Újra gyártani fogják az ukrán–orosz óriást

iho   ·   2013.07.01. 13:15
cim3

Orosz források már korábban jelezték, de most Ukrajna felől is megerősítették a hírt: újraindul a repülőgépipar egyik óriásának, az An–124-esnek a gyártása, mégpedig orosz–ukrán kooperációban.

Mint ismeretes, Ukrajna független állammá válása azt jelentette, hogy az Antonov-iroda és a gyár levált az erősebb piacot és reálisabb megrendeléseket jelentő Oroszországról. A kettéválás okozta bonyodalmak a technikai nehézségek és az egyik prototípus balesete mellett fő okai voltak az An–70-es katonai szállítógép lassan két évtizedes botladozásának, most a jelek szerint megint egy működőnek látszó megegyezés révén vihették az egyetlen megmaradt példányt felújítás után a párizsi szalonra.

Kevés gép alkalmas egész vasúti és metrószerelvények légiszállítására

A 124-es viszont a bevált óriások egyike, amelynek polgári üzemeltetői: A Volga-Dnepr, a Polet és az Antonov Airlines meglehetősen jól prosperálnak a „méreten túli”, outsized cargo-rendelések teljesítésével, hiszen a civil piacon nincs versenytársuk. De az utána következő legnagyobb katonai gép, az amerikai Galaxy is átlag 25 százalékkal kisebb tömeggel terhelhető, 120-130 tonnát képes elvinni négyezer kilométer körüli távolságra, igaz, légitankolásra is képes, míg a 124-es Ruszlán hasonló teherrel 5200 kilométert teljesít, vagyis még több kerozint vihet magával, rövidebb távra a maximális terhelése 150 tonna is lehet.

Érthető tehát, hogy a Ruszlánokat nyugati hatalmak is elég sűrűn bérlik katonai szállításokra, legutóbb például a Maliban fellépő nemzetközi haderő számára vittek a 124-esek felszerelést. Amúgy szállítottak vele kutató tengeralattjárót és Kínába keveredett amerikai tengerészeti felderítőt, elefántot és mozdonyt, atomerőmű-alkatrészt és rakétafokozatokat, rendszeresen visz más gépbe be nem férő, végszerelt hajtóműveket az európai Airbusnak is.

Az orosz légierő egyik Ruszlánja egy moszkvai parádén

Amellett, hogy az orosz légierőnél is szolgálnak a gépek, a polgári állományban lévő 124-esek száma mindössze 25, és noha az adatbázisokban szerepel, hogy a civil üzemeltetők összesen további legalább tíz gépre lennének vevők, a gyártás újraindításáról egészen biztos információk csak most láttak napvilágot. Az orosz légierőnek is csak hat példánya van, és a táblázatok szerint húsz gépet igényelne a továbbiakban. (Érdekesmód az ukrán légierő nem tart szolgálatban ezekből az óriásokból.)

A Ruszlán első repülése 1982 decemberében volt, a késői 124-100-asok a korábbi 7500 helyett már 24 ezer órányi üzemeltetésre alkalmasak. A gép ára példányonként 150-160 millió dollár lenne, a gyártás újraindítása ehhez képest négymilliárd rubelbe kerülne. Az orosz miniszterelnök-helyettes tavaly még azt mondta, hogy a Ruszlánra méretezett szállítási feladatokat polgári társaságoktól bérelt gépekkel akarják megoldani, most azonban a jelek szerint az az újabb keletű nyilatkozat érvényes, miszerint az An–124-es gyártásának újraindítása mindkét ország komoly érdeke, a várható példányszám negyven körüli lenne.

Az Antonov 124-ese Ferihegyen

A Ruszlán Budapesten is feltűnik időről időre. A spotterek rendszerint a ferihegyi toronyhoz közeli egyik állóhelyen láthatják, amint rakodáskor „fél térdre ereszkedik”, vagyis összecsukja az orrfutó szárát, hogy könnyebb legyen a gép belsejébe juttatni a terhet. Mint arról az iho/repülés is beszámolt, az óriás májusban hetente többször is leszállt, hogy a General Electric magyarországi gyárában készült turbinákat szállítsa Algériába, a rakomány súlya repülésenként 103 tonna volt.

Kapcsolódó hírek