A rendszer rossz
Közös sajtótájékoztatón tiltakozott hétfőn három közúti fuvarozói érdek-képviseleti szervezet a július 1-én bevezetett elektronikus útdíjrendszer és annak hibái miatt. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) nevében Peredi Péter főtitkár; a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) képviseletében Dittel Gábor ügyvezető főtitkár; a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) színeiben pedig Karmos Gábor főtitkár beszélt.
A kritika sokrétű volt. Az érdekképviseletek meglepő önmérsékletről tettek tanúbizonyságot, azt a tényt, hogy az útdíj a korábbihoz képest – az eseményen elhangzott adatok szerint – 28-32 százalékkal emelkedett, és ezzel az EU élvonalába került Magyarország, nem, vagy alig sérelmezték. Érzékletesen: az útdíj így átlagosan eléri egy-egy fuvar üzemanyagköltségének háromnegyedét, tehát már nem jelentéktelen tétel. (A drágulás számítások szerint másfél százalékponttal emeli meg az inflációt Magyarországon.)
Nem tartják viszont jónak a konkrétan megvalósult szisztémát, amelynek lényege, hogy díjköteles szakaszokat jelöltek ki az autópályák és egyszámjegyű főutak szinte teljes hosszán valamint nagyon sok egyéb úton is. Ha egy teherautó érint egy szakaszt (azaz bármilyen kis részén áthajt), már az egész etapért fizetnie kell, így nem igaz, hogy ez használatarányos teher lenne, mondták. A jelenség ugyanaz, mintha vasúton csak egy kilométert utazunk, de 10 kilométeres jegyet kell vennünk (vagy 100 kilométeres gyorspótjegyet), mert csak olyan van. A kamionos érdekvédők tudnak extrém módon igazságtalan valós példák felhozni: egy debreceni megrendelés két közeli telephely közötti napi tízszeri ingázásra szól. Mivel az út egy 15 kilométeres fizetős szakasz 100 méteres részét is érinti, naponta 300 kilométer kell fizetni 20 kilométer helyett.
A kamionosoknak sok minden fáj még az új útdíj rendszerében. Leginkább, hogy előre kell fizetni. Ez az előfinanszírozás nagyon komoly teher számukra. Az ezt kezelő hitelkonstrukció pedig mostanáig csak ígéret maradt. Rendkívül rugalmatlan is a rendszer, ha egyszer beprogramoznak egy utat, azt nem lehet módosítani, lemondani. Ez a mozzanat egyébként törvénytelen és nemzetközi egyezményekbe is ütközik, állították a tájékoztatón. Ellentmond ugyanis annak az elvnek, hogy a fuvar ura a megrendelő, vagyis ő menet közben is rendelkezhet mondjuk úgy, hogy máshova vigyék a szállítmányt.
A legsúlyosabb kritikát azonban az anomáliák kapták. Vagyis azok a körülmények, amelyeket nem szándékosan tervezte be a kormány és a kivitelezés résztvevői. Onnan kezdve, hogy az ügyfélszolgálat rossz, azon keresztül, hogy a kényelmesebb, gps-es részvétel alig-alig működik (az ellenőrzés is alig), az ehhez szükséges fedélzeti berendezést (OBU) nehéz beszerezni, egészen a konkrét tévesztésekig.
Utóbbiakból nagyon bőséges és nagyon konkrét, dokumentált példatárral szembesülhettek az újságírók. A számítógép rossz felé, óriási kerülővel küldi a kamiont, akár hurkot is előír neki, összetéveszti Csornát Csomával vagy többet számláz és von le a számláról, mint kellene. Avagy csak úgy, fuvar nélkül is csökken a vállalkozó egyenlege.
A rendszer két módon használható. A primitívebb metódusnál terminálon előre be kell állítani az útvonalat, és fizetni kell. A gps-es flottakövetők szolgáltatásán keresztül is lehet csatlakozni, de a fuvarozók szerint ez még alig működik. Akinek mégis, ott előfordul, hogy az ingyenes úton a fizetős autópálya fölött felüljárón haladó kamionnak leszámlázzák a sztráda megfelelő szakaszát.
A technikai és adminisztrációs nehézségek konkrét veszteségeket okoznak a fuvarozóknak. Sőt, az érdekvédők számszerűsítésre is vállalkoztak. Az adminisztrációs többlet (új alkalmazott beállítása a rendszer működtetésére) 10, az előrefizetés 9, a térkép hibái 6, a fölösleges adminisztráció 1 százalékos, tehát összesen 26 százalékos többletet okoznak egy átlagos kamionosnak az alapáremelésen kívül.
A „hu-go”-nak nevezett rendszer kommunikációját is végző Inter Media Group (I. M. G.) képviselője, Tóth Orsolya is megjelent a hallgatóság között, így heves vita alakult ki közte és az érdekképviselők között a konkrét hibákról. A kormányzat szintén vitatja, hogy sok lenne a baj: A 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, de a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára egy másik sajtótájékoztatón, jelentette az MTI.
Völner Pál közölte azt is: az első heti útdíjbevétel meghaladta a 2,8 milliárd forintot, a díj nagysága versenyképessé teszi a vasutat a közúti szállítással szemben. A rendszer pozitív hatása az is, hogy a nyugati határ mentén haladó teherautóknak nem éri meg kitérőt tenniük Ausztriából Magyarországra az olcsóbb úthasználat miatt – tette hozzá az államtitkár.
Az iho az utóbbi állításokról is kikérte a fuvarozók véleményét. Karmos Gábor is úgy vélte, hogy az új rendszer mérsékelni fogja a Magyarországot tranzitként használó kamionforgalmat. A fuvarok vasútra (esetleg hajóra) terelődését viszont nem várja. A kamionos utak több mint 90 százaléka (ez egy európai adat) ugyanis 150 kilométernél rövidebb, ezeknél nincs versenytársa a közútnak. (Általában hasonlóan vélik a hazai magán-vasttársaságok, érdemi átterelődésre nem számítanak.)
A tudósítónak nem tiszte eldönteni, hogy kinek van igaza: sok vagy kevés a hiba. Azonban Völner Pál is azt mondta, hogy a hibák csökkenését várja. Az ugyanis tény, hogy az útdíjszisztémát igen gyorsan és tesztelési időszak nélkül vezették be. Mint ismert egymást követő kormányok régóta tervezték a megtett úttal arányos díj bevezetését, különböző technikai megoldások kerültek szóba, de mindig elhalasztották a bevezetést. Az Orbán-kormány végül egy meghiúsult közbeszerzés után nagyon szoros határidőt jelölt ki a mostani megoldás beindítására.
Éppen ezért most lényegében éles tesztelés folyik, az iskolapénzt a felhasználók fizetik meg, mondják a közúti fuvarozók. Éppen ezért az érdek-képviseleti szervezetek most azt követelik, függeszzék föl az éles működést: a rendszer működjön tovább tesztüzemben, derüljenek ki a hibák, de fizetni egyelőre ne kelljen.