Uniós kölcsönből korszerűsödhet az albán vasúthálózat

Az Európai Beruházási Bank összesen 90,5 millió eurónyi hitelt nyújt a Durrës–Rrogozhina vonalszakasz felújításához.
A napokban aláírt megállapodás két kölcsönből tevődik össze: az egyik egy 60,5 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján cirka 24,7 milliárd forintos) összeg, ami az úgynevezett Nyugat-Balkán Beruházási Keretrendszeren keresztül érkezik, a másik, 30 millió euróst (12,2 milliárd forintos) pedig az Európai Beruházási Bank globális ága (EIB Global) nyújtja.
A 34 kilométer hosszú pályaszakasz a dél-olaszországi kikötőket Albánián, Észak-Macedónián át Bulgáriával összekötő, VIII-as számú páneurópai folyosó része. A vasútfelújítási projekt 121 millió eurót (körülbelül 49,3 milliárd forintot) kóstál – jelenti a Railway Gazette.
A szakaszt eredetileg 1950-ben adták át, azóta viszont csak minimális karbantartást kapott, így igencsak rossz állapotban van és közel sem felel meg az európai szabványoknak. Ennek okán a vasúti szolgáltatás gyakorlatilag megszűnt, elsődlegesen az infrastruktúra állapota miatt.
Az albán vasúthálózat az európai vasút szégyene: a vonalak a megépítésük óta gyakorlatilag nulla karbantartást és felújítást kaptak, így a használható szakaszokon is csak legfeljebb hatvan kilométer per órás sebességgel járhatók. A villamosítás ismeretlen fogalom, a meglévő távközlési és jelzőrendszerek elavultak, ami gyakran okoz fennakadásokat a forgalomban, korlátozva a kapacitást.
(Nyitóképünkön egy albániai vasúti szakasz. Kép forrása: Railway Pro)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!