Vasúti fejlesztések az Északi-tengeri kikötő genti részén

iho/vasút   ·   2022.06.01. 18:00
gent_kikoto_vasut

A belga kormány és az ország infrastruktúra-kezelője, az Infrabel célja a kikötő vasúthálózatának megújítása, valamint új vágányok kiépítése a megnövekvő szállítási kapcsolatok kiszolgálásához.

Pörögnek a vasúti beruházások az Északi-tengeri kikötő (North Sea Port) elnevezésű kikötőkomplexum genti kikötő részén. A beruházások két különböző területre fókuszálnak: az egyik a Zeehaven rendezőpályaudvar infrastruktúrájának megújítása, a másik pedig a kikötő területén található ipari létesítmények vasúti összeköttetéseinek fejlesztése.

Az Infrabel a beruházás fontosságát kihangsúlyozva úgy véli, az infrastruktúra korszerűsítése és bővítése nélkül az Északi-tengeri kikötő genti részének vasúti árufuvarozása gyakorlatilag leállna. A közel hatvan vágánnyal rendelkező genti Zeehaven rendezőpályaudvar a kikötő logisztikai csomópontja. Tehervonatok tucatjai érkeznek oda vagy indulnak onnan, szerelvényeket állítanak össze a pályaudvaron, szükség esetén pedig mozdonycsere is végbemegy, villanygépről dízelre vagy fordítva.

A belga infrastruktúra-kezelő még 2019-ben kezdte meg a három vágánycsoportból (D, E, G) álló rendezőpályaudvar fejlesztését. A mostani korszerűsítés a D-hez tartozó három vágányt érinti, a cél a csoport két külső vágányának meghosszabbítása úgy, hogy azok alkalmasak legyenek akár 750 méter hosszú tehervonatok fogadására is. Az Infrabel a tervek szerint a napokban készül el ezekkel a munkálatokkal, és a vonatok már használatba is vehetik a két sínpárt. Az infrastruktúra-kezelő szerint a kikötő és az ügyfelek igényei között már egy ideje fontos helyen szerepeltek ezek a hosszabb vágányok. A hosszabbításon felül felújították a D vágánycsoport meglévő vágányait, beépítettek 23 új kitérőt, továbbá korszerűsítették a jelző- és biztosítóberendezést, valamint a felsővezeték-rendszert is. A beruházás teljes költsége 7,4 millió eurót, vagyis közel hárommilliárd forintot kóstált.

Az Infrabel kihangsúlyozta: a fenntartható modális váltás mellett elsődleges az ügyfelek elégedettsége is, valamint segíteni őket abban, hogy egyre nagyobb mértékben válasszák a vasúti árufuvarozást. Ennek eredményeként a kikötőn belüli ipari területekhez való hozzáférés elősegítésére is összpontosítanak a genti beruházások. A munkálatok három vállalatot céloznak irányzottan: az ArcelorMittal-leány Disteelt, a vegyipari és latex-termékeket előállító EOC-t, valamint a tartályok tisztításával foglalkozó TWZ-t.

A Gent Wondelgelm városrészében húzódó, a Disteelt kiszolgáló L216-os iparvágány felújítása tavaly októberben kezdődött meg és várhatóan idén júliusban készül el. A vállalathoz naponta érkezik Luxemburgból egy-egy, acélgerendákat szállító tehervonat. Ezek a termékek további feldolgozás alá kerülnek, majd nagy ipari megrendelőkhöz és egyéb építési vállalkozókhoz szállítják ki azokat. Ezen műveletek vasúti kapcsolat nélkül gyakorlatilag aligha valósulhatnának meg, az Infrabel szerint a vasút szó szerint mentőöv.

Az infrastruktúra-kezelő Evergemben is dolgozott: az EOC-t és a TWZ-t kiszolgáló L217-es számú iparvágányt 4,3 kilométer hosszan felújította, kicserélt három kitérőt, továbbá átépített egy közúti-vasúti átjárót is. Az EOC kizárólag vasúton jut hozzá a latexkészítés egyik legfőbb összetevőjéhez. A vállalat a vasúti összeköttetés nélkül csak igen körülményesen végezhetné tevékenységét. Ugyanez igaz a többek között vasúti tartálykocsik belső tisztításával foglalkozó TWZ-re is, melynek értelemszerűen szüksége van a vasúti kapcsolatra – jelenti a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek