A legújabb generációs Mireókból kér az ÖBB

iho/vasút   ·   2024.01.20. 11:00
obb_siemens_mireo

Alaprendelésként hetven motorvonatot hívnak le a Siemens Mobility-vel tavaly augusztusban megkötött, ötmilliárd eurós, összesen akár 540 szerelvényre érvényes keretszerződésből.

Az első, 800 millió eurós (aktuális árfolyam alapján 300 milliárd forintos) megrendelés értelmében a villamos motorvonatok háromféle kivitelben állnak majd forgalomba, várhatóan 2027 végétől:

  • 11 vonat háromrészes, 73 méter hosszú, helyi verziójú lesz;
  • 28 Mireo hosszabb, négyrészes, 106 méteres lesz, szintén helyi forgalomra;
  • további 31 pedig négyrészes, de már távolsági közlekedésre, első osztályú résszel.

A járművek tervezése során a hatékony energiafelhasználásra helyezték a hangsúlyt, ennek érdekében a kocsiszekrények szerkezete könnyű alumíniumból áll.

Az osztrák Mireók szélesebbek lesznek a motorvonatcsalád eddigi járműveinél. A forgóvázak elrendezését is áttervezik: az eddigi Jacobs-forgóvázas megoldás helyett két forgóváz dolgozik majd minden kocsi alatt. Az SF7500 típusú forgóváz belső csapágyakkal rendelkezik a súlycsökkentés és plusz hely elérése érdekében, így más berendezések is elhelyezhetők lesznek a jármű váza alatt, növelve ezzel az utasteret.

A korszerű Mireók fedélzeti szolgáltatásainak repertoárjában többek között a természetes hűtőközeget és hőszivattyúkat használó légkondicionálás, wifi, hálózati és USB-csatlakozók, tablet- és okostelefon-tartók, síléc- és hódeszkatartók szerepelnek. A beszállóajtók környékén két helyen teret különítenek majd el a kerekesszékkel és babakocsival közlekedőknek, ezeknél állítható magasságú asztalok növelik az érintettek komfortérzetét, sőt, egy vakvezető kutyának is lesz külön hely. A fedélzeten létrehozott mindkét WC-ben kialakítanak pelenkázóasztalt, az egyik WC pedig teljes mértékben akadálymentes lesz. Ezeken felül akár harminc kerékpárt is el lehet majd helyezni egy Mireón.

A közlekedés biztonsága és az országok közötti átjárhatóság érdekében a vonatokra feltelepítik az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS) is. Az új Mireók számos innovációval fognak rendelkezni, többek között határokon átnyúló üzemképességgel és magas szintű utaskényelemmel, még vonzóbbá téve az ÖBB helyi és regionális szolgáltatásait.

Az osztrák vasúttársaság a Siemens-vonatok beszerzésén felül a svájci Stadlerrel is kötött keretszerződéseket emeletes Kiss villamos motorvonatokra, valamint egyszintű, villamos-akkumulátoros üzemű Flirt motorvonatokraszámol be a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az ÖBB-Mireók látványterve. Kép forrása: ÖBB / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek