Repeszt Erdélyben a Dacia, a romániai vasúti fejlesztések viszont alig haladnak
A Bécset Bukaresttel összekötő Dacia nemzetközi gyorsvonat az eddigieknél bő fél órával gyorsabban, 96 perc alatt tudta le a Piski és Segesvár közötti, 169 kilométeres, már felújított szakaszt.
A romániai infrastrukturális nagyberuházásokat szemmel követő Pro Infrastruktúra Egyesület szerint a vonatok 1995 óta 130 perc alatt tették meg a vonatok a két város közötti távolságot, négy köztes megállással (Szászváros, Gyulafehérvár, Balázsfalva, Medgyes). A korszerűsítésnek köszönhetően viszont bő fél órát javíthatnak rajta, akár százötven kilométer per órás tempó mellett – jóllehet, a felújítás tizenegy éve zajlik és még mostanra sem fejeződött be, viszont a teljes elkészülést követően százhatvanra lehet emelni a tempót a táv száznegyven kilométerén.
A közlekedési szakemberekből álló civil szervezet úgy látja, a felújítás lassú tempója nem egyedi, a többi, megújuló vasútvonalra is ez jellemző, a több milliárdos költségek ellenére. Pedig a korszerűsítés célja az lenne, hogy a vasút versenyre kelhessen a közúttal a legfontosabb erdélyi viszonylatokon – írja a Krónika Online.
Eközben Románia vasúthálózatának nagy része katasztrofális állapotban van.
Az egyesület kiemelte: az első kivitelezési szerződéseket még 2012-ben írták alá, az első megújult szakaszokat pedig 2018–2019 során adták át a forgalomnak, és akkor is csak az egyik vágányon. Olyan is előfordult, hogy egy szakasz átadására kilenc évet kellett várni, holott a határidő három év volt. A felújítással járó kellemetlenségek, például az útvonal-módosítások, késések és járatcsökkentések okán pedig az utasok száma is biztosan csökkent.
További problémát jelentett, hogy hiába újult meg mindkét vágány 2021-re, mégis csak egy sínpáron közlekedhettek a vonatok, mert megkésett az állomások elektronikus kitérőinek külön szerződésben kezelt beszerzési folyamata. Ezen felül a Fehér megyei Koslárd környékén egyik új vágányt sem lehetett használni, két évig csak a régi pályát használhatták a szerelvények. Számos helyszínen csak nemrégiben helyezték üzembe az új kitérőket, ezzel a megújult pályát már szinte teljeskörűen lehet használni. A korszerű biztosítóberendezés, a százhatvanas tempót lehetővé tevő egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS) tesztjei pedig még el sem kezdődtek... Ráadásul az sem éppen biztató, hogy Kürtösön öt évet vett igénybe, míg a próbákat sikeresnek nyilváníthatták.
A Bécs és Bukarest között közlekedő Dacia gyorsvonat egyelőre viszont csak akkor haladhat ilyen gyorsan, ha jelentős késése van, hiszen a jelenlegi menetrendet még a korszerűsítés előtti állapotokhoz szerkesztették.
Az egyesület úgy véli: „Kétségbeejtő a politikusok krónikus érdektelensége mindennel szemben, ami vasúti fejlesztést jelent, még a többmilliárd eurós projektek esetében is. Kár, hiszen a menetidő-csökkenés jelentős lenne: a Piski–Arad távot (158 kilométer) kevesebb mint 90 perc alatt lehetne megtenni (1995-től 2 óra volt a rekord), ám a munkálatok elvégzői máris hároméves késést halmoztak fel, és még kell legalább három év a szolcsvai alagutak elkészültéig. A Brassó–Segesvár utat (112 kilométer az új vonalon) kevesebb mint egy óra alatt lehetne megtenni (szemben az 1995-ös 92 perccel), ám háromévnyi munka után sem kezdtek dolgozni az alagútfúrók, tehát még várunk vagy öt évet. A Ploiești–Bukarest–Konstanca vonalon a vasút már felveszi a versenyt a közúti közlekedéssel, és hasonló teljesítmény érhető el Brassó–Arad és Brassó–Kolozsvár között is. Az a kérdés, hogy melyik évtizedben.”
A 300-as számú Bukarest–Brassó–Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki (Episcopia Bihor) fővonal körülbelül 130 kilométer hosszú Brassó–Segesvár szakaszának felújítása a román nemzeti vasút CFR jelenlegi legnagyobb infrastrukturális beruházása: 112 kilométernyi pálya épül át közel hatmilliárd lejből (hozzávetőlegesen 440 milliárd forintból), három szakaszra felosztva. A munkák végét azonban itt sem látni. A Krónika Online szerint a korszerűsítésnek a megállapodás szerint jövőre el kellene készülnie, közben pedig alig húsz százalékos készültségnél tart: a Brassó–Apáca és Kaca–Segesvár közti, összesen 84 kilométert kitevő szakaszokon húsz százalékon állnak, a kettő közötti Apáca–Kaca szakasz 28 kilométerén pedig még ennél is siralmasabb a helyzet, 15,5 százalékban készült el. A tervek szerint ezen a Brassó megyei szakaszon hoznák létre Románia leghosszabb vasúti alagútjait: Ürmösnél egy hét, Homoródnál pedig egy öt kilométer hosszú műtárgyat. Az alagutak kifúrásának, melyhez a tervek szerint másfél évre lesz szükség, jókora restanciát követően, idén nyáron esnek majd neki a kivitelezők, akik az elmaradást a Dunán leszállított munkagépek késéssel történő érkezésével indokolják.
A Club Feroviar vasúti szakportál 2023 elején úgy számolt, hogy az idei év a vasúti fejlesztéseké lehet: jó eséllyel száz kilométernyi új vasútvonalat adnak majd át Romániában. Emellett 78 kilométernyi új autópályát is birtokba vehetnek majd a közlekedők. A legnagyobb vasúti átadások a dél-erdélyi Piski–Arad szakaszon lesznek: több szakaszon, összesen 88 kilométeren haladhatnak majd a vonatok megújult infrastruktúrán. Ezen felül más fejlesztések is zajlanak.
A Krónika Online kiemeli, néhány napja a Romániában elért abszolút vasúti sebességrekord is megdőlt: a Brăila megyei Făurei környékén létrehozott, frissen felújított tesztpályán egy mozdony 210 kilométer per órás sebességgel hasított.
(Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!