Szabad jelzést kapott a 108-as vonal további korszerűsítése

Károly Szabolcs   ·   2022.01.05. 15:00
tocovolgy

Kiírta a közbeszerzést a NIF a Balmazújváros–Macs szakasz fejlesztésére és a Debrecenig történő villamosításra.

A hivatalosan a Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (DÉNYGÖ) kialakításával összefüggő vasúti infrastruktúra-fejlesztések második ütemének nevezett beruházás tovább erősítheti majd a cívisváros északnyugati sarkában 2019 óta épülő – a pandémia hatásai okán a tervezetthez képest viszont egy évvel később megvalósuló – BMW-gyár kiszolgálását, elősegítve a környék fejlődését.

A projekt első fázisa, a debreceni nagyállomást Macs állomással összekötő szakasz jelenleg is zajló átépítése 2020 júliusának elején kezdődött és várhatóan idén október végén ér véget, Debrecen és Balmazújváros között legnagyobbrészt teljes kizárásos vágányzár és vonatpótlás mellett. A munkálatok során a nagyállomás és Tócóvölgy állomás között kétvágányúvá vált a pálya, Tócóvölgytől nyugati irányba haladva egy új, egyvágányú pályaszakasz is épült Macs Ipari Park állomással, mely a gyárat hivatott majd közvetlenül kiszolgálni.

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által elindított beruházás második fázisa a Macs állomástól Balmazújváros állomásig tartó vasúti pálya és az ahhoz kapcsolódó létesítmények felújítását, korszerűsítését foglalja magában. A fejlesztés során átépül a balmazújvárosi vasútállomás, átalakítják a meglévő felvételi épületet, elbontják az áruraktár épületét, valamint új üzemi épületet hoznak létre. Debrecen belterületén létrehozzák a tervekkel és engedélyekkel rendelkező Derék utca és Nyugati Ipari Park vasúti megállóhelyeket, az állomások és megállóhelyek peronján esőbeállókat telepítenek, a vonalszakasz egyes részein zajvédő falak épülnek ki. Korszerűbbé válik a teljes szakasz biztosítóberendezése is, a távvezérlést Macs Ipari Park állomás látja majd el, ehhez a távvezérlőközpont kiegészítése szükséges.

A felújítást követően a pálya alkalmassá válik a száz kilométer per órás pályasebességre és a 225 kN tengelyterhelésre. Ráadásul villamos vontatással is lehet majd közlekedni a 108-as vonal Debrecen–Balmazújváros szakaszán: 29,2 kilométer hosszon, összesen 55,1 kilométernyi vágány felett épül ki a 25 kilovolt 50 hertzes, egy tápvezetékes felsővezetéki rendszer. A pontos műszaki részletekért kattintsanak ide, a nemzetközi tenderfigyelő oldalára.

A Debrecen és Macs közötti pálya már lassan a finisénél jár, a felújítás várhatóan hamarosan tovább folytatódhat Balmazújvárosig (képek forrása: NIF Zrt.)

A beruházás részeként felújítják a Keleti-főcsatorna feletti vasúti acélszerkezetű 52,14 támaszközű hidat, valamint megújulnak a vonalszakaszon található kisműtárgyak, átereszek. Átépül a szakaszon található nyolc szintbeni közúti keresztezés, Balmazújváros állomáson a megközelítő út és az állomási előtér, továbbá P+R parkolót is kialakítanak ott.

A közbeszerzésre február 18-áig adhatják be a jelentkezést az érdeklődő vállalkozások. A pályázatok elbírálása során a kért ár hetven százalékban számít. Érvényes döntés esetén a győztesnek a szerződés megkötésétől számított 36 hónapja van a munkálatok megvalósítására.

A 108-as számú Debrecen–Füzesabony vasútvonal részleges fejlesztéséről 2018 decemberében határozott a kormány. A körülbelül tizenöt kilométer hosszú Debrecen–Macs szakasz felújításáról szóló közbeszerzést 2019 októberében írta ki a NIF, melyet a budapesti V-Híd Építő Zrt. nyert el nettó 54 milliárd 859 millió 115 ezer 262 forintért. A munkálatok során 11,6 kilométeren épül át a meglévő nyomvonal, 3,6 kilométeren pedig új nyomvonalon épül ki a sínpár – a vágányokat megújító gépláncot 2020 szeptemberében mutattuk be.

A vonal utasai már korábban, 2019 májusa és szeptembere között elkezdhettek hozzászokni a pályafelújításhoz szükséges sokhónapnyi vonatpótlózáshoz: a gyár területének földmunkái során kitermelt kavics és kő szállítása gyakori macsi rakodást és jó néhány tehervonat közlekedését igényelte volna az eredeti várakozások szerint, így a teherszerelvényeket előnyben részesítve a Debrecen–Balmazújváros szakaszon lemondták a személyvonatok közlekedését. Végül a kőszállító vonatok száma mégsem ütötte meg a várt mértéket, így szeptember végén visszatérhettek a személyvonatok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek