Tízmilliárd euró az Európa és Ázsia közötti szállítási összeköttetések fejlesztésére
A jelentős támogatásról a két kontinens pénzügyi intézményei nemrégiben állapodtak meg az EU és Közép-Ázsia közlekedési kapcsolataival foglalkozó globális befektetési fórumon.
Az európai, közép-ázsiai és azon is túli kormányok, pénzügyi intézmények, üzletei és civil szervezetei részvételével zajló, kétnapos rendezvényen az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke, Valdis Dombrovskis elmondta, számos európai és nemzetközi pénzügyi intézmény együttesen 10 milliárd eurót fordít majd Közép-Ázsia fenntartható közlekedési összeköttetéseinek támogatására és az abba való befektetésbe. A résztvevők megvitatták azokat a befektetéseket, melyek szükségesek ahhoz, hogy a transzkaszpi közlekedési folyosó egy olyan modern, multimodális és hatékony útvonallá váljon, mely tizenöt napos tranzitidőt kínálva teremt szállítási kapcsolatot Európa és Közép-Ázsia között.
Az oroszok ukrajnai inváziója rávilágított arra, hogy azonnal olyan megbízható és hatékony alternatív kereskedelmi útvonalakra van szükség az eurázsiai kontinensen, melyek elkerülik Oroszországot. A közlekedési kapcsolatok fejlesztése egyrészt új lehetőségeket nyit az üzleti élet számára, másrészt a regionális integrációt és a gazdasági fejlődést is erősíti Közép-Ázsiában. A befektetői fórum ezért is összpontosított a fenntarthatóság minden szempontját szem előtt tartó közlekedési kapcsolatokra, a Globális Átjáró (Global Gateway) megbízható összeköttetésekre vonatkozó elveivel összhangban.
A tízmilliárd eurós (vagyis közel 4000 milliárd forintos) kötelezettségvállalás olyan folyamatban lévő és tervezett beruházásokat foglal magába, melyek a fórumon jelen lévő nemzetközi partnerekkel folytatott, széleskörű konzultációkat követően az Európai Bizottság várakozásai szerint rövid időn belül mobilizálódnak Közép-Ázsia fenntartható közlekedésfejlesztése érdekében.
A kötelezettségvállalás keretében számos fontos fejlesztésről állapodtak meg. Például az Európai Beruházási Bank (EIB) összesen 1 milliárd 470 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján 550 milliárd forint) értékű egyetértési megállapodást írt alá a kazah, a kirgiz és az üzbég kormányokkal, valamint a kazah fejlesztési bankkal. Ezeket a hiteleket az Európai Bizottság által nyújtott garanciák teszik lehetővé. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) Kazahsztánnal kötött egyetértési megállapodást, mely 1,5 milliárd eurónyi (560 milliárd forint) támogatást jelent a közép-ázsiai régió fejlesztését célzó, már folyamatban lévő projektekhez.
A befektetői fórum egyfelől az Európai Bizottság, az uniós tagállamok, a közép-ázsiai és kaukázusi országok, valamint Törökország magas szintű képviselőit, másfelől a G7 országokat, más hasonló gondolkodású országokat, valamint pénzintézeteket és a magánszektort tömöríti.
A fórum az Európa és Közép-Ázsia közötti fenntartható közlekedési kapcsolatokról szóló tanulmány eredményeire épít, melyet az Európai Bizottság vezetett és az EBRD készített. A tanulmányban 33 fizikai infrastrukturális igényt és hét olyan kulcsfontosságú összeköttetési intézkedést azonosítottak, melyek végrehajtása jelentősen növelné a transzkaszpi közlekedési hálózatok működési hatékonyságát és gazdasági vonzerejét. Ezeket tavaly májusban Almatiban prezentálták a második EU–Közép-Ázsia Gazdasági Fórumon
A tanulmány közzététele óta az Európai Bizottság azon dolgozik, hogy a kutatás eredményeit a gyakorlatba helyezze át, ennek érdekében mobilizálják a 10 milliárd eurónyi összeget. A Bizottság bízik abban, hogy a befektetői fórumon történt megbeszélések további forrásokat fognak felszabadítani a kulcsfontosságú közlekedési hálózatok fejlesztésére Közép-Ázsiában.
Az EU és az öt közép-ázsiai ország (Kazahsztán, Kirgizisztán, Tádzsikisztán, Türkmenisztán, Üzbegisztán) között régóta fennálló partneri viszony tovább erősödött, az 1991-ben létrehozott és 2019-ben frissített kapcsolatokra építve. A fórum tovább mélyíti ezt az együttműködést, mivel az EU keményen dolgozik azon, hogy közvetlen közlekedési kapcsolatok jöjjenek létre a fekete-tengeri és kaukázusi régiókon keresztül Közép-Ázsiával, teljes partnerségben a közép-ázsiai országokkal, Törökországgal, valamint az úgynevezett Keleti Partnerség országaival, melyek szintén aktívan részt vesznek a befektetői fórumon.
Az Európai Bizottság úgy véli, a Globális Átjáró stratégia az Európai Unió pozitív ajánlata a globális befektetési egyenlőtlenségek csökkentésére, az intelligens, tiszta és biztonságos kapcsolatok fellendítésére a digitális, energetikai és közlekedési ágazatokban, valamint az egészségügyi, oktatási és kutatási rendszerek megerősítésére. Az EU-t, az uniós tagállamokat, és az európai fejlesztésfinanszírozási intézményeket összefogó Team Europe megközelítésben a 2021 és 2017 közötti időszak során 300 milliárd eurónyi (bő 110 ezer milliárd forint) állami és magánbefektetést terveznek közösen mozgósítani, a függőségek helyett pedig kritikus fontosságú kapcsolatokat hoznának létre, csökkentve ezzel a globális beruházási szakadékot – számol be a Railway Pro.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!