Rekord áruforgalom az Oroszország–India folyosón

iho/vasút   ·   2022.09.21. 18:00
kontenerek2

Az úgynevezett Nemzetközi Észak–Dél Szállítási Folyosó (INSTC) idén újabb csúcsot ért el a tranzitáruk szempontjából. A szállítmányok nagy része teherautón szeli át Iránt, a vasút viszont a hiányzó összeköttetések miatt csak elenyésző mennyiséget kezel.

Az Iráni Iszlám Köztársaság Szállítmányozási Vállalata, az IRISL az elmúlt négy hónap során jócskán profitált a szállítási korridoron: a társaság március és június között 27 ezer 500 TEU (húsz láb, azaz 6,1 méter hosszú szabványos konténer) konténerkapacitást fuvarozott, elsősorban hajón.

Az Oroszországot Indiával összekötő árufuvarozási útvonalon számos kikötő található. Az orosz Asztrahán kikötőjéből több tengeri útvonal is elérhető a Kaszpi-tengeren, például az azeri főváros Bakuba vagy az iráni Anzali kikötőjébe. Iránon keresztülhaladva közúton lehet eljutni az ország déli részén fekvő Bandar-Abbászig, ahonnan ismét számos tengeri útvonal rendelkezésre áll, többek között az indiai Mumbaiba vagy az Egyesült Arab Emírségek kikötőibe.

A rekordvolumenről beszámoló iráni nemzeti médiavállalat IRNA szerint a folyosó most tizennégy lehetséges útvonalat kínál India, az Emirátusok és Oroszország között. A korridor két útvonallal indult, az elmúlt két hónap során viszont villámgyors fejlődésnek indult.

Habár az INSTC alapvetően a tengeri szállítást és a vasutat kombináló fuvarozási útvonal lenne, azonban amíg a hiányzó iráni vasúti szakasz nem készül el, a közúti szállítás jelenti a megoldást az országban. Sőt, úgy tűnik, hogy az azerbajdzsáni vasúti szakaszt is kiváltották a Kaszpi-tengeren átkelő hajókkal – legalábbis az IRISL esetében. Mindazonáltal ez mégis jó hír a vasúti ágazatnak, mivel a korridort használják, és egyre ismertebbé válik a végfelhasználók előtt. Ha a hiányzó vasúti pálya egyszer megépül, már csak kis lépés lesz a vasút felé fordulni a folyosó ismertsége miatt.

Ehhez azonban létre kell hozni a Kaszpi-tenger partján fekvő Rast és Asztara városai közötti vasútvonalat, aminek köszönhetően az áruk Asztarán keresztül érhetik el az iráni vasúthálózatot. Az iráni kormány szerint a szükséges források rendelkezésre állása esetén a pálya három–négy év alatt épülhet ki. Az ország a szomszédos Oroszországtól vár pénzügyi segítséget, mivel az oroszok is profitálnának az új infrastruktúrából.

Az iráni–azeri határon fekvő Asztara, valamint az attól délkeletre található Rast városai között egyelőre még hiányzik a vasúti összeköttetés (képek forrása: Rail Freight)

Viszont várhatóan hamarosan elkészül a Rast és a Kaszpi-tenger partján található Bandar-e Anzali kikötője közötti rövidke pálya, így az Iránba érkező áruk Rastnál vasúton léphetnek be az országba, ahonnan déli irányba haladhatnak tovább.

Habár Bandar-Abbász kikötője kiváló vasúti kapcsolatokkal rendelkezik, az iráni kormány viszont a délnyugati Csábahár kikötőjéig kiépítené a vasutat legszélesebb körű vasúti szolgáltatások elérése érdekében. Iparági szakértők szerint ez még jobb megoldás is lenne a korridornak, mivel onnan sokkal közelebb vannak az indiai kikötők, mint Bandar-Abbászból.

Akár vasúti, akár tengeri fuvarozásról legyen szó, az INSTC az éven jelentős figyelmet szerzett magának. Az Ukrajnában dúló háború február végi kitörése óta Oroszország inkább dél felé, mint nyugati irányba szenteli figyelmét. A folyosó hozzáférést nyújt az indiai és a környékbeli piacokhoz anélkül, hogy a Földközi-tengeren át kellene szállítani.

Mindeközben Irán hasznot húz a tranzitpotenciálja iránti megnövekedett érdeklődésből. Az országot évekig sújtották az Egyesült Államok által kirótt szankciók, ami miatt leginkább a nyugati szállítmányozók hezitáltak az útvonalat használni a kelet felé tartó fuvarokhoz. A korlátozások az észak–déli forgalmat kevésbé érintették. A hiányzó vasúti kapcsolatok kiépülésével pedig végre olyan vasúti szállítást kezelhet, mint ami az ország célja – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek