvezérelt vonatfunkciók fejlesztése által az állandó mozdonyvezetőhiányra is reagál.

A projekt főbb elemei közé tartozik a távműködtetés követelményeinek, valamint a fokozatos megvalósításhoz szükséges moduláris biztonsági architektúra meghatározása, továbbá a gyakorlati tesztek üzemi környezetben történő elvégzése.

A kommunikációs megoldás tesztelése a tervek szerint a németországi Annaberg-Buchholzban található Smart Rail Connectivity Campus 5G tesztpályán zajlik majd, egy, az Erzgebirgsbahnon használt Desiro Classic motorvonattal. A MI-alapú akadályérzékelést a berlini S-Bahn hálózatán fogják tesztelni és kiértékelni, napi üzemben, várhatóan 2028-ban.

A Siemens Mobility közlése szerint a vállalat az automatizált vasúti üzemelést fejleszti a RemODtrAIn segítségével. Erős ipari, kutatási és vasútszakmai partnerekkel közösen olyan megoldásokat fejlesztenek, melyek nemcsak technológiailag fejlettek, hanem pontosan igazodnak a vasúti üzem jelenlegi követelményeihez.

A projektet a német szövetségi gazdasági és energiaügyi minisztérium 17 millió euróval (aktuális árfolyam alapján körülbelül hat és fél milliárd forinttal) támogatja, „A jövőbiztos mobilitás DNS-e – digitális, fenntartható, rendszerkompatibilis” elnevezésű programon keresztül, mely olyan korábbi fejlesztésekre épít, mint az AutomatedTrain és a safe.trAIn, folytatva az együttműködést a DB-vel.

A német állami vasúttársaság álláspontja egyértelmű, a RemODtrAInnel a DB fontos lépést tesz a tolatási mozgások távvezérlése és automatizálása irányába. A cél egy pragmatikus megoldás kidolgozása a távvezérlésű vonatüzemhez bizonyos technológiai hiányosságok áthidalásával, valamint figyelembe véve a szerepkörök, folyamatok és szabályozások szükséges kiigazításait – jelenti a Railway Technology.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Siemens Mobility)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Ellátási lánc Nagyvasút Szállítmányozás

Eldőlt: megépülhet a zalaszentiváni deltavágány

iho/vasút   ·   2025.12.12. 12:00

A Swietelsky, a V-Híd és az R-Kord partnersége csaknem 12 milliárd forintot kér a kivitelezésért, aminek cirka felét a GYSEV fizeti uniós támogatásból, másik felét pedig az állami büdzsé állja. A fejlesztéssel a Metrans tervezett konténerterminálja is megvalósulhat, és értelmet nyerhet a Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti fantomkörforgalom.