Új rekordon az energiaárak, de mit tud tenni a vasút?
A vasúti árufuvarozóknak alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó körülményekhez a költségeik kordában tartása érdekében.
A február végén kitört orosz–ukrán háború következtében meredeken nőnek az energiaárak 2022-ben. Az Oroszország ellen kivetett szankciók részeként az európai országok nagy része leállította vagy megtiltotta az orosz kőolaj importját, ez pedig az év második felében is hatással lesz az energiaárakra, így az üzemanyagok értékére is. Ráadásul a villamosenergia ára közvetlenül összefügg az emelkedő energiaárakkal, melyek májusban új rekordszintet értek el, a vasúti árufuvarozási szektort az olaj-, mind pedig a villamosenergiaárak érintik, így elkerülhetetlenné vált a pótdíjak bevezetése. Mivel a hatékonyság válik normává, a lépések miatt néhány országban olcsóbb lett a dízelmozdonyok üzemeltetése, mint a környezetbarátabb villamos mozdonyoké.
A csehországi központú Metransnak harmincéves története során először kell év közben módosítania az árképzését. Az Európa-szerte tehervonatokat üzemeltető vállalat június elsejével megemelte minden szállítási díját, beleértve a vasúti vontatási szolgáltatást is. A cégnek nem szokása évközben változtatni a díjain, a lépéssel hónapokig vártak, de meg kellett tenniük, mivel többé már nem voltak képes rentábilisan szolgáltatni a jelenlegi rekordmagas energiaárak mellett.
A mozdonyok bérbeadásával foglalkozó NexRail vezérigazgatója, Luuk von Meijenfeldt szerint nehéz számszerűen megmondani, milyen szintű emelkedéssel kell az iparágnak szembenéznie, mivel országonként és szállítási módonként változik, viszont a szóbeszédek a villamosenergia árának akár három-négyszeres emelkedéséről is szólnak. A villamosenergia ára folyamatosan nő és már magasabb, mint az üzemanyagé.
A szakember elmondta, néhány országban, például Magyarországon és Németországban jelenleg vonzóbb opció dízelmozdonnyal vontatni, mint villamosmozdonnyal. Ez persze nem azt jelenti, hogy a vasútvállalatok félreállítják a villanygépeiket: a bevethető dízelmozdonyok gyakran régiek és nem lehet hatékonyan üzemeltetni azokat. Az energiahatékonyság momentán sokkal nagyobb szerepet tölt be a vontatójárművek kiválasztása terén.
A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület nyilatkozata alapján a villamosenergia-ár növekedése Magyarországon a legdrámaibb, a vasúti árufuvarozó cégek jól felismerték, hogy hatékonyabbnak kell lenniük. A vontatási villamosenergia árának megnégyszereződése okán minden egyes nem tervezett megállás, a forgalomszabályozás miatti lassítás és gyorsítás sokkal több pénzbe kerül a vállalatoknak, mint eddig. Ukrajna orosz inváziója miatt tovább nő a villamosenergia ára, ennek következtében 2022 első hónapjainak trendjét figyelembe véve további 25–30 százalékos emelkedés várható. Csak a villamos vontatás költsége elviszi a teherfuvarozó vasúttársaságok bevételének huszonkét százalékát.
Néhány fuvarozási elemző azonban úgy véli, hogy a folyamatosan magas szinten lévő energiaárak drámai változást fognak hozni a szállítmányozásban: jelentős mértékű áru kerülhet át a vasútra, mivel az új technológiák jobb hatékonyságot és alacsonyabb kibocsátást tesznek majd lehetővé.
Az előttünk álló kihívások ellenére Fatih Birol, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) ügyvezető igazgatója megvitatta azokat az előnyöket, amiket a vasút hozhat az energiaválság kezelése terén, valamint kiemelte a vasút jelentős előnyeit az energiaszektor és a környezet számára. A szakember szerint az energiaforrások diverzifikálásával és a hatékonyabb mobilitás garantálásával a vasút csökkentheti a közlekedési szektor energiafogyasztását, valamint a szén-dioxid és a helyi szennyezőanyagok kibocsátását is – számol be a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!