Története legnagyobb járműbeszerzését hajtja végre a CP
A portugál nemzeti vasút száztizenhét villamos motorvonatot vásárol az Alstomtól.
Az Alstom, az Alstom Transport Portugal (korábban Bombardier Portugal), valamint a portugál Domingos da Silva Teixeira Group alkotta konzorcium lett a győztes a Comboios de Portugal (CP, korábban Caminhos de Ferro Portugueses) 2021-ben kiírt, 819 millió euróra (jelenlegi árfolyam alapján bő 300 milliárd forintra) becsült motorvonattenderén. Az Alstom által vezetett együttműködés egy, a CAF-vezette konzorcium, a Talgo és a Siemens Mobility konzorciumát, a kínai CRRC Tangshan, a japán–olasz Hitachi Rail, valamint a svájci Stadler Rail ajánlatait utasította maga mögé. A győztes megerősítette, hogy ajánlata teljes mértékben megfelel a pályázati dokumentációban előírt összes feltételnek, többek között annak is, hogy elkötelezettséget vállal a járművek helyi és ipari fejlesztése iránt. Az Alstom nyilatkozata szerint a vállalat száz százalékig elkötelezett Portugália iránt, ezért olyan, helyben előállított vonatokat hoznak majd az országnak, melyre méltán tekinthetnek sajátjukként a luzitánok.
Az első szerelvényeket várhatóan 2026-ban veheti át a CP, a teljes flotta pedig 2029-re állhat forgalomba. A vonatok végleges árát még nem tették közzé.
A vasúttársaság 55 szerelvényt szán regionális, hatvankettőt pedig elővárosi forgalomra. Utóbbiak közül 34 a Cascaistól Lisszabonba vezető, 25 kilométer hosszú vonalon (Linha de Cascais) fog dolgozni, 29 meglévő szerelvényt nyugdíjazva; tizenhat vonattal a 27 kilométeres Lisszabon–Sintra vonalon (Linha de Sintra), a Linha do Norte (északi vonal) 47 kilométeres Lisszabon–Azambuja szakaszán, valamint a Sado-vonal Barreiro–Praias do Sado részén növelik a kapacitást; a fennmaradó tizenkét motorvonat pedig Porto elővárosi vonalaira kerül.
A CP szerint az új szerelvények jelentős előrelépést jelentenek majd a társaság járműflottájában a hatékonyság, a kényelem és a járatsűrűség növelése terén, nagymértékben hozzájárulva a fenntartható mobilitáshoz és csökkentve a portugál közlekedés ökológiai lábnyomát. A vasúttársaság emellett megerősíti vezető szerepét a hatékony és ökológiailag felelős szárazföldi közlekedés elősegítésében Portugália társadalmi-gazdasági fejlődése érdekében.
Habár a Stadlernek most nem sikerült behúzni ezt a jelentős megrendelést – meghiúsítva ezzel azt a tervét, hogy a portugál Salvador Caetano buszgyártóval partnerségben létrehozzon egy helyi gyártóüzemet –, 2020 októberében elnyertek egy kisebb járműbeszerzést a CP-től: huszonkét regionális Flirt vonatot szállíthatnak 158 millió euró (hozzávetőlegesen 59 milliárd forint) értékben. A szerelvények közül tíz 63,2 méter hosszú villamos üzemű, tizenkettő pedig 74,4 méteres és duálüzemű (villamos-dízel) lesz – adja hírül az International Railway Journal.
(Nyitóképünkön a CP meglévő elővárosi motorvonatai közül néhány. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!