Normál nyomtávra váltana Ukrajna

iho/vasút   ·   2022.06.15. 12:00
ukran_vonatok

Az ország nemrégiben számos infrastrukturális és szabályozási intézkedést jelentett be, melyek célja, hogy szorosabban integrálódjanak az európai szállítási hálózathoz.

Az ukrán miniszterelnök Denisz Anatolijovics Smihal elmondta: Ukrajna fokozatosan építené át orosz rendszerű, széles, 1520 milliméter nyomtávú vasúthálózatát az európai szabványnak számító és a legtöbb uniós országban alkalmazott 1435 milliméteresre. Első lépésként a csomópontok és nagyvárosok pályáit alakítanák át, majd a normál rendszerű sínek fokozatosan terjeszkednének tovább az országban – számol be a Railway Gazette.

A széles és a normál nyomtávú pályák találkozásakor vagy át kell rakodni a szállítmányt az egyik rendszernek megfelelő tehervagonokról a másik rendszerűre, vagy pedig speciális, nyomtávváltásra képes járművek használata szükséges. Mindkét esetben pluszköltségek és időveszteség merülnek fel, ez pedig akadályozza a vasutat a mezőgazdasági termékek exportálásában. A gabonát normál körülmények között hajóval szállítják tovább a Fekete-tengeri kikötőkből, ezeket azonban jelenleg blokád alatt tartja Oroszország, mióta februárban megszállta Ukrajna keleti és déli részeit.

Ukrajna körülbelül 21 ezer 600 kilométernyi vasúthálózattal rendelkezik, így bármilyen nagyobb szintű átépítés óriási beruházást fog jelenteni. A háború során viszont eddig már több ezer kilométernyi vasúti pálya rongálódott meg vagy semmisült meg, ezért az újjáépítés során kisebb költségekkel járhat a rendszerek közötti váltás megvalósítása.

(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Tíz éve már: szentesi répa, meg egyebek – terelve

Harmati Marcell   ·   2024.10.10. 18:00

Tíz éve nagyban zajlott a 120-as vonal felújítása. Bizony voltak napok, amikor teljes kizárás volt a csabai oldalban. Viszont az élet nem állhatott meg, így a nemzetközi gyorsvonatok, valamint az eredetileg 120-as vonali közlekedésre szánt tehervonatok kerülő útirányra kényszerültek.