Teherautók helyett vasúton szállítja Ózdra az ukrán acélhuzalokat a Rail Cargo Hungaria
Az import alapanyagot eddig Fényeslitkén kamionokra rakták és így fuvarozták tovább az Ózdi Acélművekhez.
A borsodi üzem Ukrajnából vásárolt acélhuzalt is felhasznál a kötegelt dróttekercs gyártásához. A Záhonyon át Fényeslitkére széles nyomtávú vasúti szerelvényeken beérkező alapanyagot korábban közúton szállították tovább a mintegy 180 kilométer távolságra található Ózdi Acélművekhez. A teherautók útjuk során a nagy tengelyterhelésű és jelentős zajt okozó rakománnyal három vármegye tucatnyi településének belterületén haladtak keresztül, jelentős környezetszennyezést okozva.
A Rail Cargo Hungaria (RCH) környezettudatos vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldása reális alternatívát kínált a közúti fuvarozás kiváltására. Megvalósíthatósága érdekében az RCH egyedi technológiát dolgozott ki a széles nyomtávon érkező szerelvényen fuvarozott áru átrakására és biztonságos rögzítésére a hazai nyomtávú vasúti kocsikra. Sikerült olyan rakodást megvalósítani, amellyel elhárultak az akadályok a tekercsek vasúti szállítása elől.
Az egyeskocsi-fuvarozási megoldással a piacvezető vasúti árufuvarozó társaság mozdonya a megrakott vasúti kocsikat a legközelebbi vasúti csomópontra továbbítja, ahonnan gyorstehervonatba rendezve folytatják az útjukat a miskolci rendező-pályaudvarig. Onnan pedig kiszolgáló tehervonat viszi a vagonokat az ózdi Center állomásra. Az egy ukrán szerelvénnyel érkező 250–300 tonna acélhuzal vasúti továbbításával az RCH mintegy húsz kamion környezetszennyezését szünteti meg.
Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását állami szubvenció teszi lehetővé. A nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen szolgáltatást fokozottan igénylik a magyar iparvállalatok. 2024-ben csaknem tizenhat százalékkal növekedett az ezzel a technológiával elszállított áruk volumene a megelőző évhez képest. Az év első tíz hónapjában négymillió tonna áru vasúti elszállítása 65 ezer tonnával csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az öt évre szóló állami támogatási program 2025 végén lejár, meghosszabbítására a következő ötéves ciklusban alapvető szükség van.
(Nyitóképünk forrása: Rail Cargo Hungaria)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!