Motorvonatok beszerzésére ír ki tendert a MÁV és a GYSEV

iho/vasút   ·   2012.09.25. 20:00
00

A hivatalos program szerint Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának előadása a MÁV tervezett átalakulásáról szólt volna, de a távlati célokat sokszor és sok helyütt, többek között a Magyar Közlekedési Kiadó szervezésében létrejött konferencián is ismertették a nyilvánossággal, ezért inkább az első lépésekről, a napi, operatív ügyekről beszélt. Elsősorban a vasúttársaságnál minden korábbinál halaszthatatlanabb szemléletváltást, az üzleti partnerek és az utasok megbecsülését nevezte fontosnak. „Saját magunk gátjai vagyunk” – figyelmeztetett, mondván, „le kell tisztítani a profilokat”, hiszen akadnak olyan tárgyalásaik, amelyen a két–három emberrel szemben nyolc–tíz ül, és az adott kérdésben a különböző szervezeti egységektől kivétel nélkül a MÁV-ot képviselik. És ebből a tíz főből sokszor ketten nincsenek azonos állásponton.

Dávid Ilona – az uniós előírásokkal összhangban, miszerint a pályavasúti tevékenységnek teljes mértékben el kell különülnie a többitől – pályaműködtető vasúttársaság létrehozását nevezte meg végső célként, és a MÁV Zrt. szeptember elsejétől érvényes, a pályavasúti üzletág szerepét felértékelő szervezeti változásaira is ennek a jegyében került sor. Az átalakítást stratégiai tervezés és fejlesztés kíséri, illetve előzi meg – hároméves „előrelátást” terveznek például a gördülőállomány-üzemeltetésre. Új hangsúlyok merülnek fel a fejlesztéspolitikában, többek között a core network, vagyis az alaphálózati infrastruktúra fejlesztéseinek kiterjesztése és kiegészítése érdekében.

A konferencián adták át első alkalommal a MÁV egykori vezérigazgatójának emléket állító Sipos István-díjat. Böhm Katalin felvételén balról jobbra Fónagy János, Sipos István özvegye és az elismert Siklós Csaba közlekedésmérnök, a rendszerváltás utáni első közlekedési és hírközlési miniszter, a MÁV volt elnöke, a GYSEV egykori vezérigazgatója, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szakmai kitüntetésével

A MÁV elnök-vezérigazgatója kitért arra is, hogy már vannak biztató jelek a személyszállításban, elsősorban a kínálati menetrenden alapuló nemzetközi forgalomban: körülbelül 86 ezerrel több utas választotta a vasutat nemzetközi utazásaihoz az idei első félévben a tavalyi év azonos időszakához képest. Jelentős, kis híján 57 ezerrel több beutazó jelent meg a vasúthálózaton – túlnyomó részük Ausztriából (+26 százalék), Németországból (+32), Ukrajnából (+70), Svájcból (+37) és Csehországból (+28) érkezett hazánkba.

A végére maradt a csattanó: Dávid Ilona ugyanis bejelentette, hogy a személyszállítás színvonalának emelése érdekében a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. hamarosan közös tendert ír ki 42 plusz hat új motorvonat beszerzésére. A szükséges források 85 százalékát az EU finanszírozná. Még ezt megelőzően bevezetik a Tatabánya–Oroszlány vasútvonalon az órás ütemű vonatközlekedést, új expresszt kap a Budapest–Eger viszonylat, hamarosan húsz perccel rövidül a menetidő Veszprémbe, míg a Budapest–Békéscsaba vasútvonalon ütemes menetrend keretében óránként közlekednek majd vonatok, amelyek közül minden második IC lesz.

Dávid Ilona: már vannak bíztató jelek a személyszállításban<br>(fotók: Böhm Katalin)

A konferencia felszólalói közül Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési államtitkára a jelenlegi kedvezményrendszer fenntarthatatlanságáról is beszélt. A kedvezményezettek összlétszáma eléri a hétmilliót. Ők 43 jogcím alapján 50 százalékostól a teljes díjmentességig terjedő mértékű kedvezményt kapnak. Ez évente százmilliárdos lyukat üt a központi költségvetésen, miközben további 50 milliárdos hiány keletkezik emiatt a közlekedési cégeknél.

A kedvezményrendszer átalakításának részleteire Fónagy nem tért ki, így nem tudni, kitől is venné el a tárca a támogatást. Az államtitkár korábban azt mondta: a 65 év felettiek és a hat éven aluliak, a nagycsaládosok, a diákok és a fogyatékkal élők utazási kedvezményei megmaradnak, de elképzelhető, hogy a kedvezményeket csúcsidőben – reggel 7 és 9 óra, délután 14 és 17 óra között – nem lehetne igénybe venni. Az állam 20–25 milliárd forintot spórolhatna ezzel.

Az államtitkár arra is kitért, hogy már elkezdték a személyszállítási törvényben előírt közszolgáltatási szerződések aláírását a közlekedési cégekkel. Ezek képezik a díjszabások alapját, mivel a hatósági árat a személyszállítási törvény elfogadásával tavasszal eltörölték. A legfontosabb feladatnak azonban a nemzeti közlekedési stratégia kidolgozását tartotta.

A közlekedésért felelős helyettes államtitkár szerint a cél a nemzeti érdekek mentén választ adni az energetikai, közlekedésbiztonsági és gazdasági kérdésekre

Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár előadása során az Fehér könyv az EU közlekedési és logisztikai terveiről című dokumentum megfogalmazásaira hivatkozva kiemelte, hogy a cél a nemzeti érdekek mentén választ adni az energetikai, közlekedésbiztonsági és gazdasági kérdésekre. Mindez a vasút szempontjából azt jelenti, hogy 2020-ig terjedő stratégiát dolgoznak ki a vasútfejlesztés kiszámítható és tervezhető megvalósítása érdekében, továbbá jövőre tíz évre szóló szerződéseket kötnek a vasútvállalatok fenntartható finanszírozására. Az e-útdíj bevezetéséről elhangzott, hogy 2013. július elsejétől a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük. A 2012. évi hálózaton ez összesen 6318 kilométer díjköteles
úthosszt jelent.

Az iho a konferencián elhangzott előadások közül a későbbiekben többet részletesen is ismertet.

A konferencia elnöksége: Ludvig László, Siemens Zrt. Infrastruktúra és Városok szektorának igazgatója, Clemence Först, az ÖBB stratégia és üzletfejlesztési menedzsmentjének vezetője, Dávid Ilona, Mosóczi László, a Hungrail elnöke, Fónagy János, Schváb Zoltán és Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke (balról jobbra)

Kapcsolódó hírek