Nem lesz szélesnyomtávú Kassa–Bécs vasútvonal
Az orosz–ukrán háborúra hivatkozva hivatalosan is visszalépett az ÖBB a Kelet-Európát Nyugat-Európával összekötő széles pálya közös megvalósításától.
Az osztrák nemzeti vasúttársaság a vasúti pálya létrehozása érdekében alapított vegyesvállalatban birtokolt részvényeit felajánlotta megvásárlásra az orosz, ukrán és szlovák partnereinek.
Az orosz rendszerű, 1520 milliméteres széles nyomtávú vasúthálózat nyugati határa jelenleg Lengyelországban található: az LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa) elnevezésű tehervasútvonal az ukrán határtól a Katowice közelében található sławkówi Euroterminal vasúti átrakóterminálig vezet. A széles pálya Ukrajna felől Szlovákiába, Kassáig is átnyúlik. Az osztrákok évek óta azon dolgoztak, hogy ezt a vonalat jócskán meghosszabbítsák, egészen Bécsig, hogy a császárváros közvetlen szélesnyomtávú eléréshez jusson, ami fontos szerepet vállalhat a vasúti fuvarozást priorizáló modális váltásban.
Ennek érdekében az osztrák vasúti infrastruktúra-kezelő ÖBB Infrastruktur AG, a szlovák nemzeti vasút ZSSK, az Oroszországi Vasutak (RZSD) és az ukrán nemzeti vasút Ukrzaliznyitszia (UZS) 2008-ban megalapította a Breitspur Planungsgesellschaft mbH (BPG) elnevezésű vegyesvállalatot. Az osztrák, a szlovák és az orosz felek egyenként 27,74 százaléknyi részesedéssel rendelkezik a társaságból, míg az ukrán vállalat 16,78 százalékot birtokol. Az ÖBB azonban február végén minden tevékenységgel felhagyott a vállalkozást érintően, áprilisban pedig a háború megjósolhatatlan hatásaira hivatkozva úgy döntöttek, hogy a részvényektől is megszabadulnak. A három partner elővásárlási joga négy hétig él. Ha egyikük sem használja ki a lehetőséget, a BPG-t automatikusan felszámolás alá helyezik. Mivel eddig semmi hír nem érkezett a részvények felvásárlásáról, több mint valószínű, hogy az ambiciózus projekt a hamvába hal.
A projektben a kezdetektől az osztrákok számítottak a legaktívabb félnek. A szlovákok vonakodtak a beruházással kapcsolatosan, nem véletlenül: a széles pálya meghosszabbítása megváltoztatná Kassa jelenlegi kiváltságos helyzetét. Pozsony polgármestere, Ivo Nesrovnal tavaly a bécsi Wiener Zeitung újságnak elmondta: nem támogatja az ötletet, mert nem igazán látja, mit is profitálhat belőle Szlovákia. Az átrakodás Kassa helyett Bécsbe helyeződne át, amivel szerinte csak a bécsiek nyernek. Az ÖBB viszont azzal érvelt, hogy Ausztriában valósulna meg egy, a nagy kikötőkhöz hasonló, európai szinten fontos intermodális teherterminál, mely új munkahelyeket és hozzáadott értéket teremt: a makrogazdasági előnyök között évente körülbelül 127 ezer 500 munkahely szerepel, továbbá nagyjából 16 milliárd euró (vagyis jelenlegi árfolyamon hozzávetőlegesen 6200 milliárd forint) hozzáadott értéket teremt.
A BPG a környezeti hatásvizsgálathoz idén január végén minden szükséges dokumentumot benyújtott Szlovákiában, jelezve, hogy részükről a tevékenységeket meg is lehet időben kezdeni. A vállalkozás ezt a projekt fontos mérföldkövének tekintette, és azt nyilatkozták, hogy a beadványt a következő hetek során fogják értékelni. Az értékelési procedúra viszont úgy tűnik, hogy sosem fog befejeződni. Az ÖBB-től elmondták: Ausztriában a 2021 májusi Összefoglaló Nyilatkozattal, valamint a Környezetvédelmi Jelentés idén januári szlovákiai benyújtásával megtörténtek az utolsó jelentős, a BPG vállalati céljaival összhangban álló lépések – számol be a Rail Freight.
(Ukrajnából Kassáig vezet Szlovákiában a széles nyomtávú pálya, az osztrákok ezt tervezték Bécsig meghosszabbítani. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!