32 milliárd forintnyi uniós forrást költene vasútra a kormány: húsz fejlesztést készítenek elő

iho/vasút   ·   2020.08.25. 13:15
szekesfehervar_kesz07

A 2021–2027-es uniós pénzügyi ciklusban kötöttpályás beruházásokra várhatóan rendelkezésre álló forrásmennyiség sikeres lekötése érdekében húsz vasúti fejlesztés előkészítésének, tervezésének támogatásáról született döntés.

A kormánydöntésnek köszönhetően egyebek mellett megkezdődhet a Nyugati pályaudvar vágányhálózata és bevezető szakaszai rekonstrukciójának, a lajosmizsei és váci vonalak elővárosi célú fejlesztésének előkészítése. A Kis-Gellért hegyi alagút átépítése után a jövőben a Déli pályaudvarról emeletes motorvonatok közlekedhetnek majd Székesfehérvár és Tatabánya–Győr, a nyári idegenforgalmi főszezonban pedig a Balaton felé is.

A forrás odaítélésével elkészülhetnek

  • a Hatvan–Füzesabony vonal és a kapcsolódó ráhordó vonalak fejlesztésének,
  • a Békéscsaba–Lőkösháza
  • és a Debrecen–Nyíregyháza

szakaszok korszerűsítésének tervei. A Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés vonzerejét a megújuló vasúti pálya mellett vegyesforgalmú Tisza-híd megépítése növelheti.

A többi között megtörténhet a Szombathely–Kőszeg és a Zalaszentiván–Nagykanizsa vasútvonalak villamosításának előkészítése is. Az úgynevezett Nyugat-magyarországi Masterplan az országrészt összefüggő egységként kezelve vizsgálhatja egyebek mellett

  • a Győr–Pápa–Celldömölk,
  • a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs
  • és a Komárom–Székesfehérvár

vonalak villamosításának,

  • a Pusztaszabolcs–Gyékényes,
  • a Pusztaszabolcs–Pécs–Eszék
  • és a Székesfehérvár–Nagykanizsa–Gyékényes

viszonylatok egyes szakaszai fejlesztésének lehetőségét.

A kötöttpályás projektek speciális igényeire tekintettel az egyes beruházások megkezdését legalább egy-három éves előkészítési folyamat előzi meg. A forrásbiztosítás nyomán az állami beruházók – a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt., a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a két nemzeti pályahálózat-működtető vasúttársaság, azaz a GYSEV és a MÁV – időben gondoskodhatnak arról, hogy a következő programozási időszakban Magyarország megfelelő számú, részletesen kidolgozott projekttel rendelkezzen az uniós támogatások mielőbbi lekötéséhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek